عوارض جانبی ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت باعث بیماری لثه میشود؟

عوارض جانبی ایمپلنت دندان

بیماری های لثه به اغلب دلیل وجود پلاک های باکتریایی است. در بیمارانی که ایمنی ضعیفی نسبت به پلاک باکتریایی دارند، التهاب لثه و تحلیل استخوان وجود خواهد داشت. در صورت عدم درمان، لق شدن و در نهایت از دست دادن دندان ها را در پی خواهد داشت. با ازدست دادن دندان ناچار به استفاده از دندانهای مصنوعی و یا عمل ایمپلنت هستیم. مطالعات طولانی مدت نشان داده است که کاشت دندان در بیماران مبتلا به بیماری های لثه به همان اندازه موفقیت آمیز است، مشروط بر اینکه بهداشت دهان و دندان بیماران خوب باشد و تمام التهاب لثه موجود در بقیه قسمت های دهان درمان شود. یک برنامه نگهداری منظم برای تمیز کردن حرفه ای توسط بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان به خوبی اجرا می شود. در ادامه درباره عوارض جانبی ایمپلنت دندان بیشتر توضیح می دهیم.

عوارض جانبی ایمپلنت دندان

چگونه ایمپلنت باعث بیماری لثه می شود

ایمپلنت های دندانی به دلایل متعدد گزینه جایگزینی عالی برای از دست دادن دندان هستند. بسیاری از افراد، از جمله دندانپزشکان، به دلیل طول عمر بیشتر و زیبایی بیشتر، ایمپلنت را به سایر گزینه های جایگزینی دندان ترجیح می دهند. با وجود این، ایمپلنت دندان همیشه بهترین گزینه نیست. حتی اگر به دلیل موادی که برای ایجاد آن ها استفاده می شود، حفره روی ایمپلنت ها ایجاد نمی شود، خطر ابتلا به بیماری لثه در اطراف این دندان های مصنوعی وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد، ایمپلنت بایدتوسط دندانپزشک ایمپلنت دندان اصفهان برداشته یا جایگزین شود بیماری لثه همچنین به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شودکه یک عفونت باکتریایی بافت لثه است. هنگامی که بیماری لثه رخ می دهد، بافت لثه را ضعیف و ملتهب می کند. بیماری لثه سه مرحله دارد:  التهاب لثه ، پریودنتیت ، پریودنتیت پیشرفته

چگونه ایمپلنت باعث بیماری لثه می شود

در مراحل اولیه بیماری لثه، لثه های فرد تحریک شده و تغییر رنگ می دهند. در مراحل بعدی بیماری لثه، بافت لثه ممکن است عقب نشینی کند و بیشتر ساختار ریشه دندان های فرد را در معرض دید قرار دهد. علاوه بر این، دندان های فرد ممکن است لق شده و از موقعیت اصلی خود خارج شوند. ممکن است در نتیجه بیماری پیشرفته لثه دندان‌ها را از دست بدهید و عفونت از بافت لثه به سایر قسمت‌های دهان مانند استخوان فک سرایت کند.

بیماری پریودنتال چیست

یکی از عوارض ایمپلنت های دندانی، بیماری اطراف ایمپلنت، یک مسئله التهابی است که بر بافت لثه اطراف ایمپلنت تأثیر منفی می گذارد. مانند ایجاد بیماری پریودنتال در دندان های طبیعی، این بیماری در اثر تجمع باکتری در پایه ایمپلنت دندان ایجاد می شود که سپس باعث التهاب می شود.

هنگامی که بیماری پریودنتال در اطراف ایمپلنت های دندانی ایجاد می شود، به آن بیماری پری ایمپلنت گفته می شود. یکی از عوارض ایمپلنت های دندانی، بیماری اطراف ایمپلنت، یک مسئله التهابی است که بر بافت لثه اطراف ایمپلنت تأثیر منفی می گذارد. مانند ایجاد بیماری پریودنتال در دندان های طبیعی، این بیماری در اثر تجمع باکتری در پایه ایمپلنت دندان ایجاد می شود که سپس باعث التهاب می شود.

بیماری پریودنتال چیست

چگونه بیماری لثه بر ایمپلنت های دندان تأثیر می گذارد

اگر برای مدت طولانی ایمپلنت دندان انجام داده اید و به بیماری لثه مبتلا شده اید،عفونت به خودی خود به ایمپلنت های دندانی سرایت نمی کند، اما می تواند برای استخوان فک، دندان های باقی مانده و به طور کلی بافت لثه مشکلاتی ایجاد کند. اگر عفونت گسترش یابد، می تواند تأثیر منفی بر کیفیت کلی ایمپلنت داشته باشد. از دست دادن بافت لثه از اطراف ایمپلنت دندانی می‌تواند منجر به مشکلاتی در تناسب و ثبات شود. اگر این بیماری تشخیص داده نشود، التهاب پیشرفت می کند و به بافت لثه سخت و نرم اطراف ایمپلنت آسیب می رساند. این مسئله منجر به اختلال در زیبایی، عملکرد و طول عمر ایمپلنت دندان می شود.

بیماری های لثه ای که روی ایمپلنت دندان تاثیر می گذارند را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

 موکوزیت اطراف ایمپلنت:در این شرایط، تنها بافت نرم اطراف ایمپلنت ملتهب می شود. هیچ نشانه ای از

تحلیل استخوان وجود ندارد، اما التهاب بافت نرم اگر به موقع درمان نشود، می تواند به پری ایمپلنتیت تبدیل شود.

پری ایمپلنتیت: التهاب گسترده اطراف ایمپلنت که هم بافت نرم و هم بافت سخت اطراف ایمپلنت را از بین می برد. ساختار استخوانی که از ایمپلنت حمایت می کند از بین رفته است و جراحی درمان قطعی است.

مانند بسیاری از بیماری های پریودنتال، بیماری اطراف ایمپلنت معمولاً بدون درد است. به همین دلیل، اگر به طور منظم به بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان خود مراجعه نکنید، ممکن است این وضعیت برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد و خطرات جدیتری بدنبال داشته باشد.

علایم بیماری لثه در ایمپلت

علائم و نشانه های التهاب اطراف ایمپلنت مشابه بیماری لثه است. در اینجا برخی از علائم که نشان می دهد ممکن است دچار بیماری لثه شده باشیم میپردازیم :

لثه های قرمز و دردناک، به خصوص در اطراف ایمپلنت

تورم لثه در اطراف ایمپلنت

مشکلات خونریزی هنگام مسواک زدن

بوی بد دهان و طعم آن در دهان

فرورفتگی لثه با و یا بدون چرک اطراف ایمپلنت

به طور معمول، نخ های فلزی ایمپلنت نباید قابل مشاهده باشند. قرار گرفتن در معرض نخ های ایمپلنت و شل شدن ایمپلنت نشان دهنده بیماری دندان است و باید بلافاصله از بهترین دندانپزشک ایمپلنت فوری اصفهان کمک بگیرید.

ایمپلنت دندان

عواملی که به رشد و تکثیر باکتری های ایجاد کننده بیماری اطراف ایمپلنت کمک می کنند عبارتند از:

بهداشت ضعیف دهان، از جمله کنترل ناکافی پلاک

شرایط پزشکی مانند دیابت کنترل نشده

بیماری پریودنتال قبلی

عدم رعایت الزامات تمیز کردن ایمپلنت

تکنیک تثبیت ایمپلنت نامناسب به عنوان مثال، دندانپزشک ممکن است سیمان باقیمانده را روی سطح ایمپلنت در طول سیمان کردن روکش باقی گذاشته باشد.

 درمان بیماری لثه در ایمپلنت  

درمان و عوارض جانبی ایمپلنت دندان معمولاً به شدت بیماری بستگی دارد. مراحل اولیه موکوزیت اطراف ایمپلنت تنها از طریق ضدعفونی ایمپلنت می تواند با موفقیت انجام شود. این شامل حذف آلودگیهای زیر خط لثه است و در نتیجه از پیشرفت التهاب لثه جلوگیری می کند. اخیراً، دندانپزشکان از فناوری لیزری استفاده می کنند که نشان داده شده است در ضد عفونی کردن سطوح ایمپلنت موثر است.

اگرچه می توان از ضدعفونی ایمپلنت در درمان پری ایمپلنت استفاده کرد، اما میزان موفقیت نسبتاً پایین است. هنگامی که دچار پری ایمپلنتیت می شوید، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان یا لثه را در اطراف ایمپلنت های دندانی توصیه کند.

پیوند استخوان به بازیابی ساختار استخوان از دست رفته اطراف ایمپلنت کمک می کند و گاهی اوقات ممکن است نیاز به برداشتن ایمپلنت، تاج یا اباتمنت باشد. پیوند لثه در مواردی که رکود قابل توجه لثه وجود دارد نشان داده می شود

 درمان بیماری لثه در ایمپلنت  

برای جلوگیری از بروز بیماری لثه، این اقدامات پیشگیرانه ساده را در نظر بگیرید:

سیگار نکشید و از مواد دخانی استفاده نکنید

دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید (ایده آل بعد از هر وعده غذایی)

حداقل یک بار در روز (به طور ایده آل بعد از هر وعده غذایی) نخ دندان بکشید

دو بار در سال برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *