آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می­شود

آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می شود؟

کامپوزیت و بوی بد دهان

قبل از هر چیزی بهتر است با مفهوم کامپوزیت بیشتر آشنا شویم و بدانیم که کامپوزیت ها چه کاربردی برای سلامت دهان و دندان ما دارند. اگر به دنبال بهترین دکتر کامپوزیت دندان در اصفهان هستید، با این مقاله همراه باشید.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ­های دندانی یا لمینیت کامپوزیتی دسته ­ای از رزین­ های دندانی با تنالیته ­ی گوناگونی از رنگ سفید هستند که در دندانپزشکی به عنوان مواد مستحکم کننده و به همراه چسب برای ترمیم حفره ­های دندانی، زیبایی دندان ­ها (تغییر فرم و رنگ دندان ­ها) استفاده می­شوند. در بحث ترمیم حفره ­ی دندانی کامپوزیت ­ها در مقایسه با آمالگام ­ها (ماده مخلوطی دندانی غیر همرنگ با دندان که ترکیب فلز جیوه با پودر آمالگام است و برای پر کردن دندان استفاده می­شود.)، میزان ماندگاری ترمیم کننده ­های کامپوزیتی طول عمری مشابه با آمالگام ­ها دارد و در مورد ظاهر دندان، ترمیم کننده­ های کامپوزیتی بر پایه­ی رزین مصنوعی، به علت همرنگ بودن، ظاهر بسیار بهتری به دندان ­ها می­ دهند. با دکتر عاطفت، متخصص ترمیم و زیبایی همراه باشید.

مشکلاتی که کاشت بد کامپوزیت به وجود می اورد:

اگر تصمیم به کاشتن کامپوزیت را دارید باید به این موضوع توجه کنید که عدم جایگذاری مناسب می­تواند به سرعت عملکرد آن را دچار آسیب کند. هنگام قرار دادن کامپوزیت­ دندان ­ها باید کاملاً خشک باشند در غیر این صورتی شما با مشکلاتی از جمله متصل نشدن رزین به دندان مواجه خواهید شد. دندان­ها باید در فضایی کاملاً ایزوله و حتی بدون وجود خون، ذرات آب و بزاق دهان قرار داشته باشند. کامپوزیت ­ها که حالت نرم و خمیری دارند در مواجهه با نور پلیمریزه و در واقع در محل سفت می­شوند؛ در نتیجه استفاده از نور برای سفت کردن کامپوزیت­ ها می­تواند شما را با چالشی روبرو کند و آن این که قسمتی از کامپوزیت که در معرض نور قرار دارد سخت شده و قسمتی که نور نمی­بیند نرم باقی می­ماند و در نهایت موجب آزاد شدن مونومرها ( که سمیت دارند) و نیز باعث ضعف عملکرد مکانیکی کامپوزیت می­شود.

همچنین میزان ضخامت کامپوزیت شما بسیار مهم است. به طور مثال اگر خیلی ضخیم باشد، باعث ایجاد حساسیت حین جویدن می­شود. کامپوزیت خوب کامپوزیتی است که بیمار به راحتی بتواند آن را تحمل کند، باعث بروز حساسیت نشود و پایداری و طول عمر بلند مدتی داشته باشد. (طول عمر کامپوزیت در حفره­ ی دندانی حداقل ده سال می­باشد.)

تفاوت لمینیت دندان با کامپوزیت:

برای کاشت لمینیت ­های سرامیکی نیاز دارید که دندان خود را بیشتر تراش دهید اما در مورد کامپوزیت معمولا تراش دهی کمتر است؛ در نتیجه اگر به دنبال یک روش سفید کردن دائمی دندان نیستید کامپوزیت به شما پیشنهاد می­شود زیرا آن­­ها قابلیت بازگشت دارند.

اگر کامپوزیت را به لمینیت سرامیکی ترجیح می­دهید لازم است این را بدانید که باید از دندان­ های خود بیشتر مراقبت کنید؛ چرا که کامپوزیت­ ها قابلیت رنگ پذیری بیشتر و مقاومت کمتری نسبت به لمینیت­ های سرامیکی دارند و می­توانند زودتر زرد شوند.

انجام کامپوزیت نسبت به لمینیت که نیاز به قالب ­گیری و ارسال به لابراتوار دارد (حدودا سه هفته)، مدت زمان کمتری را از شما می­ گیرد.

کامپوزیت دندان

بوی بد دهان

یکی از مشکلاتی که افراد بعد از کاشت لمینیت  با آن مواجه می­شوند بوی بد دهان است؛ و این موضوع برای افرادی که کامپوزیت دندان را انتخاب می­کنند بیشتر اتفاق می­افتد.

قبل از هر چیزی لازم است این را بدانیم که بهداشت دهان و دندان موضوعی است که پیش از هر چیزی، خود فرد باید به آن توجه داشته باشد. اغلب مشکلاتی دهانی که با آن مواجه می­شویم از جمله بوی بد دهان، در نتیجه­ ی توجه نکردن به نکات بهداشتی روی می­دهد. مصرف دخانیات، عدم استفاده مرتب از مسواک و دهان شویه و استفاده نکردن از نخ دندان می­توانند موجب خرابی دندان­ های شما و بوی بد دهان شوند.

اما دیگر مواردی که بعد از کامپوزیت موجب بوی بد دهان می­شود بی احتیاطی پزشک است.

رعایت نکات بهداشتی، مراقبت و دقت در روند درمانی و شیوه­های کاشت، توسط دندانپزشک و همچنین مارک یا برندی که پزشک شما برای کامپوزیت یا لمینیت دندانتان استفاده می­کند بسیار مهم است.

توجه به فاصله­ ی لمینیت با لثه از دیگر مواردی است که پزشک شما باید حتماً رعایت کند. زیرا اگر این فاصله زیاد باشد باعث گیر کردن مواد غذایی و تجمع باکتری­ ها شده و بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت.

از دیگری مواردی که حین کاشت کامپوزیت باید به آن دقت کرد رعایت اصول و توجه به استانداردهایی است که توسط پزشک صورت می­گیرد. از جمله نحوه­ ی قرار گرفتن کامپوزیت روی دندان و تراشیدن برای کاشت است. تراشیدن دندان نباید بیشتر از سه دهم میلیمتر باشد. زیرا زیاد تراشیده شدن آن باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و پوسیدگی آن می­شود که این خود بوی بد دهان را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه با انتخاب یک دندانپزشک مطمئن و همچنین توجه به مراقبت و نکات بهداشتی دهان و دندان، جای نگرانی برای بوی بد دهان باقی نمی ­ماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *