ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان چیست؟

معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنتولوژی یکی از قدیمی ترین روش ­های دندان پزشکی بعد از جراحی دهان و دندان است. طی فرآیند ایمپلنت دندان یا پروتز دندان، دندان بر ساخته (پروتز) را جایگزین دندان آسیب دیده ­ی طبیعی می­کنند. جنس ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم است و با خصوصیاتی که دارند وقتی درون فک بیمار قرار می­گیرند به عنوان یک جسم خارجی تلقی نمی­شوند و یکی از ویژگی­ های مهم آن جلوگیری از تحلیل رفتن فک می­باشد. واژه ­ی ایمپلنت به مجموعه قطعاتی اطلاق می­شود که طی جراحی درون فک ثابت می­شوند. قسمت تاج آن دندان مصنوعی است و ظاهری شبیه دندان طبیعی دارد. این فرآیند طی چندین مرحله انجام می­شود تا قطعات ایمپلنت در کنار هم قرار گیرند و بیمار به جای دندان­ ها طبیعی خود از آن استفاده کند. ایمپلنت برای جایگزین کردن تمامی دندان ­ها به صورت ثابت یا متحرک قابل انجام است و در هر دو حالت از تعریف ایمپلنت استفاده می­شود. آیا به دنبال بهترین دندان پزشک ایمپلنت در اصفهان هستید،  در این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای ایمپلنت

یکی از مهم ترین مزیت­ های ایمپلنت حفظ استخوان به جا مانده و جلوگیری از تحلیل رفتگی فک که به دلیل عدم وجود دندان رخ می­ دهد، می­باشد.

از دیگر مزایای ایمپلنت این است که در پروتز ثابت، به تراشیدن دندان­ های مجاور نیازی ندارید.

این فرآیند جز درمان­ های دندان پزشکی دائمی و مادام ­العمر می­باشد و از آنجایی که از جنس آلیاژ تیتانیوم است، پوسیده نمی­شود؛ و نوع مرغوب آن حتی از دندان طبیعی محکم ­تر است.

در صورتی که در تکنیک ایمپلنت دندان شما از روش پیشرفته استفاده شود، این درمان در زمره ­ی درمان ­های دندانپزشکی کم درد و کوتاه قرار می­گیرد.

در مقایسه با هزینه ­های درمان دندان­های طبیعی از جمله پر کردن مکرر، عصب­کشی، روکش دندان و… کاشت دندان در دراز مدت می­تواند مقرون به صرفه ­­تر باشد.

مزایای لمینیت

انواع ایمپلنت

ایمپلنت ­ها از نظر درون و برون استخوانی بودن، طول و قطر، سطح بدنه، شکل بدنه و… به انواع مختلفی تقسیم می­شوند. اما سه تا از معروف­ترین انواع آن عبارتند از…

  • ایمپلنت اندو استیل (Endosteal Implants): ایمپلنت­های پیچ، استوانه یا تیغ ه­ای شکل هستند که از فلزی که با سرامیک یا مواد سرامیکی پوشش داده شده اند ساخته می­شود و در استخوان فک کاشته می­شوند.
  • ایمپلنت ساب­ پریو استیل (Subperiosteal Implants): از جنس فلز تیتانیوم است تا به استخوان فک بچسبد و در استخوان زیر لثه قرار می­گیرد.
  • ایمپلنت زیگوماتیک (Zygomatic Implants): به جای فک، در استخوان گونه قرار گرفته می­شود. کاشت این نوع ایمپلنت معمولا نادر و پیچیده است. و موارد استفاده ­ی آن تنها در صورتی است که استخوان فک فضای کافی برای ایمپلنت داخل استخوانی نداشته باشد.

هدف از ایمپلنت دندان چیست:

زمانی که دندان شما افتاده یا به شدت آسیب دیده باشد، در صورتی که سایر درمان­ های دندانپزشکی بر آن بی اثر بوده و یا مقرون به صرف نباشد، بهتر است به فکر جایگزینی دندان خود باشید.

چرا باید دندان از دست رفته را جایگزین کنیم؟

فضای خالی بین دندانی که در اثر دندان از دست رفته ایجاد می­شود می­تواند باعث آسیب­ های زیر شود:

  • ایجاد مشکل حین فرآیند جویدن غذا
  • خراب شدن طرح لبخند شما
  • ایجاد اختلال در گفتار و نحوه ­ی ادا کردن کلمات
  • ایجاد ضعف در تعدیل نیرو بین فک و دندان ­ها
  • حرکت دندان­ ها و کج و نا صاف شدن آنها

برای جایگزینی دندان طبیعی خود با دندان مصنوعی سه گزینه پیش رو دارید:

  1. دندان مصنوعی؛ که به صورت پروتز کامل یا جزئی صورت می­پذیرد
  2. پل دندانی ثابت
  3. ایمپلنت دندان

قبل از اینکه ایمپلنت دندان روشی همه ­گیر و متداول شود روش پل یا بریج دندانی بسیار رایج بود. که این روند درمان با بستن فضای خالی ایجاد شده توسط دندان از دست رفته، صورت می­گرفت. اما بزرگ­ترین ایراد پل ­های دندانی، علاوه بر درگیر شدن با دندان ­های مجاور طی عملیات پل زدن، این است که در مواردی پزشک مجبور به تراشیدن مینای دندان می­شود؛ و از آنجایی که مینای دندان یکی از بخش ­های رشد ناپذیر بدن است، امروزه ایمپلنت دندان که فقط از طریق استخوان فک درگیر شده و بر دندان­ های طبیعی مجاور آسیبی نمی­ رسانند، محبوبیت بیشتری را در بین بیماران دارد.

در این بین گزینه ­ی اول یعنی دندان مصنوعی هم مطرح است که هزینه ­ی کمتری را برای بیمار در پی خواهد داشت اما به دلیل تاثیر گذاشتن بر ذائقه و حس فرد در مقوله­ ی غذا و ایجاد ناراحتی توسط دندان­ های مصنوعی این روش از مطلوبیت کمتری برخوردار است. شما می­توانید از بین این سه روش یکی را برای جایگزینی دندان­ های طبیعی خود انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *