جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان

سینوس لیفت عملی است که برای افزایش بافت استخوانی در فک بالا زمانی که استخوان کافی برای نصب ایمپلنت وجود ندارد، انجام می شود. این روش اخیراً در دندانپزشکی رایج شده است، اما قبلاً نتایج چشمگیری را نشان داده است. اکثر بیماران جراحی را به خوبی تحمل می کنند و پس از چند ماه می توان پایه های تیتانیوم را که روی آن تاج ها قرار می گیرد، کاشت. مردم به این واقعیت عادت کرده اند که در صورت عدم وجود ریشه های طبیعی دندان، بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان اقدام به کاشت دندان می کند و تاج های زیبایی را روی پایه های ایمپلنت دندان اصفهان قرار می دهد. اما در برخی از بیماران، چنین عملی بلافاصله امکان پذیر نیست. در فرآیند آلوئولی فک بالا، جایی که دندان ها قرار دارند، بافت استخوانی کافی برای این کار وجود ندارد. محل مناسب برای کاشت پین خیلی بلند است یا استخوان نازک است و پایه فلزی در آن محکم نمی ماند. پیش از این، جراحان دندانپزشکی چنین بیمارانی را از لبخند زیبا و حق جویدن راحت محروم می کردند. با حفظ دندان‌های مجاور، بریج‌ها گاهی کمک می‌کردند. اکنون این وضعیت ناگوار به کلی تغییر کرده است. ایمپلنت ها تقریباً در هر شرایطی قرار می گیرند، اگرچه انجام کامل آن ها به زمان و صبر نیاز دارد.

ایمپلنت پانچ در اصفهان

انواع لیفت سینوس

سینوس لیفت یا افزایش ساب آنترال دو نوع است بسته و باز. سینوس لیفت بسته از طریق سوراخ ایمپلنت با استفاده از استئوکندانسور انجام می شود. این یک عمل جراحی استئوپلاستی نادر است که تنها تعداد کمی از بیماران به آن نیاز دارند. به عنوان یک قاعده، لیفت سینوس همان سینوس لیفت باز است، تقریبا نیمی از کسانی که برای کاشت به پزشک مراجعه کرده اند به این روش نیاز دارند. لیفت سینوس باز با دسترسی جانبی به سینوس های هوای ماگزیلاری انجام می شود.

سینوس های فک بالا

فک بالا حاوی حفره های هوایی یا سینوس های ماگزیلاری است. این مورد با فک پایینی که کاملاً از استخوان نسبتاً متراکم تشکیل شده است متفاوت است. سینوس ها مستقیماً با فرآیندهای آلوئولی هم مرزند که ریشه دندان ها تقریباً به آن ها می رسد. حفره ها با غشای مخاطی پوشانده شده اند و از طریق سوراخ های کوچک با حفره بینی ارتباط برقرار می کنند. عملکرد سینوس ها گرم کردن هوای عبوری از مجرای تنفسی، تغییر صدای صدا و کاهش جرم جمجمه است. التهاب غشای مخاطی آن ها به عنوان سینوزیت شناخته می شود و یک بیماری ناخوشایند مستعد مزمن شدن است. حجم و شکل سینوس های فک بالا برای هر فرد متفاوت است. سینوس کوچک و با دیواره های ضخیم باشند، کاشت ایمپلنت ها سخت نخواهد بود. اما حفره های بزرگ با دیواره نازک روش های سنتی ایمپلنتولوژی دندان را غیرممکن می کنند. زیرا دندان مصنوعی در استخوان نمی ماند، در حین جویدن به داخل حفره هوا می افتد. دیواره سینوس باید تقویت شود، این کاری است که جراحان ابتدا انجام می دهند، سپس اقدام به نصب واقعی ایمپلنت می کنند. با فقدان طولانی ریشه های دندانی، آتروفی فرآیند آلوئولی فک بالا نیز رخ می دهد. نزدیکترین بافت استخوانی بالاتر از حد طبیعی قرار دارد، فاصله از لبه آزاد لثه خیلی زیاد است. این یک نشانه برای تقویت استخوان است.

سینوس لیفت چیست

در یک توموگرام کامپیوتری، ویژگی های فردی ساختار فک قابل مشاهده است. ضخامت استخوان را در محل عمل بعدی اندازه گیری کنید. اگر حداقل 10 میلی متر باشد، برای پایداری ایمپلنت کافی است و نیازی به لیفت سینوس نیست. بیمارانی که می خواهند در اسرع وقت دندان مصنوعی بگذارند، خوشحال خواهند شد که بدانند گاهی می توان ایمپلنت را بلافاصله در حین لیفت سینوس گذاشت. معیار ضخامت استخوان فرآیند آلوئولی است. اگر به 5 میلی متر برسد، حداقل نیمی از پایه فلزی را بپوشاند، نصب می شود. در غیر این صورت دو عمل مجزا و با اختلاف زمانی چند ماهه انجام می شود. صبر کنید تا مقدار کافی از بافت استخوانی رشد کند. مناسب بودن استخوان برای کاشت به طور جداگانه در سمت راست و چپ ارزیابی می شود. بیمارانی هستند که از یک طرف امکان کاشت ایمپلنت در حین لیفت سینوس در آنها وجود دارد، از طرف دیگر بهتر است صبر کنید. نیاز به بلند کردن به صورت محلی ارزیابی می شود. اگر استخوان روی دندان ششم نسبتاً ضخیم و بالای دندان هفتم نازک شده باشد،فقط در بالای دندان هفتم جراحی می شود. در اصل، هر چه ایمپلنت ها زودتر نصب شوند، بهتر است، زیرا زمان قابل توجهی برای بهبودی آن ها نیاز است.

فلز تیتانیوم در ایمپلنت

روش سینوس لیفت

لیفت سینوس با بی حسی موضعی انجام می شود. این یک مزیت بزرگ برای سلامتی بیمار است، زیرا کلی بر اندام های حیاتی، به ویژه مغز تأثیر منفی می گذارد. اعصاب فک بالا با تزریق موضعی ماده بی حس کننده در نزدیکی گره های عصبی در مکان های قابل دسترس مسدود می شوند.

جراحی لیفت سینوس

هنگامی که بی حسی انجام می گیرد، مهم ترین مرحله عمل شروع می شود. متخصص ایمپلنت دندان اصفهان یک دسترسی جانبی به سینوس ماگزیلاری ایجاد می کنند. استخوان با یک کاتر سوراخ می شود که کمتر توسط اولتراسوند یا اسکراپر از بین می رود. این روش آسیب کم تری دارد. در بالای محل نصب ایمپلنت ها، یک سوراخ کوچک در استخوان ایجاد می شود، بدون اینکه غشای مخاطی طرف دیگر را پوشش دهد و سینوس ماگزیلاری را پوشانده است. یک دندانپزشک با تجربه که آناتومی را کاملاً می داند باید این کار را انجام دهد.  در تصاویر گرفته شده در حین عمل، غشای مخاطی پشت استخوان برداشته شده قابل مشاهده است. پس از اطمینان از سالم بودن آن، فضای خالی در محل ناحیه فک سابق با مواد استئوپلاستیک پر می شود که تشکیل استخوان جدید را تحریک می کند. یک ماده خوب، بافت استخوانی خود بیمار است. اما در محل به مقدار کافی نمی توان آن را به دست آورد، باید استخوان را از جای دیگری برداشت. با توجه به معایب آشکار این رویکرد، بافت خود فرد با مواد بیولوژیکی و مصنوعی خارجی تکمیل می شود. پس از آن، زخم جراحی بخیه می شود. بخیه ها به موقع  کشیده می شوند، معمولاً بعد از عمل هیچ عارضه جدی وجود ندارد. ناراحتی جزئی باعث تورم معمول گونه برای دوره پس از عمل می شود. خونریزی بینی به ندرت همراه است. هنگام لمس فک بالا درد خفیفی وجود دارد. به بیمار توصیه هایی در مورد تغذیه و ارزیابی وضعیت او در روزهای بعد داده می شود. مهم است که فرد تمام آن ها را انجام دهد و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کند.

عوارض جراحی لیفت سینوس

از عوارض این جراحی می توان به بی اثر بودن لیفت سینوس اشاره کرد. بافت استخوان ممکن است بازسازی نشود، ماده اتولوگ معرفی شده در این مورد بدون هیچ اثری جذب می شود. بنابراین، توصیه می شود همیشه تراشه های استخوان را با گرافت های مدرن تکمیل کنید. با استئوپلاستی بی اثر، لیفت سینوس تکرار می شود، با دقت بیش تری عمل می کند و از مواد پلاستیکی دیگر استفاده می شود.

نکات پایانی

لیفت سینوس با تمام سختی ها و گاه عوارضی که دارد یک عمل بی خطر، کوتاه و راحت برای بیمار است. با این روش  می توانید با لذت بجوید. اما نکته قابل ذکر این است که اگر مردم به خوبی از دندان های خود مراقبت کنند نیز نیاز به ایمپلنت از بین نمی رود. اما برای کسانی که به طور جبران ناپذیری ریشه های دندان طبیعی خود را از دست داده اند، دندانپزشکان به کمک می آیند و آن را اصلاح می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *