هر آنچه باید در مورد لمینت دندان بدانید

لبخند زیبا یکی از مولفه‌های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما دارد. اگر در لبخند زدن به دلیل فضای ناهموار بین دندان‌های خود احساس راحتی نمی‌کنید، دیگر مشکلی نیست که حل نشدنی نباشد.  لمینت دندان یک لایه نازک است که توسط مواد سفارشی همرنگ دندان طراحی می‌شود. این لایه‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا شکل، اندازه، رنگ و ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود بخشند.
اما لمینت دندان چگونه است؟ لمینت پرسلن یا لمینت سرامیکی از لایه‌های مختلف سرامیکی ساخته شده است که با مینای دندان طبیعی و پوشش چسبنده جایگزین شده است. لمینت دندان سرامیکی در مقایسه با روکش‌های سرامیکی نسبتا کمتر تهاجمی است و در آن نیازی به تراشیدن دندان نیست. برای چسباندن لمینت های دندان بدون هیچ آسیبی به دندان‌های طبیعی، فقط مقداری تراش‌سازی محدود مورد نیاز است.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت شامل لمینت سرامیکی یا پرسلن و لمینت کامپوزیتی است.
لمینیت‌های دندانی را می‌توان از پرسلن ( سرامیک ) یا از مواد کامپوزیت رزینی ساخت. روکش های پرسلن بهتر از روکش های رزینی در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کنند. آنها همچنین بهتر از خواص انعکاس نور دندان های طبیعی تقلید می کنند. قبل از اجرای لمینت دندان، باید در مورد بهترین انتخاب مواد و روکش برای دندان‌های خود با دکتر عاطفت صحبت کنید.

مزایای لمینت دندان

لمینت‌های دندان همیشه بهترین گزینه برای بهبود لبخند بوده‌اند. دریافت لمینت مزایای زیادی دارد. قرار دادن این لایه‌‌های نازک و مناسب روی هر دندان می‌تواند هرگونه لکه یا تغییر رنگ را پنهان کند . لکه های دندانی ناشی از فلوراید بیش از حد و داروهای تجویزی بیش از حد سخت  هستند. روش‌های معمولی سفید کردن دندان‌ها دیگر نمی‌توانند لکه‌ها را از بین ببرند و آن‌ها را بپوشانند و این ممکن است ناامید کننده به نظر برسد، اما لمینت دندان می‌تواند کمک کننده باشد. لمینت های با رنگ روشن‌تر می‌توانند دندان‌ها را با لکه‌های عمیق بپوشانند.

برخی از موقعیت‌های غیرمنتظره منجر به ساییدگی یا شکستگی دندان‌ها می‌شوند. اینجاست که لمینت ها می‌توانند یک راه حل سریع باشند. لمینت ها می‌توانند تراشه یا هر نوع آسیبی را پنهان کنند. این ترمیم‌ها می‌توانند یک دندان یا حتی چندین دندان را بهبود بخشند.

لمینت های دندانی همچنین می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. لمینت ها حتی می‌توانند دهانه ها و برآمدگی‌های‌ موجود در دندان‌ها را درمان کنند. برش دادن مقدار کمی از مینای دندان به ورقه‌های نازک لمینت کمک می‌کند تا بهتر روی سطوح دندان بمانند.

لمینت ها همچنین می توانند فاصله بین دندان‌ها را از بین ببرند. این شکاف‌ها می تواند منجر به جابجایی دندان و زوال استخوان فک شود. قرار دادن لمینت روی دندان ها می تواند آن شکاف‌های کوچک را ببندد و از بروز مشکلات بیشتر دندانی جلوگیری کند.

ترمیم‌های دندانی و روکش‌های لمینیت می‌توانند با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشند. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد تا بدون هیچ مشکلی در دهان ترکیب شوند. بیماران حتی می توانند رنگ سفیدتری از رنگ طبیعی دندان را انتخاب کنند. اثرات لمینت دندان تقریبا دائمی است و دیگر نیازی به تغییر شکل یا پولیش‌ ندارد.

 

مشکلات و عوارض لمینت دندان

مشابه هر اقدام دیگری مرتبط با دندان ، روکش‌های دندانی نیز دارای عوارض جانبی و مشکلاتی هستند. مشکلاتی وجود دارد که باعث می شود لمینت انتظارات بیمار را برآورده نکند یا پس از انجام آسیب ببیند. خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق این عوارض جانبی قابل‌تحمل و حل شدن هستند.
در ادامه نگاهی دقیق‌تر به عوارض جانبی احتمالی روکش‌های دندانی لمینت و میزان اهمیت آن‌ها داریم.

حساسیت دندان

دندانپزشک برای قرار‌دادن روکش بر روی دندان باید مقداری از مینای دندان را بتراشد. مینای دندان از سطح جدا می‌شود و پس از قرار دادن روکش‌ها، دندان‌ها کمی حساس می‌شوند.
در هنگام برخورد غذاها نوشیدنی‌های سرد یا گرم با دندان، احتمال بیشتری وجود‌ دارد که افراد این حساسیت را تجربه کنند.

درمان زخم لثه بعد از ایمپلنت

بی نظمی در رنگ

این امکان وجود دارد که روکش‌ها با رنگ دندان‌های مجاور هماهنگ نباشند. برخی از روکش‌های دندانی دچار تغییر رنگ یا لکه‌شدن در امتداد لبه های خود می شوند.

مشکل در بافت لثه

بافت‌های لثه ممکن است کمی طول بکشد تا با روکش‌های به‌تازگی قرار‌داده‌شده سازگار شوند. بنابر‌این احتمالاً التهاب و یا ناراحتی جزئی در لثه وجود خواهد ‌داشت. بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان در طول معاینه پس از عمل، هرگونه التهاب باقی‌مانده بافت لثه را بررسی می‌کند.

دندان قروچه

دندان قروچه، می‌تواند فشار قابل ‌توجهی بر روی دندان‌هایی که با روکش لمینت ترمیم شده‌اند وارد کند. در افراد مبتلا به دندان قروچه، روکش‌هایی که دندان‌های نیش را بلند می‌کنند در معرض خطر شکستگی بالایی هستند. به منظور محافظت از روکش‌ها، دندانپزشکان اغلب محافظ‌هایی را برای بیماران مبتلا به دندان قروچه توصیه می‌کنند. ‌همراه با دندان قروچه، عادت به جویدن اقلام سفت (مانند یخ یا حتی ناخن) نیز باعث شکستن یا ضعیف شدن روکش‌ها می‌شود.

مشکلات احتمالی

زمانی که روکش‌ها به درستی در یک راستا قرار نگیرند، علاوه‌بر پوسیدگی دندان، می‌تواند منجر به بریدگی لبه‌های آنها نیز شود. اینها تنها دو مورد از مشکلات احتمالی موجود است. مشکلات دیگری نیز وجود دارد، مانند روکش‌هایی که لبه‌های ناهموار دارند یا برآمدگی دارند.

 

چه کسانی نمی توانند لمینت دندان انجام دهند؟

در این بخش مواردی عنوان می شوند تا بدانیم چه کسانی نمی توانند لمینت دندان انجام دهند:

افراد مبتلا به پوسیدگی دندان

اگر علائمی از پوسیدگی دندان به نام دمینرالیزاسیون وجود داشته‌باشد، دندانپزشک شما روکش لمینت را بر روی مینای آسیب‌دیده قرار نمی‌دهد. قبل از قرار‌دادن روکش‌ها (یا انجام هر گونه عمل زیبایی دندان)، دندانپزشک شما یک برنامه درمانی پیاده می‌کند تا لبخند شما را به سطح سلامت مطلوب برساند.

افرادی که دندان قروچه می کنند

دندان قروچه، وضعیتی که معمولاً افرادی را که با اضطراب، استرس طولانی مدت مواجه هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه روکش‌های لمینت استحکام بالایی دارند، اما ساییدگی بیش از حد، می‌تواند باعث ایجاد تراشه و شکستگی در روکش شود. اغلب، دندانپزشک شما ممکن است یک برنامه درمانی جایگزین مانند: بریس های شفاف را برای دستیابی به نتایج مشابه، توصیه کند. این نوع بریس ها را میتوانید در خدمات درمانی بهترین دندانپزشک ارتودنسی اصفهان مشاهده کنید.

مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان

پس از انجام لمینت، توجه به یک سری نکات و مراقبت‌ها برای حفظ روکش‌ها مهم است. برای مثال؛
مسواک زدن روزانه و نخ‌دندان کشیدن ضروری است. روکش‌ها مانند دندان‌ها، تغییراتی را تجربه می‌کنند، بنابراین مراقبت‌های مشابه بسیار مهم است.
یک رژیم غذایی سبک برای چند روز اول پس از عمل لمینت توصیه می‌شود.
توجه داشته باشید که باید از خوردن غذاهای سفت، از جمله یخ، میوه و سبزیجات خام، غذاهای چسبناک، نان برشته‌شده و غذاهایی که موجب لکه‌دار شدن دندان می‌شوند، مانند گوجه فرنگی، نوشابه، انواع توت‌ها، سس کچاپ، چای یا قهوه، پرهیز کنید.
مدتی طول می‌کشد تا با ساختار جدید دندان خود سازگار شوید.

طول عمر لمینت دندان

طول عمر روکش‌های دندانی بستگی به نوع ونیرها، یعنی لمینت یا کامپوزیت بودن و همچنین میزان مراقبت از آنها دارد. ونیر لمینت می‌تواند از 10 تا 12 سال عمر کند. اما ونیرهای کامپوزیت باید زودتر تعویض شوند، زیرا حدود 4 تا 8 سال ماندگاری دارند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت، به طور‌متوسط، لمینت ها حدود ۱۰ سال عمر می‌کنند. سلامت آنها با گذشت زمان، درست مانند دندان‌های واقعی، شروع به کاهش می‌کند و نیاز به جایگزینی دارند. با مراقبت و نگهداری مناسب، این بازه زمانی طولانی‌تر می‌شود و روکش‌های شما ممکن است تا ۲۰ سال نیز دوام بیاورند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *