تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

نکات کلیدی مراقبت های بعد از ایمپلنت

نکات کلیدی مراقبت های بعد از ایمپلنت

برای زمانی که یکی از دندان ها از دست می رود و دیگر ترمیم آن غیر ممکن است، ایمپلنت یکی از راه هایی است که پزشک برای جایگزین کردن دندان به بیمار پیشنهاد می دهد. ایمپلنت نیز مانند دیگر جراحی ها نیاز به مراقبت هایی برای حفظ آن است. این مراقبت ها شامل مواردی چون تغذیه، فعالیت و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان می شود. با رعایت این نکات به حفظ سلامت خود و ثبات وضعیت دندان ها کمک می کنید. در صورتی که قصد دارید روش درمانی ایمپلنت برای دندان های خود استفاده کنید، بهتر است به بهترین مراکز ایمپلنت در اصفهان مراجعه کنید. در ادامه مقاله درباره تغذیه بعد از ایمپلنت دندان بیشتر توضیح می دهیم.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

اولین قدم بعد از جراحی انتخاب نوع غذایی است که برای شرایط جدید مشکلی ایجاد نکند. می توان از مایعات و غذاهای نرم و سوپ استفاده کرد زیرا در آن وضعیت، جویدن بسیار سخت است. استفاده از غذاهای نرم تا زمانی که درگیر عوارض جراحی هستید ادامه دارد و بعد از ترمیم زخم ها می توان به رژیم غذایی قبل برگشت. در شرایطی خاص ممکن است پزشک معالج برای ادامه ی رژیم غذایی نرم و مصرف مایعات دستوراتی بدهد. تا 48 ساعت بعد از جراحی استفاده از نوشیدنی های گازدار و کافئینی مجاز نمی باشد زیرا ممکن است به دندان ها آسیب بزند.

استفاده از تعدادی از نوشیدنی ها و خوراکی ها بعد از انجام ایمپلنت ممکن است باعث آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها شود. مصرف آب یخ، یخ در بهشت، بستنی و آبمیوه را برای مدت زمان مشخصی کنار بگذارید زیرا دندان ها و لثه ها در این زمان حساس هستند و ممکن است مصرف آن ها باعث ایجاد درد شود. مصرف غذاهایی که برای جویدن آن ها نیاز به دندان سالم هست یکی از معضلاتی است که پس از جراحی دندان باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

نوع غذا بعد از ایمپلنت

بعد از جراحی به دلیل شرایط حساسی که لثه ها دارند، تغذیه بعد از ایمپلنت دندان بسیار مهم می باشد. مشورت با پزشک اطلاعات کلی را برای مصرف درست به افراد می دهد. خوردن غذاهای نرم که نیاز به جویدن ندارد بهترین انتخاب است. غذاهایی مانند پوره ی سیب زمینی، تخم مرغ، انواع سوپ، غلات و پاستا از این موارد است. هیچ کدام از این غذاها نباید داغ باشند و بعد از گذشت دوران نقاهت به مرور می توان به رژیم غذایی قبل برگشت.

درمان زخم لثه بعد از ایمپلنت

ایمپلنت نیاز به جراحی دارد و برای بهبود زخم ها باید مدتی را صبر کرد و مراقبت های لازم را به عمل آورد. استفاده از بی حس و خونریزی های احتمالی نیاز به استراحت بعد از جراحی را به وجود می آورد. انجام فعالیت هایی مانند رانندگی بعد از انجام جراحی باید متوقف شود تا زخم ها بهبود پیدا کنند. در هنگام خواب بالش خود را بلند کنید تا خونی بر روی آن ریخته نشود. مسواک کردن به دلیل وجود زخم ها ممکن است باعث تشدید خونریزی و ایجاد زخم های جدید شود. چند ساعت بعد از جراحی می توان با دقت دندان های دیگر را مسواک کرد ولی استفاده از دهانشویه ها در این زمان توصیه نمی شود. بهتر است نکات مراقبتی را به دقت انجام دهید تا بتوانید در پایان دندان های کاملا یکدست و سفیدی داشته باشید.

درمان زخم لثه بعد از ایمپلنت

ایجاد ورم و کبودی بعد از جراحی طبیعی است و ممکن است این وضعیت ادامه داشته باشد برای رفع آن بهتر است برای سی دقیقه یخ را روی فک خود قرار دهید. بیست دقیقه ی اول به طور مدام و بعد از آن به مدت 10 دقیقه یخ را بردارید و روی فک خود بگذارید. برای جراحی در دو طرف فک بهتر است یخ را از یک طرف صورت بر طرف دیگر آن بکشید. بیشتر شدن ورم طبیعی نیست و باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

باید مراقب بود تا لخته ی خونی در زخم ها ایجاد نشود. عدم مراقبت از زخم ها و استفاده از نوشابه های گازدار، الکلی و سیگار باعث ایجاد لخته ی خونی در محل جراحی می شود. پرهیز از مصرف مواد مشابه نیز برای مراقبت از دهان و دندان ضروری است.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

استفاده از مسکن ها بعد از جراحی بسته به میزان درد دارد. برای دردهای خفیف استفاده از استامینوفن کافی است و برای دردهای شدیدتر مسکن های قوی تری تجویز می شود. ایجاد عفونت تا حدی پیش می آید ولی برای عفونت های زیاد و ادامه دار باید به پزشک مراجعه کرد. اگر به بی حسی ها آلرژی دارید با پزشک خود مشورت کنید. مراقبت های بعد از ایمپلنت تا 48 ساعت بسیار مهم است. تا یکساعت نباید گاز را از روی دندان برداشت. تعویض گاز بین 45-30 دقیقه باید انجام شود.

از علائمی که ممکن است بعد از ایمپلنت مشاهده کنید می توان به خارش، ورم فک و لثه و خونریزی به مدت طولانی اشاره کرد. چنین علائمی غیر عادی نیستند ولی بهتر است برای کم شدن عوارض پس از جراحی از دستکاری کردن ناحیه ی جراحی شده، مسواک زدن، استفاده از دهانشویه و انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت خودداری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *