ماندگاری ایمپلنت دندان

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

بسیاری از بیماران از می پرسند که ایمپلنت دندان چقدر ماندگاری دارد؟ آن ها می خواهند بدانند که آیا ایمپلنت های دندانی مادام العمر هستند یا خیر. در این مقاله دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان پاسخ سوال شما را می دهد. در ابتدا نباید فراموش کنید که ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی عمل می کنند. آن‌ ها در معرض متغیر های زیادی هستند که می‌توانند بقای آن‌ ها را شرط کنند. میانگین عمر ایمپلنت دندان بسیار متغیر است. در کلینیک ایمپلنت دندان در اصفهان بیمارانی داریم که ایمپلنت های خود را بیش از 20 سال در شرایط عالی نگه داشته اند. اما توجه داشته باشید که همان طور که همه دندان های طبیعی مادام العمر دوام نمی آورند، ایمپلنت های دندانی نیز ممکن است برای همیشه دوام نداشته باشند.

مطالعات علمی از نرخ بالای بقای ایمپلنت در حدود 90 درصد صحبت می کنند. درصد کمی از ایمپلنت ها شکست می خورند. بنابراین، صادقانه ترین چیز این است که بگوییم، اگر ایمپلنت به درستی مراقبت شده باشد، طبیعی است که سال ها در دهان بماند، اگرچه این امر به عوامل زیادی بستگی دارد. استفاده از انواع مختلف ایمپلنت های دندانی برای جلوگیری از زوال بیشتر در دهان بیمار در نتیجه عدم وجود دندان (از بین رفتن استخوان و غیره) کاملاً توجیه شده است.

عوامل موثر در ماندگاری ایمپلنت دندان

مدت زمان ایمپلنت تحت تأثیر متغیرهای زیادی است.

1. کیفیت استخوان و لثه

کیفیت استخوان و لثه اهمیت زیادی دارد.

2. سلامت عمومی

برخی از بیماری ها مانند دیابت با ایمپلنت سازگار نیست.

3. عفونت ها

بزرگترین تهدید برای حیات ایمپلنت، ظهور عفونت -موکوزیت و پری ایمپلنتیت- در بافت های اطراف است.

4. سن

سن به خودی خود نمی‌تواند عامل محدودکننده‌ ای در درمان ایمپلنت‌ های دندانی در نظر گرفته شود، اما سن بالاتر با کاهش متابولیسم استخوان و تضعیف سیستم ایمنی همراه است.

5. مواد مخدر

بیس فسفونات ها یا داروهای ضد افسردگی می توانند متابولیسم استخوان و کیفیت استخوان فک بالا را تغییر دهند.

6. کمبود ویتامین D

برخی از مطالعات نشان می دهد که رابطه عکسی بین کمبود ویتامین D و بقای ایمپلنت وجود دارد.

7. عادات بهداشتی صحیح

تمیز کردن صحیح و برداشتن پلاک باکتریایی از پروتز تحت حمایت ایمپلنت و از روی ایمپلنت برای دوام ایمپلنت حیاتی است.

8. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن با شکست‌ های کوتاه‌مدت و طولانی‌ مدت ایمپلنت و پاسخ بدتر به درمان پری ایمپلنتیت مرتبط است.

نکات کلیدی برای ماندگاری ایمپلنت دندان

در زیر برخی از نکات کلیدی را نشان می دهیم که به ما کمک می کند از شکست ایمپلنت دندان جلوگیری کنید:

در ابتدا وضعیت کلی سلامت را ارزیابی کنید تا به اندازه کافی بر روی درمان تمرکز کنید.

برنامه ریزی صحیح درمان ایمپلنت: باید در تمام مراحل آن انجام شود. در کلینیک دکتر عاطفت ما از ابزارهای برنامه ریزی جراحی با هدایت کامپیوتری و در موارد پیچیده از نرم افزار طراحی لبخند استفاده می کنیم. به همین ترتیب، ما یک برنامه ریزی دقیق پروتز را با در نظر گرفتن ویژگی های هر بیمار انجام می دهیم.
تست های رادیولوژیکی: اسکنر دندانی یا CBCT توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (که تابش بیمار را کاهش می دهد) ابزار اساسی است که تعیین می کند آیا کیفیت و کمیت استخوان برای قرار دادن ایمپلنت کافی است یا خیر. استخوان باید حداقل 1.5 میلی متر در سراسر محیط ایمپلنت را احاطه کند.
معاینه کامل دندان قبل از کاشت: در صورت وجود آسیب شناسی دهان – اعم از پوسیدگی، کانون های التهابی و غیره، ایده آل این است که درمان ایمپلنت پس از رفع این مشکلات و احیای سلامت دهان شروع شود.
درمان بیماری های پریودنتال: در مورد بیماران پریودنتال باید تثبیت بیماری لثه آن هاترویج شود. در غیر این صورت، باکتری مسئول پریودنتیت می تواند سطح ایمپلنت را آلوده کرده و منجر به از بین رفتن ایمپلنت شود. باید در نظر داشت که پیوند بافت‌ های لثه و مکانیسم‌ های دفاعی آن‌ ها در ایمپلنت‌ها نسبت به دندان‌های طبیعی حساس‌تر است.
تجزیه و تحلیل بافت نرم: بسیار مهم است که به کیفیت بافت های نرم توجه شود، هم ضخامت آن ها و هم وضعیت شان. اگر بسترهای بافت سخت و نرم در ناحیه ای که ایمپلنت را قرار می دهید کافی نباشد، دندانپزشکان آموزش دیده جراحی دهان انجام خواهند داد.

نکاتی برای مراقبت از ایمپلنت

بررسی های دوره ای

پس از قرار دادن تاج قطعی یا پروتزهای متحرک دندان، لازم است برنامه ای برای معاینات دوره ای با معاینات بالینی و رادیولوژیکی و در صورت لزوم با رعایت بهداشت حرفه ای در کلینیک دندانپزشکی تنظیم شود. این مراجعه به دندانپزشک برای کشف مشکلات عدم تعادل پروتز، موکوزیت یا پری ایمپلنتیت اولیه ضروری است. تشخیص آن امکان ایجاد اقدامات پیشگیرانه یا ایجاد استراتژی هایی را با هدف کاهش سرعت یا بازسازی استخوان از دست رفته با هدف جلوگیری از شکست ایمپلنت فراهم می کند.

بهداشت دقیق

اقدامات بهداشتی روزانه در خانه باید شامل مسواک زدن 3 بار در روز بعد از وعده های غذایی اصلی باشد. مخصوصاً بعد از صبحانه برای از بین بردن تمام پلاک ها و باکتری های انباشته شده در هنگام خواب و بعد از شام برای از بین بردن باقی مانده غذا قبل از خواب، زیرا در این مرحله حرکات خود تمیز شوندگی زبان و گونه ها از بین می رود.

عادات زندگی سالم

یک رژیم غذایی سالم، کنترل استرس و به خصوص پرهیز از دخانیات به شما کمک می کند تا سلامت ایمپلنت های خود را حفظ کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *