آیا می توان با وجود ایمپلنت دندان، ارتودنسی کرد؟

آیا می توان با وجود ایمپلنت دندان، ارتودنسی کرد؟

استفاده از دستگاه ارتودنسی به حرکت دندان ها و استخوان های فک کمک می کند، بایت را اصلاح می کند. پس در ابتدا باید گفت که ارتودنسی روشی است که نتایج خوبی به ارمغان می‌آورد، زیرا دستاوردهایی در سلامت و زیبایی دهان و دندان دارد و بر عزت نفس تأثیر مثبت می‌گذارد. با این حال، آیا بیماران، می توانند پس از ایمپلنت دندان، ارتودنسی کنند؟ آیا عوارضی وجود دارد؟ پس برای درک این که در چه مواردی ایمپلنتولوژی و ارتودنسی می توانند با هم انجام شوند، این مقاله را آماده کرده ایم.

آیا امکان کاشت ایمپلنت برای بیماران ارتودنسی وجود دارد؟

ارتودنسی برای اصلاح شلوغی دندان‌ها، دیاستم، ناهماهنگی بایت و غیره انجام می شود. علاوه بر این، در حال حاضر دستگاه های ارتودنسی بسیار محتاطانه ای وجود دارد که از مواد شفاف ساخته شده اند و به ندرت در دهان ظاهر می شوند، بنابراین  بسیار مورد توجه بزرگسالان است. با این حال، آیا افرادی که قبلا یک یا چند ایمپلنت دندانی انجام داده اند، می‌توانند ارتودنسی کنند؟ این یک سوال رایج است، زیرا دستگاه های تیتانیومی جایگزین یک یا چند دندان طبیعی می شوند.

طبق نظر دکتر ناصری، متخصص ارتودنسی در اصفهان، افرادی که ایمپلنت دندان دارند می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. اگر  ایمپلنت در موقعیت صحیح قرار داشته باشد، حتی می تواند به حرکت دندان های دیگر کمک کند و به عنوان یک تکیه گاه عمل کند. اما اگر ایمپلنت دندان اصفهان در موقعیت صحیح کاشته نشود، درمان ارتودنسی را کمی سخت می کند، زیرا جابه جا نمی شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که در مواردی که متخصص ارتودنسی نیاز به لنگر اسکلتی دارد، ایمپلنت دندان می تواند به درمان با دستگاه ارتودنسی کمک کند زیرا از آن جایی که دندان کاشته شده حرکت نمی کند، به عنوان یک ستون شروع به کار می کند.

دلایل جوش نخوردن ایمپلنت

آیا محدودیتی برای ارتودنسی و ایمپلنت وجود دارد؟

هیچ محدودیتی برای استفاده از ارتودنسی توسط افرادی که قبلاً تحت توانبخشی دهان با ایمپلنت‌های دندانی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد. آن چه مهم است، برنامه ریزی است که متخصص باید انجام دهد، زیرا دندان کاشته شده، حرکت ارتودنسی نخواهد داشت. بنابراین، ارزیابی تعداد و کدام دندان در این شرایط ضروری است. همچنین لازم است ارزیابی شود که آیا آن ایمپلنت دندانی مناسب بیمار است یا خیر.

کدام درمان را ابتدا انجام دهیم؟

در بیمارانی که هنوز هیچ یک از روش ها را انجام نداده اند، ایده آل این است که ابتدا ارتودنسی انجام دهند و تنها پس از آن تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار گیرند. زیرا ارتودنسی می تواند گام مهمی برای درمان دوم باشد، به علت این که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت در موقعیت صحیح باقی می گذارد.

در چه مواردی ارتودنسی در افرادی که قبلا ایمپلنت انجام داده اند توصیه می شود؟

مواردی وجود دارد که استفاده از بریس های ارتودنسی برای کسانی که قبلا ایمپلنت انجام داده اند توصیه می شود. به گفته دکتر عاطفت، بهترین دندانپزشک ایمپلنت دندان در اصفهان، ممکن است لازم باشد موقعیت دندان ها برای بیمارانی که قبلاً درمان ارتودنسی داشته است اصلاح شود. این ها موقعیت‌هایی هستند که در آن دندان‌ها پس از استفاده از ارتودنسی در یک راستا قرار گرفتند، اما اغلب به این دلیل که بیمار دستورالعمل‌های صحیح در مورد استفاده از دستگاه نگهدارنده را رعایت نکرده، به موقعیت قبلی بازگشتند.

این دکتر متخصص لمینت در اصفهان می‌افزاید: «این درمان را می‌توان برای کسانی که نیاز به بازیابی فضای پروتز برای بازسازی دوم دندانی دارند، توصیه کرد».

عوارض احتمالی درمان ارتودنسی در کسانی که ایمپلنت انجام می دهند چیست؟

اگرچه بیماران ارتودنسی می توانند تحت درمان ایمپلنت دندان قرار گیرند، اما در صورت عدم مراقبت مناسب با تمیز کردن دهان، لازم است از عوارض احتمالی آن آگاه باشند. ارتودنسی به صبر و حوصله هنگام تمیز کردن و حتی اقلام خاص (مسواک و نخ دندان) نیاز دارند تا بقایای مواد غذایی که در سیم‌ها و قوس‌ها محبوس می‌شوند، خارج شوند. هنگامی که این مسواک زدن به درستی انجام نشود، خطر پری ایمپلنتیت احتمالی وجود دارد، التهابی که بی‌صدا در بافت‌های اطراف ایمپلنت شروع می‌شود و می‌تواند منجر به تخریب استخوانی شود که دستگاه به آن متصل است، شود. بیماری که قرار است ارتودنسی انجام دهد، باید کاملاً بهداشت را رعایت کند تا پلاک باکتریایی در اطراف ایمپلنت جمع نشود. بنابراین، این ناحیه دندانی باید به خوبی ضدعفونی شود تا پری ایمپلنتیت رخ ندهد.

ارتباط بین متخصص ارتودنسی و متخصص ایمپلنت در این موارد چگونه است؟

همانطور که مشاهده کردید، این دو تخصص می توانند با هم کار کنند، یا به این دلیل که بیماران ارتودنسی قبلاً یک یا چند ایمپلنت دارند و یا به این دلیل که استفاده از ارتودنسی اقدام توصیه شده قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان است. از این نظر، نیاز است که ارتباط موثرتری بین متخصصان وجود داشته باشد. به گفته دکتر عاطفت، این ارتباط بسیار مهم است و باید به خوبی انجام شود. «متخصص ارتودنسی باید دقیقاً مکان و فضاهایی را که متخصص ایمپلنت دندان برای انجام توانبخشی آن دندان نیاز دارد، بداند. از سوی دیگر متخصص ایمپلنت باید دقیقاً روش هایی را که متخصص ارتودنسی برای موارد خاص در نظر گرفته است بداند.

نکته پایانی

در نهایت، باید گفت که بیماران ارتودنسی می‌توانند ایمپلنت دریافت کنند و کسانی که از قبل ایمپلنت داشته اند  نیز می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. نکته مهم این است که همیشه روی متخصصان بسیار ماهر حساب کنید که برنامه ریزی کاملی را انجام می دهند و از مواد با آخرین فناوری استفاده می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *