بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

بسیاری از بیمارانی که ایمپلنت دندان انجام می دهند این سوال را دارند که بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟ این سوال مربوط است، زیرا دستگاه تیتانیوم، که برای جایگزینی ریشه دندان و برای حمایت از پروتز ساخته شده است، نیاز به یک سری مراقبت های بعد از عمل دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که رژیم غذایی توصیه‌شده برای آن لحظه چیست و البته، از چه چیزی بیمار باید اجتناب کند تا عمل جراحی دهان به خطر نیفتد. علاوه بر این، این مقاله توضیح می‌دهد که چرا غذا بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد و اهمیت یک رژیم غذایی متعادل را برای دوره بعد از عمل ایمپلنت دندان اصفهان، چه برای کاهش درد در ناحیه، چه برای کمک به روند بهبودی و جلوگیری از تجمع مواد زائد در آن نشان می‌دهد.

چرا غذا با سلامت دهان و دندان تداخل دارد؟

تنها امروزه نیست که مردم در مورد این مورد که چگونه غذا با سلامت دهان تداخل می کند صحبت می کنند. یک مثال بسیار رایج در دوران کودکی، کنترل مصرف شیرینی جات برای جلوگیری از بروز پوسیدگی و بیماری پریودنتال (عفونت های باکتریایی در لثه (مانند التهاب لثه یا پریودنتیت) در حفره است. واقعیت این است که غذا با عملکرد و زیبایی لبخند رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل، بیمار باید مراقب دریافت مواد مغذی کافی (کلسیم، فیبر و ویتامین‌های A، C و D برای تقویت استخوان‌ها و بافت‌های دهان) برای این ناحیه ضروری از بدن باشد. علاوه بر این، غذا نقش کلیدی در بازیابی بافت های دهان پس از مداخلات جراحی در آن ناحیه مانند ایمپلنت های دندانی دارد. چنین روشی به طور کلی نیاز به برش لثه برای قرار دادن پین فلزی دارد و بیمار باید دستورالعمل های متخصص را رعایت کند تا در طول دوره استئواینتگراسیون (اتصال استخوان با دستگاه فلزی) دچار حوادث غیرقابل پیش بینی نشود.

نقش رژیم غذایی متعادل در دوره بعد از عمل ایمپلنت دندان چیست؟

تا اینجا می توانید بررسی کنید که چرا غذاها با سلامت دهان و دندان تداخل دارند. با این حال، این سوال باقی می ماند. رژیم غذایی منظم برای موفقیت در دوره بعد از عمل ایمپلنت دندان مهم است، درست است؟ بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان و جراح ایمپلنت، فواید اصلی غذا بعد از ایمپلنت را بیان می کند.

درد کمتری ایجاد می کند

در دوره بعد از عمل ایمپلنت دندان، ممکن است درد در محل ایجاد شود، به همین دلیل است که دندانپزشک معمولا داروهای مسکن را برای استفاده در روزهای بعد از عمل تجویز می کند. با این حال، غذا برای بیمار نقش اساسی در کاهش ناراحتی در محل دارد، مانند عدم مصرف غذاهای سفت، ترجیح دادن غذاهای خمیری و دمای سرد.

در درمان کمک می کند

غذا همچنین نقش اساسی در دوره پس از عمل کاشت دارد و به بهبود محل کمک می کند. به خصوص در 48 ساعت اول پس از مداخله، بیمار باید غذاهای سرد، مایع یا خمیری مصرف کند که باعث تسریع در بهبود بافت های دهان و بهبود یکپارچگی پین فلزی نسبت به قسمت استخوانی دهان می شود.

از ایجاد بقایای روی پین ایمپلنت خودداری کنید

در نهایت، یک رژیم غذایی متعادل برای دوره بعد از ایمپلنت دندان، تجمع باقی مانده های آلی در حفره دهان را کاهش می دهد، از این رو مصرف نکردن غذاهای سفت و فیبری در طول دوره اهمیت دارد. دلیل آن این است که باقی مانده غذا در این منطقه که به شدت تحت تاثیر مداخلات دندانپزشکی قرار می گیرد، می تواند تکثیر باکتری ها را تسهیل کرده و منجر به فرآیندهای عفونی و تاخیر در بهبود ناحیه ای که در آن جراحی انجام شده است، شود.

نکاتی در مورد تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تاکنون نشان داده‌ایم که چگونه غذا می‌تواند به فرآیند ادغام استخوانی ایمپلنت دندان کمک کند، نصب پروتز را تسهیل کند و در زمان کمتری عملکرد و ظاهر لبخند را بازیابی کند. اما بالاخره یک هفته بعد از این جراحی چه غذاهایی مصرف کنیم؟ برای روشن شدن این شک، موارد اصلی را که در این دوره پس از عمل کمک می کند را فهرست می کنیم:

  • چای
  • آب میوه غیر اسیدی
  • بستنی
  • میوه پخته یا له شده (برای تسهیل فرآیند جویدن)
  • شیر
  • ویتامین
  • ماست
  • فرنی
  • سوپ (مثلاً سرد و ترجیحاً به شکل آبگوشت یا خامه، بدون تکه‌های گوشت یا سبزیجات بنوشید).
  • پوره (می توان از سیب زمینی یا سبزیجات دیگر تهیه کرد)؛
  • بیسکویت (نرم شده با شیر)
  • نان (همچنین در شیر خیس شده).

در هر صورت، ضروری است که با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید در دوره پس ایمپلنت بهتر است چه چیزی بخورید و همچنین بدانید که محدودیت های غذایی تا چه زمانی پس از اتمام جراحی ادامه خواهند داشت.

هنگام کاشت ایمپلنت دندان چه چیزهایی نخوریم؟

شاید قبلاً متوجه شده باشید که در روزهای اول کاشت دندان باید غذاهای نرم و ترجیحاً غذاهای سرد بخورید. اما در واقع در این دوران چه غذاهایی باید از آنها پرهیز کرد؟

  • بادام زمینی
  • گوشت
  • نوشیدنی بدون الکل
  • میوه های اسیدی
  • آب میوه های اسیدی

با توجه به روش جراحی انجام شده، فرآیند جویدن باید به تدریج تحریک شود تا نتیجه کاشت به خطر نیفتد. به طور کلی، ظرف دو هفته پس از جراحی، این ناحیه حساسیت را عادی می‌کند و به عنوان مثال، خوردن غذاهای سفت‌تر و گرم‌تر را تسهیل می‌کند.

چرا برای انجام ایمپلنت دندان به یک متخصص مجرب تکیه کنیم؟

دندانپزشک حرفه ای، پس از معاینه حفره دهان و در صورت لزوم نیاز به ایمپلنت دندان را نشان می دهد. بنابراین، کمک گرفتن از یک متخصص برای انجام این روش بسیار مهم است که نیاز به دقت زیادی دارد تا به ادغام پین فلزی با استخوان باکال، چه در مرحله قبل از عمل و چه در لحظه بعد از جراحی آسیبی وارد نشود. در این مقاله متوجه شده اید که بعد از کاشت دندان از چه چیزهایی باید اجتناب کرد و از چه چیزهایی باید استفاده کرد، زیرا یک رژیم غذایی متعادل نقش اساسی در این دوره ایفا می کند و به بهبود بافت های دهان کمک می کند و روند یکپارچگی استخوانی را پیش می برد تا بیمار بتواند بهبود یابد. آیا این مقاله واقعا برای شما مفید بود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *