بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟

بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟

اگرچه جراحی ایمپلنت دندان اصفهان موفقیت بالایی دارد، اما برای همه مناسب نیست. همچنین می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند. ایمپلنت دندان جایگزینی طولانی مدت برای دندان از دست رفته است که شامل یک پیچ تیتانیومی است که دندانپزشک آن را به استخوان فک می‌ پیچد. در طی چند هفته، ایمپلنت و استخوان فک با هم ترکیب می شوند. پس از جوش خوردن، ایمپلنت می تواند از یک دندان مصنوعی یا تاج پشتیبانی کند. طبق آمار آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا، حدود 3 میلیون نفر در ایالات متحده ایمپلنت دندان دارند. محبوبیت ایمپلنت های دندانی نیز در حال افزایش است که تعداد افرادی که آن ها را دریافت می کنند حدود 500000 بیمار در سال افزایش می یابد. این مقاله عوارض و مشکلات طولانی مدت احتمالی را که می تواند در نتیجه جراحی ایمپلنت دندان ایجاد شود، شرح می دهد.

فلز تیتانیوم در ایمپلنت

عوارض احتمالی جراحی ایمپلنت دندان

چندین عارضه احتمالی وجود دارد که ممکن است پس از کاشت ایمپلنت دندان رخ دهد. در ادامه به شرح برخی از آن ها می پردازیم.

عفونت

افراد باید به خوبی از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنند تا خطر عفونت ایمپلنت دندان را کاهش دهند. پیروی از توصیه های دندانپزشک در مورد مراقبت های بعد از آن بسیار مهم است. درمان عفونت به شدت و محل آن بستگی دارد. برای مثال، عفونت باکتریایی لثه ممکن است به آنتی بیوتیک یا پیوند بافت نرم نیاز داشته باشد. عفونت باکتریایی استخوان ممکن است نیاز به برداشتن بافت استخوانی عفونی و احتمالاً ایمپلنت داشته باشد. پس از آن پیوند استخوان و بافت نرم انجام می شود.

تحلیل رفتن لثه

در برخی موارد، بیمار ممکن است متوجه شود که بافت لثه اطراف ایمپلنت شروع به نازک شدن می کند. این می تواند باعث التهاب و درد شود. برای جلوگیری از برداشتن ایمپلنت، ارزیابی فوری از دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان ضروری است.

ایمپلنتی که با استخوان ترکیب نمی شود

در چند هفته اول پس از جراحی، ایمپلنت دندان در حال رشد و ادغام با استخوان فک خواهد بود. این فرآیند استئواینتگراسیون نامیده می شود. برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم است. این فرآیندی است که ممکن است چندین ماه طول بکشد. اگر ایمپلنت با استخوان جوش نخورد، دندانپزشک می تواند آن را خارج کند. سپس بیمار می تواند پس از بهبود ناحیه تحت یک روش ایمپلنت جدید قرار گیرد.

آسیب بافتی یا عصبی

گاهی اوقات، به طور ناخواسته، ایمپلنت دندان می تواند خیلی نزدیک به عصب قرار گیرد. این می تواند باعث بی حسی طولانی مدت، سوزن سوزن شدن یا درد شود. یک مطالعه در سال 2012 اشاره کرد که آسیب عصبی ناشی از جراحی ایمپلنت دندان می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی شود.یک مشکل عصبی یا بافتی نیاز به توجه فوری دارد. آسیب به عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین می تواند به ویژه جدی باشد.

برخی از علائم احتمالی آسیب عصب آلوئول عبارتند از:

  • بی حسی مداوم در سمت ایمپلنت، از جمله لب پایین و چانه
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • گزگز یا سوزش در لثه و پوست.

مشکلات دیگر ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان نیز می تواند منجر به برخی مشکلات کمتر رایج شود. مشکلاتی مانند سینوزیت و آسیب به خود ایمپلنت دندان.

مشکلات سینوسی

ایمپلنت های دندانی فک بالا می توانند به داخل حفره های بینی وارد شوند. چنین وضعیتی می تواند باعث تورم سینوس ها شود. این به عنوان سینوزیت شناخته می شود. در اینجا برخی از علائم مشخصه سینوزیت وجود دارد:

  • درد، حساسیت، یا تورم در اطراف گونه‌ها، چشم‌ها یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • دندان درد
    بوی بد دهان
  • تب.

مانند هر دندان دیگری، فشار یا ضربه بیش از حد می تواند باعث ترک خوردن یا لق شدن ایمپلنت دندان شود. برخی از بیماران ممکن است بدون اینکه متوجه باشند، نیروی زیادی به ایمپلنت های دندانی خود وارد کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد هنگام خواب دندان قروچه می کنند. افراد مستعد دندان قروچه ممکن است برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی نیاز به استفاده از محافظ دهان داشته باشند.

ایمپلنت معمولی

مشکلات طولانی مدت ایمپلنت دندان

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که باعث از بین رفتن استخوانی می شود که از ایمپلنت حمایت می کند و به دلیل التهاب مزمن در محل کاشت ایجاد می شود. بر اساس یک بررسی در سال 2017، پیشرفت و علائم پری ایمپلنتیت ممکن است حدود 5 سال طول بکشد. این علائم معمولاً شامل خونریزی یا تورم در اطراف محل ایمپلنت دندان است. همچنین احتمال نادری وجود دارد که بدن ایمپلنت دندان را پس بزند.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی توصیه می شود؟

طبق گفته آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا، ایمپلنت های دندانی راه حل خوبی برای افرادی است که در حال جایگزینی دندان هایی هستند که در اثر پوسیدگی یا به دلیل ضربه شدید آسیب دیده اند.

تطبیق پذیری

یکی از مشکلات اصلی ایمپلنت های دندانی این است که برای همه مناسب نیستند. برای دریافت ایمپلنت دندان، فرد باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد. برای انجام ایمپلنت باید لثه و فک سالم داشته باشند. به این دلیل که این ساختارها از ایمپلنت در طول زندگی فرد پشتیبانی می کنند. ایمپلنت های دندانی برای کودکان مناسب نیستند زیرا استخوان های صورت هنوز در حال رشد هستند.

میزان موفقیت

گاهی اوقات ایمپلنت دندان ممکن است با شکست مواجه شود. متخصصان مراقبت های بهداشتی شکست ایمپلنت را به یکی از دو دسته طبقه بندی می کنند. شکست زودرس (که قبل از کاشت ایمپلنت رخ می دهد) یا شکست دیرهنگام (که پس از قرار دادن ایمپلنت برای مدتی رخ می دهد) هستند. میزان موفقیت ایمپلنت دندان حدود 95 درصد است.

چگونه از موفقیت ایمپلنت اطمینان حاصل کنیم؟

بهترین راه برای اطمینان از موفقیت ایمپلنت دندان، پیروی از توصیه های دندانپزشکی است. پس از انجام جراحی ایمپلنت، فرد باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم خودداری کند و حداقل برای چند روز از یک رژیم غذایی ملایم پیروی کند. همچنین برای جلوگیری از افزایش جریان خون و تورم، اجتناب از ورزش شدید به مدت 2 تا 3 روز مهم است. همانند دندان های طبیعی یک فرد، ایمپلنت و بافت های اطراف آن نیاز به تمیز کردن منظم دارند. فرد باید حداقل یک بار در روز پس از بهبودی لثه، روال نخ دندان کشیدن ناحیه را دنبال کند. و همچنین از برس های بین دندانی برای دسترسی به نواحی صعب العبور استفاده کنید.  اکیداً توصیه می‌شود که سیگاری‌ها سیگار را ترک کنند، زیرا این کار خطر عوارض ناشی از کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

پس از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز کند.  هر گونه تورم یا کبودی باید چند روز پس از جراحی کاهش یابد. روند بهبود اولیه چند هفته طول می کشد. اگر ایمپلنت‌های دندانی‌شان کمی شروع به حرکت کرد یا بعد از چند هفته به درد ادامه داد، فرد باید به دنبال مراقبت‌های دندانی باشد. جراحی ایمپلنت دندان معمولاً فقط به بی حسی موضعی نیاز دارد. بنابراین، اکثر افراد تمایل دارند زمان بهبودی نسبتاً کوتاهی داشته باشند. توصیه می شود که بیمار پس از عمل استراحت کافی داشته باشد. ما همچنین یک رژیم غذایی موقت از غذاهای نرم و استفاده از کیسه یخ در قسمت آسیب دیده صورت را برای کمک به تسکین التهاب توصیه می کنیم. سطح ناراحتی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این به تعداد ایمپلنت هایی که توسط جراح گذاشته می شود نیز بستگی دارد. با این حال، مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن باید برای تسکین درد کافی باشد. میانگین زمانی که طول می کشد تا یک فرد پس از جراحی ایمپلنت به طور کامل بهبود یابد بین ۲ تا ۶ ماه متغیر است. هنگامی که بهبودی کامل شد، دندانپزشک می تواند یک دندان مصنوعی را روی ایمپلنت قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *