دلایل افتادن لمینت دندان چیست

دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد ؟

تجربه به ما می گوید که روکش های دندانی نوآورانه ترین درمان زیبایی دندان هستند. اما در برخی مواقع به دلایل مختلف این روکش ها شکسته و یا دچار آسیب می شوند. و تا به حال بسیاری از بیماران به کلینیک بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان مراجعه می کنند تا مجدد تحت درمان این روش زیبایی قرار گیرند و روکش هایی هایی را که از دست داده اند مجدد بازسازی کنند.

پس، آیا سوالی دارید که اگر یک یا چند روکش لمینت دندان خود را از دست دادید چه کاری باید انجام دهید؟ از چه عادت هایی باید اجتناب کنم تا لمنیت ها کنده نشوند؟ چه چیزهایی می توانم بخورم؟چرا روکش ها می افتند؟ و سایر سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند و یا با آن روبه رو شده اید.  پس با ما تا انتها همراه باشید تا همه چیزهایی را که باید بدانید توضیح دهیم.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

دلایل زیادی برای جدا شدن روکش های وجود دارد، از جمله:

نصب نادرست لمینت ها:

اگر روکش های لمنیت به درستی به سطح دندان چسبانده نشود، با کوچکترین ضربه و جویدن روکش شکسته و یا جدا می شود. این عامل به جنس چسب، نوع و مقدار آماده سازی و تراش دندان بستگی دارد

اختلال دندان قروچه:

فشردن دندان ها در طول خواب می تواند دندان ها و روکش های شما را به قدری فرسوده کند که در نهایت شکسته شوند. در این موارد استفاده از اسپلینت تخلیه شبانه پس از درمان روکش بسیار توصیه می شود.

شکستگی روکش به دلیل کبودی، مانند شکستگی دندان در اثر ضربه:

یک تصادف خاص، یک سقوط بد، یک دعوا یا حتی انجام یک ورزش تماسی می تواند منجر به ضربه ای شود که منجر به شکستگی روکش می شود.  صرف نظر از اینکه شکستگی چه سطحی یا خیلی واضح، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای معاینه به دندانپزشک اورژانس یا دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید.

گاز گرفتن غذاهای سفت:

هسته های زیتون یا هر نوع دیگری، یخ، گاز گرفتن یک عنصر فلزی، باز کردن بطری ها یا بسته بندی بسیار سفت می تواند منجر به شکستگی روکش دندان شود. مانند مورد قبلی، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا میزان آسیب را ارزیابی کنید و از مشکلات اساسی جلوگیری کنید.

ترومای اکلوزال:

هنگام انجام ناخودآگاه برخی حرکات فک پایین، ممکن است دندانی که با روکش پوشانده شده است تماس مستقیم و بیش از حد قوی با آنتاگونیست خود (یعنی دندان قوس مقابل مربوطه) داشته باشد و باعث شکستگی یا جدا شدن روکش شود.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان

شکی نیست که مراقبت صحیح از دندان ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد و باعث بهبود نتایج دندانپزشکی زیبایی و طول عمر روکش های زیبایی می شود. مراقبت نامناسب از دندان می تواند باعث افتادن روکش ها شود.

گاز گرفتن

برای اینکه نیروی ایجاد شده توسط نیش به درستی توزیع شود، دندان های فک بالا و پایین باید در یک راستا قرار گیرند. اگر دندان های فک بالا و پایین کاملاً در یک راستا قرار نگیرند، بایت نادرست رخ می دهد. به این پدیده هارد بایت نیز می گویند و می تواند انواع مختلفی داشته باشد مانند اوربایت، آندربایت و کراس بایت. اگر ناهنجاری های بایت وجود داشته باشد، به دلیل توزیع نامتعادل فشار روی دندان، احتمال لق شدن روکش بیشتر است.

این مطلب نیز به دردتان می خورد: قیمت ایمپلنت دندان در اصفهان

روکش های موقت

روکش های موقت پس از اتمام کار برای جایگزینی روکش های دائمی قرار می گیرند و برای ماندگاری طراحی نشده اند. روکش های موقت تقریباً یک هفته دوام می آورند و در این مدت می توان آنها را جدا کرد زیرا به هم چسبیده نیستند.

با این حال، انتخاب دندانپزشک مناسب می‌تواند تضمین کند که حتی روکش‌های موقت نیز به این راحتی نمی‌افتند.

روکش های قدیمی

دلیل کنده شدن روکش های دندانی نیز ممکن است به این دلیل باشد که روکش های دائمی معمولاً حداقل 10 سال کار می کنند، با برخی گزارش ها از افرادی که ادعا می کنند ونیرهای پرسلن بیش از 25 سال عمر می کنند. با گذشت زمان، چسب شروع به شل شدن می کند و در نهایت روکش پوسته می شود. یعنی قدیمی هستند و باید تعویض شوند.

اگر بنا به هر یک از دلایل بالا در هر یک از این شرایط قرار گرفته اید و در حال حاضر روکش شکسته شده دارید، دچار این استرس می شوید که حالا باید چه کنم؟ در ادامه این موضوع کالم توضیح داده شده است.

هنگام افتادن روکش های لمینت چه باید کرد؟

هنگامی که روکش برداشته شد، باید یک سری دستورالعمل ها را دنبال کنید، اما برای اینکه مشکلی نداشته باشید، توصیه می شود به دکتر دندانپزشک زیبایی اصفهان مراجعه نمایید.

تکه های روکش لمینت را بردارید

اگر روکش آسیب نبیند، دندانپزشک می تواند آن را تعویض کند و در صورت شکستن ورق فلز، این قطعات ساخت و یا سفارش ورق فلزی جدید با همان رنگ، شکل و ضخامت اصلی را آسان می کند.

روکش را ذخیره کنید و سعی نکنید خودتان آن را تعمیر کنید

در صورت شکستن و یا افتادن کامل یک روکش و یا قسمتی از آن هرگز سعی نکنید روکش را به دندان بچسبانید. حتی در صورت شل شدن، حتما روکش را به طور کامل از دهان خارج کنید چرا که ممکن است ناخواسته روکش بلیعید شود.

اگر هم روکش به صورت کامل کنده شده، آن را درون جعبه یا محفظه ای کوچک قرار دهید تا از آسیب های احتمالی به آن جلوگیری شود، و در اولین فرصت با دندانپزشک خود جهت چسباندن و یا ترمیم روکش تماس بگیرید.

از محلول موقت استفاده کنید

علاوه بر آسیب های زیبایی، ممکن است مشکلات حساسیت و حتی درد در دندان آسیب دیده نیز وجود داشته باشد. موم دندان جایگزین قابل قبولی برای کاهش مشکلات حساسیت و پوشاندن ظاهر دندان است.

از دندانپزشکی وقت بگیرید

هر چه زودتر روکش را تعویض یا دوباره بچسبانید، بهتر است: نه تنها لبخند شما ترمیم می شود، بلکه از آسیب بیشتر به دندان محافظت نشده نیز جلوگیری می کنید.

روکش هایی که افتاده اند به عنوان یک بحران دندانی در نظر گرفته می شوند. اگر روکش جدا شده است، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کرده و وقت ملاقات بگیرید. در طول جلسه مشاوره، دندانپزشک روکش را بررسی می کند تا ببیند آیا می توان آن را تغییر داد یا نیاز به قرار دادن روکش جدید دارد. ما به عنوان بهترین دکتر کامپوزیت دندان اصفهان در ترمیم و بازسازی روکش های شکسته شده، در اختیار کاربران خود هستیم تا هرگونه سوال مرتبط با زیبایی دندان و صورت را حل کنیم.

اگر تا به حال خود را در هر یک از این شرایط قرار داده اید و در حال حاضر روکش شکسته شده اید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان چسباندن روکش دندان وجود دارد یا خیر.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست

 در مان و ترمیم لمینت جدا شده یا شکسته چگونه است؟

ابتدا دندانپزشک روکش را به طور کامل بررسی می کند که آیا امکان استفاده مجدد از روکش وجود دارد یا خیر. اگر روکش به طور کامل خورد شده و تکه تکه شده باشد این امکان وجود نخواهد داشت.

در گام بعدی وضعیت دهان و دندان ها توسط دندانپزشک بررسی خواهد شد. اینکه دندان ها و لثه عفونت نداشته باشند، پلاک و یا حفره ای ایجاد نشده باشد، دندان نیاز به عصب کشی و پر کردن نداشته باشد و … در گام بعدی دندانپزشک تمامی چسب های باقی مانده روی دندان و اگر تکه ایی از روکش بای مانده باشد را به طور کامل بر می دارد و سپس مجدد قالب گیری می شود و به لابراتوار ارسال می شود برای ساخت مجدد روکش. یک روکش موقت به شخص داده می شود تا روکش نهایی آماده شود.

دوام و عمر لمینت دندان چقدر است؟

به طور کلی می توان گفت که طول عمر لمنیت های دندانی بین 15 الی 20 است، که این مدت زمان به شرایط و نگهداری های فرد از روکش لمنیت نیز بستگی دارد. برای درک بهتر شما همراهان مقاله دیگری تحت عنوان ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است نوشته شده است. پس بد نیست سری به این صفحه بزنید تا هم از دوام و طول عمر اصلاعات کافی بدست آورید و هم نکاتی برای افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت را آموزش ببیند.

راه های پیشگیری از افتادن لمینت دندان

مخصوصاً باید مراقب باشیم که دندان‌هایمان را به هم فشار ندهیم، گاهی اوقات این کار را غیرارادی انجام می‌دهیم، اما انجام این کار باعث می‌شود روکش‌هایمان تراشه کند. نیروی بیش از حدی که وارد می کنیم، حرکت و اصطکاک می تواند به مرور زمان باعث جدا شدن روکش ها از دندان ها شود.

هر عملی که شامل گاز گرفتن یا مانور دادن چیزهای سخت با دندان باشد. چند مثال می زنم: ناخن جویدن، باز کردن درب های بطری با دندان، نخ کشیدن و بریدن نخ های خیاطیف گاز زدن میوه و صیفی جات سفت و سخت مانند گلم ها، هویج، ذرت، خیار و …

غذاهای سفت و چسبناک مانند ، آجیل، گاز گرفتن یخ یا ساندویچ های تهیه شده با نان خیلی سفت و آدامس. جویدن این غذاها با روکش می تواند باعث کنده شدن یا حتی شکستن آنها شود.

رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها

مسواک زدن خوب بعد از غذا نیز از ایجاد پلاک و جرم در زیر روکش ها  جلوگیری می کند.

از مصرف دخانیات خودداری کنید. این یکی از مهم ترین نکات برای مراقبت از روکش های شما است، زیرا تنباکو خود دندان های شما را زرد می کند و دقیقاً همین اتفاق در مورد روکش ها می افتد.

مراقبت ویژه دیگر، پرهیز از مصرف قند و همچنین عدم سوء مصرف برخی از نوشیدنی‌های دارای رنگ ‌دهنده، قهوه، چای و نوشیدنی‌هایی مانند، آب میوه و نوشابه‌های تیره است، زیرا این نوشیدنی‌ها باعث تسریع روند تغییر رنگ، لک شدن و رنگ‌آمیزی شما می‌شوند.

توصیه می شود هر شش ماه یکبار برای بررسی روکش های دندان و تایید نیاز به تمیز کردن حرفه ای دهان و همچنین نگهداری سالانه که حداقل هر سال باید انجام شود حضور داشته باشید.در این نگهداری تمامی روکش ها برای از بین بردن لکه های سطحی که ممکن است روی آنها وجود داشته باشد، صیقل داده می شوند.

با دوری از این عادات و رعایت برخی نکات عمر و کیفیت روکش های خود را افزایش دهید.

کلاهبرداری لمینت متحرک دندان

تیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

از این مقاله این طور می توان نتیجه گرفت که لمینت های دندانی عمر متوسط و رو به بالایی دارند اگر هرشخص به درستی از آنها مراقبت کند. مراقبت هایی مانند درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از گاز زدن غذاهای چسبناک و سفت و …. اما اگر دچار شکستگی و یا افتادن روکش لمینت شدید نگران نباشید و در زودترین زمان با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اما آیا به دنبال درمانی برای جایگزینی روکش دندان شکسته هستید؟ در کلینیک دندانپزشکی لبخند زیبا اصفهان ما با تیم با تجربه خود آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستیم.

خواه به دلیل نیاز به تعویض روکش شکسته، ترمیم آن، باندینگ کردن مجدد آن یا هر درمان فوری دیگری که سلامت دهان و دندان شما را به خطر می اندازد، در مواردی که به خدمات دندانپزشکی اورژانسی نیاز دارید، از شما دعوت می کنیم با کلینیک ما تماس بگیرید.

اگر به این مقاله درباره علت کنده شدن روکش های دندان علاقه مند بودید، ممکن است به این موضوع نیز علاقه مند باشید: نگه داری دندان لمینت شده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *