فلوروزیس یا لکه سفید روی دندان چیست

فلوروزیس یا لکه سفید روی دندان چیست و چگونه ایجاد می شود

فلوروزیس یا لکه سفید روی دندان چیست و چگونه ایجاد می شود

حتما بارها شنیده اید که فلوراید در مبارزه با پوسیدگی چقدر اهمیت دارد. و به طور خاص تر، ممکن است زمانی در مورد نیاز به استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، برای معدنی کردن مجدد مینای دندان گفته شده باشد که آن را در برابر ضایعات پوسیدگی مقاوم تر می کند.

متخصصان استفاده از دهانشویه ‌ها و خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید را برای معدنی ‌سازی مجدد مینا و از این طریق مقاوم‌ تر کردن آن در برابر شرایط ضایعات پوسیدگی توصیه می‌کنند.

 با این حال، آیا می دانستید که قرار گرفتن در معرض بیش از حد فلوراید می تواند منجر به بیماری به نام فلوئوروزیس دندانی شود؟ اما، این عارضه شامل چه مواردی است و چه علائمی می تواند شما را به این مشکوک کند که به آن مبتلا هستید؟

در ادامه با یکی دیگر از مجموعه مقالات دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک برای لمینت در اصفهان همراه ما باشید تا به طور کامل در این مورد صحبت کنیم.

فلوزویس دندان چیست

فلوروزیس یک بیماری غیر طبیعی تغییر مینای دندان است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در مرحله رشد دندان ایجاد می شود. این فرآیند از سه ماهه اول بارداری تا شش سالگی کودک در مراحل تشکیل دندان اتفاق می افتد.

اگرچه فلوئوروزیس در مرحله اول زندگی منشأ می گیرد، اما علائم آن در دندان های دائمی به جای دندان های شیری قابل مشاهده است. به نوبه خود، دندان های حساس به این مشکل دندان های آسیاب و ثنایای مرکزی هستند.

باید به خاطر داشت که دندان ها از لایه ای تشکیل شده اند که قسمت قابل مشاهده (تاج) را می پوشاند و از آن محافظت می کند. این لایه سخت و شفاف است، اما با قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید منجر به هایپرمینرالیزه شدن مینای دندان می شود که بر کیفیت آن تأثیر می گذارد. مینای دندان خارجی ترین لایه دندان است و فلوئوروزیس حساسیت بیشتری به فرسایش و پوسیدگی دارد. ظاهر آن را می توان از طریق لکه های مشخصه و نقاط کوچک روی دندان مشاهده کرد. این بیماری، به این ترتیب، مشکل بهداشت ضعیف دندان نیست.

ما در اینجا نمی خواهیم بگوییم که فلوراید بد است. برعکس، مصرف کافی در حد نرمال برای دندان‌های ما مفید است، زیرا از آن‌ها در برابر حفره‌ها با مینرال ‌سازی مجدد سطح آن‌ها محافظت می‌کند. حالا وقتی مصرف آن را افزایش می‌دهیم، غلظت آن را تغییر می‌دهیم و این می‌تواند برای دندان ‌های ما مضر باشد.

فلوروزیس یا لکه سفید روی دندان چیست

علائم فلوئوروزیس دندانی

علائم اصلی دندان های مبتلا به فلوئوروزیس به شرح زیر است:

تغییر رنگ: یکی از شایع ترین علائم فلوئوروزیس وجود نواحی سفید تر و مات تر از حد طبیعی است.

ترک ها و برجستگی های کوچک: به طور معمول این ترک ها و برجستگی ها سفید رنگ هستند. با این حال، در شدید ترین موارد فلوئوروزیس، لکه های قهوه ای یا حفره های کوچک ممکن است ظاهر شوند.

درمان های اصلی فلوئوروزیس دندان بلیچینگ دندان اصفهان و استفاده از روکش ها هستند.

در زیر مهم ترین انواع سطوح شدت فلوئوروزیس را می شناسیم:

بسته به شدت لکه‌هایی که بیمار در مینای دندان خود نشان می‌دهد، می‌توان سه نوع مختلف فلوئوروزیس دندانی را تشخیص داد:

فلوئوروزیس خفیف دندان منجر به ظاهر شدن خطوط یا شیارهای جزئی در سطح دندان می شود.

فلوئوروزیس دندانی متوسط ​​با وجود لکه هایی با رنگ های سفید مات در مینای دندان مشخص می شود. در مواجهه با این علائم نباید نگران باشید، زیرا آنها دندان را نسبت به حمله پوسیدگی حساس تر نمی کنند.

در نهایت، فلوئوروزیس شدید دندانی باعث ایجاد لکه هایی می شود که بیشتر دندان را اشغال می کند و می تواند باعث زبری مینا یا تغییر در شکل دندان شود. در این حالت، بیماران بیشتر در معرض پوسیدگی دندان یا حساسیت دندان هستند. به همین ترتیب، رنگ مینای دندان مایل به زرد یا قهوه ای است.

در مورد آخرین نوع فلوئوروزیس IV تغییرات شدیدی ایجاد شده و ظاهر دچار خوردگی می شود. در این مورد مینا لکه های قهوه ای ایجاد می کند.

علل اصلی فلوئوروزیس دندانی

به طور کلی می توان گفت که علت اصلی فلوروزیس دندان قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در مرحله تشکیل مینای دندان است. این زمانی اتفاق می افتد که جنین یا کودک در معرض سطوح فلوراید بالاتر از مقدار توصیه شده برای سن خود قرار می گیرد.

دلایلی که ممکن است این اتفاق بیفتد به شرح زیر است:

نوع آب بلعیده شده

نوشیدن آب با غلظت فلوراید بالا می تواند باعث فلوئوروزیس شود. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، میزان فلوراید در آب آشامیدنی نباید از 1.5 میلی گرم در لیتر بیشتر شود.

همانطور که گفته شد، مصرف مستقیم آب تنها چیزی نیست که می تواند باعث فلوئوروزیس شود. در این مرحله، خطر ابتلا به فلوئوروزیس به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده با آب بیش از حد فلورایده شده باید در نظر گرفته شود.

استفاده از خمیر دندان یا دهانشویه

استفاده از خمیردندان ها یا دهانشویه هایی با مقدار فلوراید بالاتر از حد توصیه شده یکی دیگر از علل فلوروزیس دندان است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که نوزادان یا کودکان از محصولات بهداشتی دهان استفاده می کنند که برای سن خاص نیستند.

مصرف فلوراید باید به تدریج در طول سال ها افزایش یابد. در واقع، کودکان می توانند از سن شش سالگی شروع به استفاده از خمیر دندان بزرگسالان کنند. اگر این زمان ها رعایت نشود، خطر ابتلا به فلوئوروزیس وجود دارد.

مصرف مکمل های فلوراید

مصرف مکمل های فلوراید در زنان باردار یا کودکان زیر شش سال نیز می تواند باعث فلوروزیس دندان شود. بنابراین، مصرف هر نوع مکملی با نظارت پزشکی ضروری است.

علل اصلی فلوئوروزیس دندانی

چگونه بفهمم فلوئوروزیس داریم؟

تشخیص فلوئوروزیس باید توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی اصفهان انجام شود. او کسی است که تشخیص می دهد فلوئوروزیس وجود دارد، زیرا ناهنجاری های دندانی دیگری وجود دارد که می تواند اشتباه گرفته شود. حتی یک حفره در مرحله اول می تواند با فلوروز اشتباه گرفته شود.

به همین ترتیب، فلوئوروزیس را می توان با موارد زیر اشتباه گرفت:

ضایعات ناشناخته ناشی از بیماری سلیاک. آنها ضایعاتی هستند که به صورت متقارن ظاهر می شوند، یعنی اگر دندانی در سمت راست آن را نشان دهد، سمت چپ نیز ظاهر می شود.

amelogenesis imperfecta یا نقص مينای دندان (آملوژنزیس ایمپرفکتا)  خفیف. این بیماری است که در آن رشد مینای دندان غیر طبیعی است. یک اختلال مادرزادی است که با تشکیل غیرطبیعی مینا یا لایه خارجی تاج دندان ظاهر می شود که به هیچ بیماری سیستمیک یا عمومی مربوط نمی شود.

نقص مینای دندان به دلیل ضربه یا عفونت در دندان های شیری.

درمان فلوئوروزیس دندان

هدف اصلی هر درمان فلوئوروزیس دندانی، بازگرداندن زیبایی و هماهنگی دندان ها است. به طور کلی، درمان ایده آل به شدت مورد و تعداد قسمت های آسیب دیده بستگی دارد.

سفید کردن دندان

سفید کردن یا بلیچینگ دندان در اصفهان یک روش درمانی است که در موارد فلوئوروزیس خفیف قابل استفاده است. به عنوان مثال، زمانی که فقط لکه ها یا تغییر رنگ های جزئی روی مینای دندان قابل مشاهده است.

روکش های دندان

هنگامی که سفید کردن کافی نیست، دندانپزشک ممکن است قرار دادن روکش دندان را توصیه کند که می تواند از کامپوزیت دندان ارزان در اصفهان یا پرسلن ساخته شود. در این موارد ابتدا سفید کردن دندان ها انجام می شود و سپس روکش ها قرار می گیرند.

تاج های دندان

به نوبه خود، درمان نشان داده شده برای شدید ترین موارد فلوئوروزیس دندانی ممکن است قرار دادن تاج ایمپلنت در اصفهان باشد. روکش ها نوعی از پروتزهای دندانی هستند که ساختار دندان را به طور کامل می پوشانند. بنابراین لکه ها یا آسیب ها به طور کامل پوشانده می شوند.

از آنجایی که درمان‌های مختلفی برای فلوئوروزیس دندان وجود دارد، متخصص باید بیمار را ارزیابی کند و بسته به شدت و وسعت بیماری، مناسب ‌ترین روش را تعیین کند.

فلوئوروزیس دندان در کودکان

اگر در مورد محصولاتی که برای استفاده از آنها در دهان شویه در کودکان استفاده می شود دقت نکنید، ممکن است فلوئوروزیس را تحریک کنید. بسیاری از این محصولات حاوی مقدار زیادی فلوراید هستند و با طعم اضافه اسانس های خوراکی، در این حالت بسیاری از کودکان به جای تف کردن، تمایل به بلعیدن دارند.

درمان فلوئوروزیس دندان

چگونه از فلوئوروزیس دندان پیشگیری کنیم؟

نکات اصلی برای جلوگیری از فلوئوروزیس دندان به شرح زیر است:

از محصولات بهداشت دهان و دندان مخصوص سن استفاده کنید: کودکان زیر شش سال نمی توانند از خمیر دندان یا دهان شویه برای بزرگسالان استفاده کنند. بنابراین، هنگام خرید این محصولات باید مطمئن شوید که برای سن کودک توصیه می شود.

مقدار خمیر دندان را تنظیم کنید: توصیه نمی شود که همانند تصاویر تبلیغات مانند تلویزیون از مقدار خمیر دندان استفاده کنید و حتی در مورد کودکان از مقدار توصیه شده کمتر استفاده کنید. سرریز شدن خمیر روی مسواک نه ضروری است و نه توصیه می شود.  مقدار خمیر دندان نیز باید با هر سنی سازگار شود. به عنوان مثال، در نوزادان این مقدار باید حداقل باشد، زیرا آنها نمی دانند چگونه آبکشی یا تف کنند.

با روال بهداشت دهان و دندان با دندانپزشک اطفال مشورت کنید: به طور کلی بهتر است از دندانپزشک بپرسید که چه عادات بهداشتی دهان و دندان خاصی را باید در مورد هر کودک رعایت کرد (غلظت فلوراید، مقدار خمیر دندان…).

مصرف آب معدنی بطری شده: کودکان زیر شش سال که به مناطقی سفر می کنند که غلظت فلوراید آب آشامیدنی آنها بیشتر از مقدار توصیه شده برای سن آنها باشد، باید از آب معدنی بطری استفاده کنند. این نه تنها بر آبی که آنها می نوشند تأثیر می گذارد، بلکه روی آبی که برای شستشو یا مسواک زدن دندان های خود استفاده می کنند نیز تأثیر می گذارد.

از مصرف بیش از حد مکمل های فلوراید خودداری کنید: زنان باردار و کودکان زیر شش سال باید در رعایت دوزها و زمان مصرف تجویز شده توسط پزشک مراقب باشند.

آیا برای درمان بیماری فلوروزویس به متخصص نیاز دارید؟

اگر فلوئوروزیس دارید و می خواهید آن را با موفقیت درمان کنید، دیگر وقت خود را تلف نکنید و به کلینیک دندانپزشکی دکتر عاطفت مراجعه کنید. ما بهترین درمان ها و با توصیه های عالی را در درمان این مشکل و بسیاری دیگر از مشکلات دندانی داریم. از اینجا می توانید برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

در هر صورت اگر در مورد نحوه برخورد با فلوئوروزیس دندان سوالی دارید می توانید همین در قسمت دیدگاه ها برای ما سوالات خود را درج کنید تا پاسخ داده شود و یا با شماره های درج شده در سایت جهت اخذ نوبت حضوری اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *