دیاستما یا فاصله بین دندان

دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست و چگونه درمان می شود؟

دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست و چگونه درمان می شود ؟

هنگامی که در مورد دندان های جدا شده از هم صحبت می کنیم، اغلب به کودکی خندان فکر می کنیم که دندان های ثنایای مرکزی اش کاملاً کنار هم نیستند. با این حال، این شکاف که دیاستما نام دارد می تواند در هر یک از دندان ها و همچنین در بزرگسالی نیز رخ دهد.

اما چرا دیاستما رخ می دهد و درمان آن چیست؟ در این مقاله از مجموعه مقالات دکتر عاطفت بهترین دکتر کامپوزیت دندان در اصفهان هر آنچه که باید در مورد فاصله بین دندان ها بدانید را توضیح می دهیم. پس اگر در این زمینه سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید در ادامه همراه ما باشید.

فاصله دندانی یا دیاستما چیست؟

فاصله بین دندان ها یا دیاستما که جدایی بین دو دندان است یکی از مشکلات زیبایی است که می تواند دندان های جلویی را تحت تاثیر قرار دهد. این بدان معنی است که ثنایای مرکزی فوقانی که معمولاً به عنوان تیغه های شانه شناخته می شوند، چندین سانتی متر از هم جدا شده و یک شکاف بین دندانی مشخص بین آنها باقی می ماند.

 این یک مشکل نسبتاً رایج در کودکانی است که هنوز دندان‌های شیری خود را دارند. علاوه بر این، 97 درصد از کودکان تا 5 سال و تا 50 درصد از کودکان بین 6 تا 8 سال دیاستما دارند. با این حال، با رویش دندان های دائمی وضعیت بهبود می یابد، به طوری که تنها بین 2 تا 7 درصد افراد این ناهنجاری را نشان می دهند.

تشخیص دیاستما چگونه است؟

تشخیص دیاستما از طریق معاینه دندانپزشکی و ارزیابی بصری توسط دندانپزشک انجام می شود. همچنین ممکن است از اشعه ایکس برای ارزیابی اندازه و شکل دندان ها و استخوان های اطراف آنها استفاده شود.

دندانپزشک ممکن است هنگام تشخیص عوامل متعددی مانند سن بیمار، وجود عادات دهانی مانند گاز گرفتن لب یا مکیدن انگشت شست و هرگونه مشکل بایت را در نظر بگیرد. بر اساس این عوامل، دندانپزشک می تواند علت اصلی شکاف را تعیین کرده و درمان مناسب را توصیه کند.

دلایل جدا شدن دندان ها چیست؟

دیاستما از یک علت منشا نمی گیرد، بلکه می تواند به دلایل مختلفی ظاهر شود. علل اصلی جدا شدن ثنایای مرکزی فوقانی عبارتند از:

اولین عاملی که باید در نظر گرفت، تراز دندانی است. مال اکلوژن، همچنین به عنوان اوربایت شناخته می شود، می تواند یکی از دلایل ایجاد شکاف باشد.

میکرودنشیا. این عدم تعادل در اندازه دندان ها است که باعث کوچکتر شدن برخی از دندان ها از حد طبیعی می شود. یعنی دندان ها فضای بیشتری دارند و با هم تماس ندارند.

دیاستما چیست

عدم وجود دندان ممکن است یکی دیگر از دلایل احتمالی باشد، زیرا دندان های مجاور تمایل به حرکت دارند تا فضای آزاد را اشغال کنند. دندان از دست رفته یا فقدان دندان می تواند به تحرک بقیه دندان های چسبیده منجر شود. در مورد قوس بالایی، این می تواند باعث دیاستما شود.

تفاوت در اندازه دندان ها نیز می تواند منشا دیاستما باشد. اگر در طول فرآیندهای رشدی دندان ها به طور یکنواخت رشد نکنند، ممکن است برخی از دندان ها بزرگتر از دیگران باشند و باعث ایجاد شکاف بین آنها شود.

یکی دیگر از عوامل محرک دیاستما می تواند فرنولوم لبی بلند باشد. ( فرنولوم بین دندانی رشد غیر طبیعی این قسمت می تواند باعث جدا شدن دندان های جلویی شود.)  این بافت داخل لب ها را درست در مرکز دندان های ثنایا به لثه ها متصل می کند و وقتی بیش از حد طولانی شود می تواند باعث جدا شدن دندان ها شود.

در نهایت، یکی دیگر از دلایل احتمالی فشار به زبان است، عادتی غیرارادی که برخی از کودکان دارند و اگر به طور مداوم انجام شود، می‌تواند منجر به جدا شدن دندان‌ها شود.

دلایل بیشتری وجود دارد، اما تقریباً همه آنها به فاصله یا موقعیت دندان ها در نزدیکی پالت ها مربوط می شود.

همچنین بد نیست در مورد امبراژور دندان چیست نیز مطالعه کنید

دیاستما چه خطراتی را به همراه دارد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دیاستما می تواند برای سلامت دندان مضر باشد. تجمع پلاک های باکتریایی روی دندان ها و لثه ها با وجود فاصله بین دندان ها آسان تر می شود که این امر خطر پوسیدگی را افزایش می دهد. علاوه بر این، یک نیش بد می تواند باعث درد در قسمت های مختلف بدن (سر، فک، گوش، گردن، مفصل گیجگاهی فکی و غیره) شود.

سایر عواقب احتمالی ممکن است آسیب های لثه و مشکلات تلفظ باشد.

با توجه به تمام موارد فوق، همیشه توصیه می شود که دیاستما توسط دندانپزشک ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا نیاز به درمان دارد یا خیر.

چگونه دندان های جدا شده را به هم نزدیک کنیم؟

برای کنار هم قرار دادن دندان هایی که توسط دیاستما از هم جدا شده اند، می توانیم به درمان های زیبایی دندانی مختلف متوسل شویم.

توصیه شده ترین درمان ارتودنسی است. روش انتخابی هر چه باشد، چه بریس، چه ارتودنسی زیبایی و چه اینویزیلاین، در برابر این مشکل بسیار کارآمد هستند. دلیل آن این است که درمان ارتودنسی می تواند موقعیت دندان ها را به گونه ای تغییر دهد که مناسب ترین مکان را در داخل دهان بیمار پیدا کند. این شامل حل مشکلاتی مانند فضای بین دندانی، شلوغی، مشکلات گاز گرفتن و البته یک مورد دیاستما است.

علاوه بر ارتودنسی می توان از روش های درمانی دیگری مانند روکش ها استفاده کرد که مشکل را بلافاصله برطرف می کند و یا کاشت ایمپلنت دندان توسط بهترین دکتر ایمپلنت در اصفهان در صورتی که مشکل ناشی از کمبود دندان باشد.

در نهایت، می‌توانیم به جراحی دندان در فرآیندی به نام فرنکتومی یا ژنژیکتومی متوسل شویم، که با آن می‌توانیم فرنولوم لبی را برای پایان دادن به دیاستم خارج کنیم.

در ادامه هر یک از درمان ها به طور کامل توضیح داده شده است.

دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست - بستن فاصله بین دندانی

درمان دیاستم دندان

چندین راه ممکن برای حل مشکل دیاستما وجود دارد. بیایید ببینیم معمولاً چه درمان هایی برای این مورد استفاده می شود.

فرنکتومی

فرنکتومی راه حلی است که در برخی موارد دیاستما استفاده می شود. این شامل اصلاح فرنولوم لبی برای بهبود انعطاف پذیری آن است و برای بیمارانی که فرنولوم لبی خیلی کوتاه یا ضخیم دارند توصیه می شود.

این درمان را می توان برای کودکان انجام داد، زیرا با رشد طبیعی بدن، فضا به خودی خود بسته می شود. اگر بیمار در حال حاضر یک نوجوان یا بزرگسال است، ممکن است لازم باشد درمان ارتودنسی پس از فرنکتومی ادامه یابد.

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از محبوب ترین گزینه ها برای بستن دیاستما است. با استفاده از براکت ها، قوس ها و سایر وسایل برای حرکت دادن دندان ها و اصلاح موقعیت آنها، این روش درمانی نه تنها فضای بین آنها را می بندد، بلکه سایر مشکلات دندانی که ممکن است وجود داشته باشد مانند کراس بایت یا اپن بایت را نیز اصلاح می کند.

دیاستما و ارتودنسی

روکش ها

ونیرها ورقه های نازکی از پرسلن یا رزین هستند که برای بهبود ظاهر دندان ها به دندان های شما چسبانده می شوند. با استفاده از روکش لمینت دندان اصفهان می توان فاصله بین دندان ها را پوشاند. این درمان یک راه سریع و غیر تهاجمی برای اصلاح دیاستما است.

دیاستما و روکش های دندانی

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی پروتزهای دائمی هستند که شبیه دندان های طبیعی هستند و به بهبود ظاهر و عملکرد دهان کمک می کنند. آنها همچنین گزینه ای برای حل دیاستما در مورد بیماران بزرگسال هستند. این درمان شامل جایگزینی دندان های اصلی و قرار دادن ایمپلنت های دندانی در جای خود است.

سلبریتی ها با دندان های فاصله دار

یکی از جدیدترین مد های هالیوود چند سال پیش، احترام گذاشتن به دیاستما و اهمیت دادن به آن بود، به جای پنهان کردن یا درمان آن. افراد مشهوری مانند پاتریشیا کوند، مدونا، مدل ونسا پارادی، دختر میک جگر، جورجیا می جگر یا بازیگر جانی دپ این نقص را به رخ می کشند.

از نظر زیبایی شناسی، این سوراخ نسبتاً غیرجذاب است، اما از نظر دندانپزشکی توصیه نمی شود که شکافی ایجاد شود. مشکل این است که این شکاف بین دندانی مانع از انجام صحیح عملکرد دندان های ثنایای جلویی در هنگام گاز گرفتن می شود.

دیاستما به عنوان مد

متأسفانه مدهایی وجود دارد که جنبه هایی را در بر می گیرد که بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارد و یکی از آنها ایجاد دیاستما با هدف نشان دادن ظاهری خاص است که جذاب تر یا با اکثریت متفاوت است.

ایجاد دیاستما در دهان سالم کاملاً توصیه نمی شود، زیرا می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی شود، از افزایش حفره ها گرفته تا تغییرات در در دندان های نیش. ناگفته نماند که برخی افراد با روش های خانگی سعی در ایجاد دیاستم دارند که مستقیماً به میزان قابل توجهی به دندان آسیب می رساند.

بنابراین، مهم است که از افراد مشهوری که دیاستم دارند، چه طبیعی و چه القایی، تقلید نکنید.

کجا می توان دیاستما را در اصفهان برطرف کرد؟

در کلینیک دندانپزشکی لبخند زیبا اصفهان ما بالاترین تکنولوژی دندانپزشکی و پیشرفته ترین درمان ها را از نظر زیبایی دندان داریم. برای حل مشکلات دندان های جدا شده توصیه ما ارتودنسی است.

برای بیمارانی که نمی خواهند چنین روند طولانی را طی کنند یا تحت عمل جراحی قرار گیرند، روکش دندان مانند روکش های کامپوزیت و لمینت نیز راه حل بسیار جالبی است، زیرا به شما امکان می دهد لبخند خود را در کمتر از یک ماه بهبود بخشید.

در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر عاطفت، با در نظر گرفتن تمام عواملی که در اختیار دارد، مناسب ترین درمان را برای شما نظارت و برنامه ریزی می کند.

دیاستما و اصلاح طرح لبخند

در کلینیک از چه فناوری برای فاصله دندان ها استفاده می کنید؟

اولین کاری که برای اطلاع از وضعیت حمایت دندانی بیمار انجام می دهیم، گرفتن عکس با استفاده از سیستم اسکنر سه بعدی است. با تشکر از این سیستم، ما یک تصویر سه بعدی از دهان بیمار به دست می آوریم که برنامه ریزی یک درمان سفارشی را بسیار آسان تر می کند.

در مرحله بعد، می توانیم از طرح لبخند استفاده کنیم. ابزاری قدرتمند که به ما امکان می دهد قبل از شروع درمان، به شما نشان دهیم که نتیجه نهایی چگونه خواهد بود. ما همچنین تله رادیوگراف داریم که برای این نوع موقعیت ها نشان داده شده است.

در پایان از شما دعوت می کنیم این مقاله در مورد دیاستما دندان را با اعضای خانواده و دوستانی که فکر می کنید علاقه مند هستند به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *