امبراژور دندان چیست

امبراژور دندان چیست؟

امبراژور دندان چیست وقتی به لبخند برخی افراد دقت می کنیم، متوجه مثلث های کوچک سیاه رنگ بین دندان ها می شویم که به نام امبراژور نیز شناخته می شوند. گاهی اوقات این مثلث های کوچک سیاه رنگ ، مشکلات سلامت دهان را آشکار می کند. با این حال، در موارد دیگر آنها صرفاً به دلیل مورفولوژی دندان ها ایجاد می شوند. تعداد زیادی از افراد با این مشکل به مطب دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک برای لمینت در اصفهان مراجعه می کنند، بنابراین می خواهیم با شما در این رابطه صحبت کنیم.

مشکلی که تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این به خودی خود فقط یک مشکل زیبایی شناختی است، اما ممکن است در پس آن یک مشکل مهم سلامتی پنهان شده باشد. در ادامه این مقاله، ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که امبراژور ها چیست، علل آنها چیست و در چه مواردی یک مشکل سلامتی یا صرفاً یک ناراحتی زیبایی شناختی است.

امبراژورها چه هستند و چرا ظاهر می شوند؟

همانطور که توضیح داده شد، امبراژورها اساساً شکاف های مثلثی شکل کوچک بین دندان ها هستند و به این دلیل ساده ظاهر می شوند که دندان ها شکلی دارند که به نفع این شکاف است. به طور کلی فضای بین دندان ها توسط لثه پر می شود، به طوری که بین دندان های افراد جوان و سالم مثلث های صورتی زیبا می بینیم.

اما در برخی افراد با افزایش سن و به دلیل عوارض بیماری پریودنتال، لثه های بین دندانی عقب رفته و ممکن است مثلث های سیاه بین دندان ها ظاهر شود. در این موارد است که مشکل زیبایی ظاهری ایجاد می شود، زیرا این فضاها ظاهری شبیه به یک لبخند پیر یا بیمار می دهند.

البته مشکلات زیبایی معمولا در دندان های بالا بیشتر از دندان های پایین است، زیرا قسمت فک پایین به سختی قابل مشاهده است. از طرف دیگر، دندان هایی که در بالا هستند، به خصوص در هنگام لبخند زدن، مشاهده آنها بسیار آسان است.

جنبه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اغلب این سوراخ ها توسط تارتار پنهان می شوند و این باعث می شود بعد از تمیز کردن بیشتر نمایان شوند. در واقع، سوراخ ها قبلاً ناپدید شده بودند و پر از جرم بوده اند. حتی اگر هنگام برداشتن تارتار از نظر زیبایی بدتر شویم، تمیز کردن باید انجام شود زیرا تارتار مشکل را بدتر می کند.

البته در افرادی که به هر دلیلی (مثل سیگاری بودن) لثه‌هایشان عقب‌ رفته است، این مشکل تشدید می‌شود، زیرا همانطور که قبلاً گفتیم این سوراخ‌ها معمولاً توسط لثه‌ها پنهان می‌شوند و در صورت عقب نشینی می‌توانند بیشتر دید داشته باشند. با این حال، در برخی موارد، این سوراخ ها ممکن است ظاهر شوند. در بخش بعدی دلیل آن را توضیح خواهیم داد.

امبراژور دندان چیست

چرا برآمدگی های دندانی ظاهر می شوند؟

و دلایل اصلی برای ایجاد فضاهای مثلثی بین دندان ها عبارتند از:

دندان های مثلثی شکل

دندان های مثلثی شکل به دلیل فیزیولوژیکی که دارند باعث ظاهر شدن برآمدگی ها می شوند، زیرا فضاهای بین دندانی بیشتر از دندان های مربعی است .برخی از افراد به دلیل مورفولوژی ساده، دندان ‌هایی مثلثی شکل دارند. این امر تماس دندان ها با یکدیگر را دشوارتر می کند و فضاها نمی توانند به طور کامل توسط لثه پوشانده شوند. این شرایط هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

بنابراین، فقط می توان آن را یک نقص زیبایی شناختی دانست. در این مرحله، روشن است که در بسیاری از مواقع، افراد این فضاها را درک نمی‌ کنند، زیرا دندان ‌هایشان روی هم قرار گرفته یا شلوغ است. اما پس از قرار دادن دندان ها در جای مناسب خود از طریق درمان ارتودنسی، کاملاً نمایان می شوند، زیرا شلوغی باعث می‌شود که تشخیص داده نشود.

عقب رفتن لثه

عقب نشینی لثه مثلث های بین دندانی نیز می توانند نتیجه پریودنتیت یا ژنژیویت باشند. این تحلیل لثه به دلیل تجمع پلاک باکتریایی در دهان است که به لثه ها می رسد و شروع به کاهش بافت آن می کند. در مواردی که از ژنژیویت رنج می برید، در بسیاری از موارد فضاهای بین دندانی پس از درمان بیماری دیده می شود نه در طول تکامل آن، این به این دلیل است که تجمع باکتری باعث چسبیدن تارتار به دندان می شود.

پیشنهاد می کنم حتماً مقاله بیماری لثه یا ژنژیویت چیست را مطالعه نمایید، اگر نمی دانید ژنژیویت چیست.

بنابراین، این خود جرم است که نشان نمی دهد لثه در حال عقب نشینی است و فضاهای بین دندان ها شروع به ظاهر شدن می کنند. هنگامی که درمان پریودنتال انجام شد و در نتیجه تارتار و جرم ها برداشته شد، در آن زمان می توان به برآمدگی ها توجه کرد. در این مرحله، لازم است مورد قبلی را به خاطر بسپاریم، زمانی که علت برآمدگی مورفولوژی خود دندان بود.

اگرچه در این مورد پیامد های فضاها صرفاً زیبایی شناختی بود، اما در مورد ژنژیویت ما با مشکل سلامتی مواجه می شویم و آن این است که عواقب پیوره با جمع شدن لثه یا ایجاد امبراژور ختم نمی شود. در نهایت، پریودنتیت باعث افتادن دندان های آسیب دیده می شود.

عواقب پریودنتیت

پریودنتیت شایع ترین علت عقب نشینی لثه و از بین رفتن استخوانی است که از دندان ها همچنین از لثه و استخوان بین دندانی حمایت می کند.هنگامی که پریودنتیت قبلاً باعث ظاهر شدن برآمدگی ها شده باشد، امکان بازیابی لثه از دست رفته وجود ندارد. باید پریودنتیت را درمان کنیم تا مشکل بدتر نشود و زیبایی شناسی بدتر نشود و باعث از دست دادن دندان شود. به شما توصیه می کنیم در مقاله پریودنتیت چیست و چگونه با آن مبارزه کنید بیشتر در مورد این موضوع مهم مطالعه کنید.

امبراژور دندان در اثر پریودنتیت

شکاف ها

دیاستما وضعیتی است که شامل جدا شدن یا عدم تماس بین 2 دندان در کنار یکدیگر است. به طور منطقی، اگر شکاف هایی دارید، امبراژور گرفتن عملاً یک پیامد اجتناب ناپذیر است.

سن

لثه ها با گذشت زمان عقب می نشینند، بنابراین در افراد جوان بسیار نادر است و با افزایش سن بسیار بیشتر می شود.

آیا درمان هایی برای فاصله بین دندان ها وجود دارد و چگونه باید آنها را ازبین برد؟

هنگامی که لثه بین دندانی از بین رفت، هیچ راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. برای از بین بردن برآمدگی در دندان ها اساساً روش هایی وجود دارد که بر اساس کاهش فضاها، کاهش مثلث های نامطلوب سیاه است.

از یک طرف، روکش ها وجود دارد. از سوی دیگر، پیوند لثه، استریپینگ و ارتودنسی وجود دارد. امروزه دندانپزشکی راه حل های مختلفی برای مثلث های بین دندانی ارائه می دهد. در ادامه، مناسب ترین درمان ها را شرح خواهیم داد:

پیوند لثه

از آنجایی که لثه به خودی خود رشد نمی کند یا بازسازی نمی شود، در بسیاری از مواقع پیوند مناسب ترین راه حل برای جایگزین  بافت لثه ایی است که از دست رفته. پیوند لثه یک عمل جراحی ساده با یک دوره پس از عمل به همان اندازه قابل تحمل است که شامل برداشتن بافت از کام است. پس از برداشتن بافت، به فضاهای بین دندانی پیوند داده می شود.

روکش های دندان

روکش های دندانی چه از جنس کامپوزیت و چه از جنس چینی باشند، می توانند راه حل دیگری برای امبراژورها باشند. اساساً روکش ها دندان ها را پهن می کنند و شکل آنها را از مثلثی به مربعی تر تغییر می دهند تا مثلث های سیاه را کاهش دهند. از آنجایی که روکش ها به شما اجازه می دهند که دندان هایی هم اندازه و هم شکل دندان های واقعی خودتان داشته باشید، می توان از آنها برای پوشاندن مثلث های کوچک بین آنها استفاده کرد.

با این حال، همیشه نمی توان به طور کامل مشکل را با این روش حل کرد، زیرا نتیجه می تواند بسیار غیر طبیعی (دندان های خیلی مربعی) باشد یا بعداً مشکلات بهداشتی ایجاد کند. لازم به ذکر است که دکتر عاطفت بهترین دکتر کامپوزیت در اصفهان و لمینت دندان اصفهان است که می تواند این مثلث های سیاه و بد شکل را به بهترین شکل و بهترین حالت طبیعی خودش درمان کند. بنابراین اگر دچار این مشکل هستید و احساس می کنید نیاز به یک تغییر اساسی دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

ارتودنسی با استریپینگ

در مورد ارتودنسی با استریپینگ، باید بگوییم که این تکنیکی است که ممکن است شما را شگفت زده کند: این روش شامل برداشتن یک قسمت سطحی از مینای بین دندان ها است. ممکن است یک سوال ایجاد شود که آیا این سوراخ را بزرگتر نمی کند؟ پاسخ واقعا نه است. آنچه ما به دست می آوریم این است که دندان ها را مستطیلی تر کنیم. فضای ایجاد شده با استریپینگ را می توان با استفاده از ارتودنسی ( بستن شکاف ایجاد شده و اتفاقاً کاهش برآمدگی) کاهش داد.

با بیان همه موارد فوق، مایلیم تاکید کنیم که هر یک از درمان های فوق – پیوند لثه یا روکش دندان – فقط باید روی لثه های سالم انجام شود. به این معنا که اگر برآمدگی‌های دندانی صرفاً به دلیل شکل دندان‌ها ایجاد شده باشد، می‌توان در هر زمانی درمان بستن آن‌ها را انجام داد.

امبراژور دندان - ارتودنسی با استریپینگ

با این حال، اگر مثلث های سیاه ناشی از پریودنتیت باشد، ضروری است که آسیب شناسی در اسرع وقت درمان شود تا پیشرفت نکند، پس از کنترل بیماری پریودنتال، زمان شروع هر گونه درمانی با هدف بستن فضاهای بین دندانی است.

سخن پایانی

همانطور که می بینید، برآمدگی در دندان ها بسیار ناخوشایند است و علاوه بر این، ممکن است به یک مشکل سلامتی واقعی اشاره کند: بیماری پریودنتال. اگر شروع به دیدن این مثلث های سیاه بین دندان های خود کردید، به شما توصیه می کنیم برای ارزیابی سلامت پریودنتال خود به بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان مراجعه نمایید. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و تمامی ابهامات شما را در مورد آن برطرف کرده باشد. اما اگر در این زمینه تجربه ایی دارید و یا سوالی داریئ که پاسخ داده نشده در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *