بیماری لثه یا ژنژیویت

بیماری لثه یا ژنژیویت ( التهاب لثه) چیست

بیماری لثه یا ژنژیویت ( التهاب لثه) چیست ؟

ژنژیویت التهاب لثه است که اغلب در صورت غفلت از پریودنتیت (بیماری پریودنتال یا پیوره) قبل از آن رخ می دهد. با تحریک، قرمزی، تورم و درد لثه ها هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم ظاهر می شود. این اختلال می تواند به تدریج منجر به تورم لثه، خونریزی و بوی بد دهان شود. اگر علائم بدتر شوند، تجمع بقایای غذا باعث افزایش پلاک، رشد باکتری و عفونت می شود. این در دراز مدت استحکام دندان ها را به خطر می اندازد، آنها را تا زمانی که بیفتند ضعیف می کند. با این حال، التهاب لثه می تواند با بیماری های جدی تری نیز مرتبط باشد که بر سلامت قلب تأثیر می گذارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم و دلایل این بیماری آشنا شوید. هدف از نگارش این محتوا آشنایی بیشتر شما با یکی از مشکلات دهان و دندان توسط دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان است.

بیماری های لثه چیست؟

بیماری‌ های لثه بیماری‌هایی هستند که بافت نرمی را که روی دندان‌های ما را نگه می‌دارد و اطراف آن را پوشانده است، تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی قسمت‌هایی از فک بالا و پایین که قوس دندانی را تشکیل می‌دهند را خراب یا از بین می برد.

ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت یک اختلال حفره دهان و از جمله بیماری های لثه است که نباید نادیده گرفته شود. این شامل التهاب پایدار بافت های اطراف پایه دندان است که در برخی موارد علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر پیشرفت کند می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. یک آسیب شناسی واقعی که لثه و استخوان دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

خجالت و نارحتی دندان های از دست رفته را می توان با استفاده از کاشت دندان ایمپلنت در اصفهان توسط یک متخصص در این زمینه، از بین برد. کافی است همین حالا با شماره 03131312834 تماس بگیرید و نوبت اولیه خود جهت معاینه را دریافت کنید.

علل التهاب لثه چیست؟

علت التهاب لثه تجمع باکتری در حفره دهان است. باکتری ها یک “فیلم”، یک لایه نازک بر روی دندان ها تشکیل می دهند که به تشکیل پلاک و بعداً تارتار کمک می کند. پلاک و تارتار در دراز مدت باعث التهاب لثه و بلند شدن بافت ها می شود که پایه دندان ها را در معرض تهاجم باکتری ها قرار می دهد.

بیماری لثه یا ژنژیویت

بنابراین، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که باید روزانه با مسواک زدن و نخ دندان انجام شود. سپس شرایط دیگری وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهد مانند:

  • دود
  • افراد سالخورده
  • داروها
  • دیابت
  • عفونت های حفره دهان
  • بیماری های ایمنی
  • پروتزهای دندانی
  • عدم تعادل هورمونی

لثه ها می توانند تحت تأثیر دو نوع اختلال و التهاب قرار گیرند:

1- ژنژیویت ساده، یعنی التهاب بافت های لثه اطراف دندان

بیماری پریودنتال که معمولاً به عنوان پیوره شناخته می شود، یک عفونت باکتریایی است که به بافت های نگهدارنده دندان حمله می کند و در جدی ترین اشکال، در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. علاوه بر این دو دسته کلان از شرایط پاتولوژیک، علائم و تظاهرات دیگری نیز در ارتباط با مشکلات لثه وجود دارد.

 به عنوان مثال، خونریزی لثه، در بیشتر موارد یکی از شایع ترین علائم التهاب حفره دهان است. به نوبه خود، این وضعیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: از وجود جرم یا پلاک گرفته تا سیگار کشیدن، از طریق استفاده از برخی داروها یا تغییرات هورمونی، به عنوان مثال، بارداری. در مورد دوم، ما از ژنژیویت بارداری صحبت می کنیم.

سایر شرایط پاتولوژیک که می توانند لثه ها را درگیر کنند عبارتند از:

تحلیل رفتن لثه، زمانی که لثه از موقعیت طبیعی خود عقب نشینی می کند و دندان را در معرض حمله عوامل بیماری زا قرار می دهد.

استوماتیت یک وضعیت پاتولوژیک انحصاری لثه نیست، بلکه می تواند سایر نواحی و اندام های حفره دهان را نیز درگیر کند. ناشی از عوامل بیماری زا مانند قارچ ها، باکتری ها یا ویروس ها، می تواند خود را با قرمزی، ضایعات یا آفت نشان دهد.

بیماری لثه یا ژنژیویت

هیپرپلازی لثه، وضعیتی که در آن بافت‌های لثه بزرگ می‌شوند، ضخیم و قرمز به نظر می‌رسند و دردناک هستند. علل آن به بیماری های دیگری مانند دیابت، بهداشت نامناسب دهان، عوامل ژنتیکی یا استفاده از انواع خاصی از داروها مانند سرکوب کننده های سیستم ایمنی یا ضد صرع نسبت داده می شود.

در اینجا ممکن است سوالی ذهن را در گیر کند که آیا ایمپلنت باعث بیماری لثه می شود یا خیر؟ لازم به ذکر است که افرادی که ایمپلنت دندانی انجام داده اند هم ممکن است مبتلا به التهاب و بیماری لثه شود. اما با مراجعه به مقاله مورد نظر می توانند راهکار های لازم را دریافت کنند.

چگونه تشخیص دهیم که آیا التهاب لثه داریم و علائم التهاب لثه چیست؟

اولین نشانه التهاب لثه خونریزی است، عنصری که بیماری پریودنتال را نیز متمایز می کند. با این حال، دومی اغلب تکامل بی ‌دردی دارد و بنابراین می‌توان از آن غفلت کرد و تنها زمانی خود را نشان داد که خیلی دیر شده باشد. به همین دلیل انجام معاینات منظم توسط دندانپزشک که قادر به تشخیص و درمان به موقع آن و انجام نظافت حرفه ای دوره ای ( جرم گیری ) می باشد، حائز اهمیت است.

برای درک اینکه آیا به التهاب لثه مبتلا هستید، می توانید رنگ لثه خود را بررسی کنید. اگر رنگ مایل به قرمز متفاوت از رنگ صورتی کلاسیک باشد، ممکن است التهاب در جریان باشد. این با علائم دیگری همراه خواهد بود، مانند:

  • رکود لثه
  • تشکیل پاکت های پریودنتال
  • تحرک دندان
  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم و ملتهب
  • حساسیت به گرما و سرما
  • قرمزی و درد و تورم لثه
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • جدا شدن از شیار لثه
  • احساس طعم عجیب در دهان
  • بافت نرم

چگونه از التهاب لثه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از التهاب لثه از طریق تمیز کردن مداوم و صحیح دندان ها انجام می شود. دندان ها را باید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه تمیز کرد. برای از بین بردن بقایای مواد غذایی بین دندان ها باید دقت خاصی داشت.

شما باید مسواک خود را هر 3 یا 4 ماه یکبار و زمانی که موها آسیب دیده اند عوض کنید.

ویزیت دندانپزشکی و نظافت حرفه ای دوره ای، مراقبت از تغذیه، مصرف میوه و سبزیجات، آبرسانی مناسب و پرهیز از استعمال دخانیات ضروری است.

بیماری لثه یا ژنژیویت

تشخیص

در صورت بروز التهاب لثه، باید تحت معاینه دندانپزشکی قرار بگیرید. به طور کلی، مشاهده حفره دهان برای ارزیابی مرحله ژنژیویت و خطر تبدیل مشکل به پریودنتیت کافی است.

خوب است بدانیم که رعایت بهداشت دهان و دندان لازم است، اما وسواس و مسواک زدن بیش از حد دندان ها زیاد خوب نیست و می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در این رابطه می توانید مقاله اثرات منفی مسواک زدن بیش از حد را مطاله نمایید.

درمان ها

درمان ورم لثه در خانه با اتخاذ اقدامات بهداشتی دهان و دندان که توسط متخصص مشخص شده است آغاز می شود: تمیز کردن مداوم اما نه شدید دندان ها، با استفاده از محصولات توصیه شده، که شامل استفاده از دهان شویه های ضد باکتری است. درمان باید توسط یک متخصص برنامه ریزی شود و شامل برداشتن پلاک و جرم در طول یک جلسه دندانپزشکی است.

سخن پایانی

ژنژیویت التهابی است که لثه ها را درگیر می کند و به دلیل تجمع پلاک های باکتریایی روی دندان ها ایجاد می شود. این التهاب که معمولاً باعث قرمزی یا تورم لثه می شود، پاسخ بدن به باکتری های انباشته شده در دهان است. اگر ورم لثه توسط دندانپزشک تشخیص داده شود و اقدامات سریع انجام شود، بهبود وضعیت سلامتی در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر است.

 با این حال، اگر این اتفاق نیفتد، علائم می تواند بدتر شود و منجر به جدی ترین بیماری لثه مانند پریودنتیت می شود. بهداشت دهان و دندان مناسب روزانه و بررسی های دوره ای توسط دندانپزشک به ما این امکان را می دهد که دهان و دندان های سالم تری داشته باشیم و به طور مداوم هر گونه مشکلی را بررسی کنیم تا به سرعت در رفع آنها مداخله کنیم.

سپس از شما عزیزان که تا پایان با ما همراه بودید. اگر در این زمینه سوال و یا تجربه ایی داشته اید، می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما مطرح کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *