پوکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان دارد

پوکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان دارد

پوکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان دارد ؟

مطمئناً شما هم در مورد بیماری پوکی استخوان زیاد شنیده اید، در واقع پوکی استخوان یک بیماری کلی اسکلتی است که با کاهش تراکم توده استخوانی و تخریب ریز ساختار بافت استخوان مشخص می شود. این امر باعث متخلخل شدن استخوان ها، افزایش تعداد و اندازه سلول ها و همچنین حفره های درون آنها می شود که منجر به شکنندگی بیشتر بافت استخوانی و افزایش خطر شکستگی می شود.

کمبود کلسیم و ویتامین D یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان است، اما عوامل دیگری نیز مانند کم تحرکی، علل ارثی و کمبود استروژن در دوران یائسگی باعث بروز این بیماری نیز می شوند. به عنوان متخصص دندانپزشکی لمینت دندان اصفهان ما می دانیم افرادی که از این بیماری رنج می برند، نگران این موضوع هستند که آیا پوکی استخوان می تواند سلامت دهان و دندان آنها را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر؟

چگونه پوکی استخوان بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد

پوکی استخوان و از دست دادن دندان شرایطی است که معمولاً در مردان و زنان مسن رخ می دهد. و این بیماری می تواند خود را در هر استخوانی از بدن نشان دهد، با این حال، استخوان های لگن، ستون فقرات و مچ دست معمولاً بیشترین مناطق آسیب دیده هستند. بر اساس آنچه در میلیون ها مورد مشاهده شده است، بین پوکی استخوان و تحلیل استخوان های فک رابطه وجود دارد. این امر احتمال از دست دادن دندان را افزایش می دهد و راه را برای پریودنتیت باز می کند.

لازم به ذکر است که پریودنتیت یک عفونت مزمن است که لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را محکم می کنند مانند آلوئول را درگیر می کند. باکتری ها و سیستم ایمنی استخوان و بافت همبند که از دندان ها حمایت می کنند را می خورند. با گذشت زمان، دندان ها اغلب لق می شوند، می افتند و حتی ممکن است به عنوان درمانی برای این بیماری نیاز به برداشتن داشته باشند. در ادامه با ارتباط پوکی استخوان و پریودنتیت بیشتر آشنا خواهیم شد.

پوکی استخوان و پریودنتیت چه ارتباطی با هم دارند؟

آیا می تواند بین پوکی استخوان با موارد پریودنتیت، یعنی با بیماری های التهابی مزمن که دندان را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به تخریب تدریجی ساختار آن می شود، ارتباطی وجود داشته باشد؟ پریودنتیت لزوماً با یک بیماری منفرد همراه نیست، بلکه با مشکلات سیستمیک متعددی همراه است و مطمئناً در این میان می‌توان پوکی استخوان را نیز در نظر گرفت که از همه نظر مشکلی است که متابولیسم استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یک دندان به طور معمول به استخوان آلوئولار متصل می شود، یعنی بخشی از استخوان های فک که دندان ها در داخل آن قرار می گیرند. واضح است که یک استخوان سالم که مشکل شکنندگی ندارد، این امکان را دارد که به درمان های محافظه کارانه برای محافظت از دندان، در مورد پریودنتیت و همچنین به روش های بازسازی دندان یا قرار دادن ایمپلنت های دندانی واکنش مثبت نشان دهد.

پوکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان دارد

از طرف دیگر، کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند، دچار دمینرالیزاسیون پیشرونده استخوان ها می شوند که آنها را به طور فزاینده ای شکننده می کند. واضح است که در مورد پریودنتیت جدی، این تصویر بالینی می تواند یک عامل خطر در جستجوی یک تکامل مثبت درمان محافظه کارانه، اجتناب از از دست دادن چسبندگی دندانی باشد. بنابراین آیا این خطر منجر به شکست در عملیات کاشت ایمپلنت دندانی می شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوال را دریافت کنید.

اثرات پوکی استخوان بر دندان های شما

پوکی استخوان می تواند بر حفره دهان تأثیر منفی بگذارد. در واقع، هم استخوان فک پایین و هم فک بالا می توانند این عوارض را متحمل شوند و در برخی موارد باعث از دست دادن دندان شوند. علاوه بر این، کاهش برجستگی آلوئولی یا تغییرات پریودنتال نیز وجود دارد و در ظاهر پوکی استخوان، شرایطی وجود دارد که احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد، مانند بالا رفتن سن یا عادات بد سبک زندگی که همگی پیامدهای منفی برای کیفیت زندگی شما هستند.

درمان های پوکی استخوان فک

پوکی استخوان فک پایین را می توان به روش های مختلفی درمان کرد، با این حال، نوع درمان بستگی به تشخیص و راه حلی دارد که دندانپزشک بسته به مورد، مناسب ترین راه حل را در نظر می گیرد. در اینجا کاربردی ترین درمان ها آورده شده است:

کاشت ایمپلنت دندان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

یکی از رایج ترین راه حل ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت در اصفهان است. البته، ارزیابی وضعیت پزشکی بیمار کلید برنامه ریزی درمانی مناسب است و نتایج ارزیابی ها می تواند چالش بزرگی برای دندانپزشکان باشد.

دلیل آن ساده است؛ توانایی نگهداری موفقیت آمیز ایمپلنت دندان تا حد زیادی به استئواینتگراسیون بستگی دارد. عناصر درگیر در استئواینتگراسیون می توانند تهدیدی برای نگهداری دندان کاشته شده باشند. علاوه بر این، شکستگی‌های دندانی بعد از لق شدن، شایع ‌ترین مورد هستند و درمان‌های دندانی باید کاملاً تخصصی باشد تا نتایج خوب تضمین شود.این چیزی است که در مورد ایمپلنت های دندانی اتفاق می افتد.

 بسیاری از افراد بر این باورند که اگر شخصی دچار پوکی استخوان فک باشد، شرایطی برای کاشت ایمپلنت دندان ندارد. پوکی استخوان می تواند حالت دهنده باشد و دشواری بیشتری ایجاد کند، اما مانعی برای قرارگیری موفقیت آمیز ایمپلنت نیست و مترادف با شکست استخوانی نیست. این است که در کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت اصفهان ما راه‌ حل‌ها و درمان‌های پیشگامانه مناسبی برای موارد خاص شما در نظر داریم.

بیس فسفونات ها

مشخص نیست که آیا درمان های پوکی استخوان همان نتایجی را برای سلامت دهان و دندان ارائه می دهند که برای سایر استخوان های تشکیل دهنده اسکلت انجام می دهند یا خیر. اما اعتقاد بر این است که تلاش برای بهبود تراکم استخوان اسکلتی می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت دندان داشته باشد.

بیس فسفونات ها یکی از پرمصرف ترین گروه های دارویی برای درمان پوکی استخوان هستند. به خصوص از آنجایی که آنها نقش مهارکننده‌های تحلیل استخوان را بر عهده می‌گیرند، تراکم استخوان را با پیوستن به ماتریکس استخوان افزایش می‌دهند و فعالیت استئوکلاستیک را کاهش می‌دهند (که منجر به تخریب استخوان‌ها می‌شود)، کارآیی استئوبلاست را تسهیل می‌کنند (که استخوان‌ها را تقویت می‌کند). یک جزئیات وجود دارد، استفاده از این دارو با ایجاد استئونکروز فک مرتبط است، وضعیتی که استفاده از درمان‌های دندانی را دشوار می‌کند.

وکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان دارد

درمان ایمپلنت دندان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

قبل از شروع درمان کاشت دندان توسط ایمپلنتولوژیست اصفهان ، مهم است که متخصصان ما سلامت دهان و دندان شما را به روشی شخصی ارزیابی کنند. در بیماران مبتلا به پوکی استخوان، آگاهی از درمان بیماری کلیدی است، زیرا در صورت استفاده طولانی مدت از بیس فسفونات ها، اقدامات جراحی دهان باید محدود شود.

بنابراین، ارزیابی متخصصان ما در کاشت دندان برای موفقیت درمان ضروری است. بنابراین، در طی مراحل مختلف، آنها تکامل را ارزیابی خواهند کرد. از آنجایی که مشکلات استئواینتگراسیون ممکن است در بیماران مبتلا به پوکی استخوان ظاهر شود، اگر این مورد شماست، نگران نباشید، مطالعات متعدد نشان داده است که میزان موفقیت در درمان ایمپلنت دندان در بین کسانی که از این بیماری رنج می برند کاهش نمی یابد که یک جنبه واقعاً مهم در طول روند بهبودی بیمار است.

بنابراین کاشت ایمپلنت دندان، حتی اگر از پوکی استخوان رنج می برید، امکان پذیر است؟

پاسخ بله است. بیمارانی که از این نوع مشکلات دارند به صورت عادی قابل درمان هستند، اما توجه به نوع پوکی استخوان و اینکه در صورت وجود با کدام درمان دارویی مواجه هستند، صحیح است. به این ترتیب می توان درمان ایمپلنت مناسب را کالیبره کرد که از تکنیک های جراحی که کم تهاجمی باشد، استفاده شود.

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان ایمپلنت دندان قرار دهد آیا باید داروهای خود را به طور موقت قطع کند؟

به طور معمول درمان بیماران مبتلا به پوکی استخوان شامل مصرف مولکولی است که در دسته بیس فسفونات ها قرار می گیرد، داروهایی که سال ها پیش معرفی شدند و به عنوان مواد افزودنی در خمیردندان های خاص استفاده می شدند که مستقیماً بر عامل پوسیدگی اثر می کنند.

این مولکول ها باید به طور واضح با توافق با درمانگر شما، برای مدتی معلق شوند که بر اساس مورد ارزیابی می شود. مچنین باید دوز خونی این مولکول ها را کنترل کنیم تا خطر بیولوژیکی عوارضی مانند استئونکروز فک را کاهش دهیم (بیماری که هنوز تحت مطالعه و بررسی است).

آیا بین موارد پوکی استخوان و افزایش موارد شکست ایمپلنت ارتباطی وجود دارد؟

همانطور که مشاهده شد، بیماران با استخوانی که با تراکم کم و شکنندگی بالا مشخص می شود، مطمئناً در شرایط ساختاری مطلوبی نیستند، در نتیجه ممکن است خطر شکست بیشتر هنگام قرار دادن ایمپلنت دندانی وجود داشته باشد.

در سال های اخیر برای پاسخ به این شبهه، مطالعات بخش خاصی انجام شده است که در نمونه ای از بیمارانی که ایمپلنت دندانی کاشته شده بودند، بررسی شد که آیا ارتباطی بین وجود پوکی استخوان و شکست وجود دارد یا خیر. این مطالعه در ژانویه 2019 در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد.

از داده های جمع آوری شده به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین موارد پوکی استخوان و موارد شکست ایمپلنت وجود ندارد (مطالعه در واقع به مدت 5 سال به طول انجامید و حتی در صورت مواجهه بیماران با این مشکل، میزان بقای ایمپلنت 96، 5 درصد به دست آمد). این بدان معناست که بیماران مبتلا به پوکی استخوان لزوماً بیشتر در معرض خطر ابتلا به استئواینتگراسیون ناکافی نیستند که در دراز مدت منجر به شکست ایمپلنت دندانی می شود

ایمپلنت دندان برای کیفیت زندگی بهتر

ایمپلنت دندان به طور کامل حالت دهان را تغییر می دهد و این است که نشان دهنده یک تغییر اساسی در سطح زیبایی و عملکرد است که به لطف آن کمبود دندان های طبیعی با قطعات تیتانیومی بسیار مقاوم جایگزین می شود. فایده ای که بر عملکرد جویدن و حتی ارتباطات تأثیر مستقیم می گذارد.

بنابراین، اگر از پوکی استخوان رنج می برید، و نیاز به کاشت دندان ایمپلنت در اصفهان دارید، باید از تیم دندانپزشکی ما راهنمایی های لازم را دریافت نمایید که نیازهای خاص شما چیست و چه اقداماتی باید انجام دهید تا به این ترتیب تضمین شود که نتیجه درمان شما موفقیت آمیز خواهد بود. اگر به فکر بهبود وضعیت دهان خود هستید، به مطب دندانپزشکی دکتر عاطفت بیایید و خود را به دست تیم ایمپلنتولوژیست های ما بسپارید. آنها همیشه به شما توصیه می کنند تا آرامشی را که نیاز دارید احساس کنید.

پوکی استخوان فک چه تاثیری بر سلامت دندان

سخن پایانی

پوکی استخوان فک یک آسیب شناسی است که باعث از دست دادن دندان به خصوص در افراد مسن می شود. بهترین درمان در اکثر موارد کشیدن و کاشت دندان است. آنچه در پایان باید بر آن تاکید شود این است که بیماران مبتلا به پوکی استخوان، حتی با رعایت احتیاط های لازم، می توانند تحت درمان هایی با ماهیت ایمپلنت قرار گیرند. از این نظر، مبادله صحیح اطلاعات بین بیمار و دندانپزشک ضروری است، که در مرحله گزارش اولیه باید بتواند اطلاعات بیشتری را در مورد وضعیت سلامتی بیمار و داروهای مصرف شده جمع آوری کند (منطقی است که فکر کنیم. که تعداد کمی دقیقاً از آنچه در داروهای آنها وجود دارد آگاه هستند و ممکن است ندانند که داروهایی مصرف می کنند که با درمان های ایمپلنت همبستگی منفی بالقوه دارند) بنابراین یک درمان صحیح را فرموله می کنند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری می توانید با تیم متخصصان ما در این زمینه مشورت کنید. آنها با کمال میل شما را در این مورد راهنمایی خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *