مضرات پیرسینگ ناحیه دهان و دندان

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان و دندان

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان و دندان . پیرسینگ، نام آشنایی که این روزها در بین جوانان و نوجوان بسیار رواج یافته و از بین دوستان و آشنایان خود حداقل یک نفر را دیده اید که پیرسینگ دارد. پیرسینگ در جاهای مختلفی از بدن نصب می شود ولی بیشترین مکانی که بسیار مورد توجه افرد است، ناحیه صورت و مخصوصا ناحیه دهان و دندان است.

انجام این عمل شاید در ظاهر باعث زیبایی شود و چند مدتی این زیبایی دوام داشته باشد، اما آیا به عوارض و پیامد که ممکن است در طول استفاده از پیرسینگ برایتان به وجود آید نیز فکر کرده اید. در این نوشته از مجموعه مقالات سایت دکتر عاطفت بهترین دکتر کامپوزیت دندان در اصفهان به این موضوع پرداخته ایم و قصد داریم موارد منع مصرفی که باید در مورد پیرسینگ دهان بدانید را توضیح دهیم. بهتر است این محتوا را تا انتها مطالعه نمایید و آن را برای دوستان و کسانی که قصد پیرسینگ زدن مخصوصاً در ناحیه دهان و دندان را دارند، ارسال کنید تا آنها نیز با مضرات و خطرات این کار آشنا شوند.

پیرسینگ بدن و خطرات بالقوه سلامتی برای نوجوانان

لاله گوش رایج ترین محل سوراخ کردن است، اما مطمئنا تنها گزینه موجود نیست. نظرسنجی Pew در سال 2010 نشان داد که حدود 25 درصد از نوجوانان سوراخ‌های بدنی غیر از لاله گوش دارند. به عنوان مثال، زبان، لب ها، بینی، ابروها، نوک سینه ها، ناف و اندام تناسلی را نیز می توان سوراخ کرد و از هر 3 نفری که قسمت های دیگر بدن را خارج از لاله گوش سوراخ می کند، 1 نفر دچار عارضه می شود.

استفاده از پیرسینگ در دهان (زبان، لب و حتی گونه ها) در بین جوانان در سال های اخیر بسیار مد شده است، اما اگرچه ممکن است برای برخی بسیار جذاب باشد، اما حقیقت این است که می تواند عواقب سلامتی مهمی داشته باشد. مانند درد، رد احتمالی و خطر بالای عفونت در زمان قرار دادن آن، با توجه به حضور زیاد باکتری و رطوبت داخل دهان که مانع از بهبود بافت می شود.

قبل از انجام یک سوراخ از این نوع، مهم است که خطرات و مشکلات ناشی از آن را بدانید. درد، عفونت، التهاب لثه و آسیب به دندان ها تنها برخی از عوارضی است که پیرسینگ می تواند در دهان، لب ها و زبان ایجاد کند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین خطرات می پردازیم:

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان - شکستن دندان

عوارض در زمان سوراخ شدن

این نوع سوراخ کردن می تواند از همان لحظه اول پیچیده شود. به عنوان مثال، در مورد سوراخ کردن زبان، اگر سوراخ کردن بدون دقت انجام شود، می تواند به طور قابل توجهی به بافت ها آسیب برساند و حس چشایی را تغییر دهد. همچنین خطر تورم زبان و مسدود شدن جزئی راه هوایی در دهان وجود دارد.

ترومای دندان

شکستگی دندان یکی شایع ترین مشکل دندانی مربوط به سوراخ کردن زبان است. زیورآلات زبان یا لب نیز می توانند باعث مشکلات لثه و آسیب به مینای دندان شوند و ممکن است شل شوند و بلعیده شوند. محققان همچنین در برخی موارد کشف کرده‌اند که استخوان فک ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و برای حفظ دندان‌ها نیاز به جراحی دهان داشته باشد. عفونت دهان یا لب‌ها می‌تواند باعث مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن یا بلعیدن یا تورم شود که می‌تواند گلو را مسدود کند.

آسیب های دندانی زمانی که قطعات جواهرات در حفره دهان قرار می گیرند بسیار رایج است. اگر روی دندان ها روکش های کامپوزیت و لمینت قرار گرفته باشد، باید به ‌ویژه مراقب باشید، زیرا این روکش‌ها نیز ممکن است به دلیل کوبیدن پیرسینگ زبان بشکنند.

اگر دچار شکستگی روکش کامپوزیت یا لمینت خود در اثر برخورد پیرسینگ با دندان شده اید، بهترین راه مراجعه به بهترین دندانپزشک برای لمینت در اصفهان است. تا هم پیرسینگ را از دهان شما خارج کند و بعد از طی کردن روند درمان برای جلوگیری از عفونت، روکش جدید برای شما نصب شود.

تجمع و تولید مثل باکتری ها

هنگام غذا خوردن، سوراخ کردن به عنوان موانع عمل می کند که بقایای غذا را نگه می دارد و به طور کلی تمیز کردن ناحیه ای را که در آن کار می کند دشوارتر می کند. این امر باعث تجمع و تکثیر سریع باکتری ها در دهان می شود و مشکلاتی مانند هالیتوزیس، خونریزی، التهاب و عفونت های احتمالی ایجاد می کند.

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان - عفونت زبان

عفونت در محل سوراخ کردن

هر زمان که سد محافظ پوست شکسته شود، خطر عفونت های موضعی پوست توسط باکتری های استافیلوکوک یا استرپتوکوک وجود دارد. هزاران باکتری همزمان در دهان وجود دارند که می توانند محیطی شگفت انگیز برای زندگی در سوراخ پیدا کنند. این باکتری ها عفونت ایجاد می کنند و سلامت دهان و دندان شما را به خطر می اندازند. عفونت ها را اغلب می توان با بهداشت خوب و داروهای آنتی بیوتیک درمان کرد، اما عفونت های جریان خون همیشه خطر این نوع عفونت با پیرسینگ وجود دارد، مانند ویروس هپاتیت B یا C و کزاز. این نوع عفونت ها معمولاً به دلیل آلودگی تجهیزاتی که سوراخ را انجام می دهند ایجاد می شوند.

بوی بد دهان

تجمع باکتری ها در سوراخ کردن زبان باعث می شود که هالیتوز یکی از شناخته شده ترین عوارض جانبی این نوع پیرسینگ باشد. به یاد داشته باشید که اگر پیرسینگ را روی زبان خود قرار می دهید، باید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. دندان های خود را هر روز مسواک بزنید، فراموش نکنید که سوراخ و زبان را تمیز کنید و این کار را با دقت انجام دهید تا ناحیه مورد نظر را تحریک نکنید.

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان - سایش لثه

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال با عفونت دهان مرتبط است. باکتری های دهان به لثه و مخاط دهان حمله می کنند. اولین علائم از طریق قرمزی و التهاب لثه ظاهر می شود. این همان چیزی است که ما آن را ژنژیویت می نامیم. اگر این بیماری را فوراً درمان نکنیم، قدم بعدی ظهور پریودنتیت خواهد بود. در این زمان، بیماری پیشرفت کرده است و می تواند تحرک دندان و از دست دادن دندان ایجاد کند. اگر سوراخ زبان دارید و متوجه قرمزی، خونریزی یا تورم لثه‌هایتان شدید، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تغییرات در لثه ما را از عفونت لثه آگاه می کند.

شکستگی و از دست دادن دندان بسیار وحشتناک و غم انگیز است خصوصاً اگر بر اثر بی احتیاطی استفاده از پیرسینگ باشد. با توجه به قیمت های بالای دندانپزشکی می توانید از خدمات کاشت ایمپلنت اقساطی در اصفهان توسط دکتر عاطفت بهره مند شوید. تا هم به صورت اقساطی هزینه را پرداخت کنید و از ایمپلنت به عنوان جایگزین دندان استفاده کنید.

تغییر عملکرد دهان

پیرسینگ در دهان می تواند جریان بیش از حد بزاق را افزایش دهد، مانع تلفظ صحیح حروف صامت و مانع جویدن و بلع غذا شود.

بیماری های منتقله از خون

طبق گفته موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (موسسه ملی بهداشت)، سوراخ های دهان به عنوان عوامل احتمالی برای انتقال پاتولوژی هایی مانند هپاتیت B، C، D و G در نظر گرفته می شوند.

تماس مستقیم با اجزای داخل دهان

در مورد پیرسینگ لب، در تماس مستقیم با لثه، سایش، زخم و در نتیجه کاهش تدریجی بافت لثه ایجاد می‌شود. که در دراز مدت می تواند به معنای آسیب جدی به دندان ها (ساییدگی و شکستگی دندان) باشد.

سایش مینای دندان

پیرسینگ های دهان معمولاً از مواد فلزی ساخته می شوند. سایش پیرسینگ با دندان ها باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود. یکی از پیامدهای این سایش افزایش حساسیت دندانی و همچنین افزایش خطر پوسیدگی دندان است.

آسیب ناشی از جدا شدن یا پوسته پوسته شدن

یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که با گاز گرفتن یا بازی با سوراخ در دهان می توانید دندان های خود را به طور جدی بشکنید یا در صورت جدا شدن سوراخ یا قطعه ای از آن، دستگاه تنفسی یا گوارشی را مسدود کنید.

مشکلات هنگام مراجعه به دندانپزشک

داشتن سوراخ در حفره دهان می تواند مراقبت از دندان را دشوار کند، زیرا به عنوان یک مانع عمل می کند و می تواند تمیز کردن یا هر نوع درمان دهان را دشوار کند. همچنین از عملکرد صحیح اشعه ایکس جلوگیری می کند، زیرا به عنوان یک جسم پرتوپاک (در اشعه ایکس به صورت ناحیه سفید قابل مشاهده است) ظاهر می شود.

تشکیل کلوئید

کلوئیدها رشد بیش از حد بافت، الیاف یا اسکارهایی هستند که ممکن است پس از ترومای پوستی جزئی برای افراد ایجاد شوند و این به سادگی ها قابل درمان نیست. علاوه بر مشکلات زیبایی، بیماران مبتلا به کلوئید ممکن است از خارش و حساسیت (درد) نیز رنج ببرند. کسانی که مستعد تشکیل کلوئید هستند نباید از پیرسینگ استفاده کنند. نوجوانانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند یا کسانی که داروهای روزانه مصرف می‌کنند (مثلاً کسانی که دیابت دارند یا کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند) ممکن است در معرض خطر بیشتری از عوارض پیرسینگ بدن باشند.

مضرات پیرسینگ ناحیه دهان - تشکیل کلوئید

در صورت عفونت یا عوارض چه باید کرد

در صورت بروز ناراحتی، عفونت، درد، تب یا هر نوع عارضه ای، اولین کاری که باید انجام دهید این است که پیرسینگ را بردارید و در اسرع وقت به دندانپزشک یا پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا مورد را ارزیابی کرده و در اسرع وقت آن را درمان کنید.

به طور کلی، احتمال اینکه این نوع پیرسینگ در کوتاه مدت یا میان مدت باعث ایجاد نوعی مشکل و آسیب موقت یا دائمی به عصب شود بسیار زیاد است. شما باید از این موضوع بسیار آگاه باشید و برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از عفونت های احتمالی، بهداشت دهان و دندان را در سراسر دهان (لثه، دندان و زبان) رعایت کنید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، برخی از افراد برای پوشاندن عیوب ظاهری کم دهان و دندان های خود اقدام به پیرسینگ زدن برای کم جلوه دادن این عیوب می کنند، که انجام آن در دهان خطرات زیادی برای سلامتی شما به خصوص در سطح دندان به همراه دارد. زیبایی و لبخند شما مهم است و توصیه ما این است که با خیال راحت و بدون استفاده از پیرسینگ از آن مراقبت کنید. اگر هم دچار ناهنجاری های زیبایی هستید که برای شما آزار دهنده است می توانید با دریافت یک قرار معاینه از دکتر کامپوزیت دندان ارزان در اصفهان برای رفع مشکلات زیبایی خود به ما اطمینان کنید، ما در زمینه دندانپزشکی زیبایی به شما کمک می کنیم تا سلامت دندان خود را بهینه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *