عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست

عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست : علل و درمان

عقب ‌رفتگی لثه یک مشکل رایج است که بر سلامت دهان و زیبایی کلی دندان ها تأثیر می ‌گذارد.  تحلیل لثه فرآیندی است که در آن لثه ها عقب می نشینند و ریشه دندان را که قبلاً زیر بافت نرم پنهان شده بود آشکار می کند.
این مشکل در بین مردم بسیار رایج است، مشکلات زیبایی ایجاد می کند و می تواند باعث حساسیت دندان شود. این به این دلیل است که وقتی لثه ها شروع به عقب رفتن می کنند، عاج ریشه دندان در معرض دید قرار می گیرد. در این مقاله از مجموعه مقالات سایت دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک لمینت دندان در اصفهان دلایل اصلی آن، علائمی که با آن ظاهر می شود و گزینه های درمانی موجود را توضیح می دهیم.

عقب رفتگی و تحلیل لثه چیست؟

پسرفت لثه یا تحلیل لثه روشی است که در آن حرکت لثه هایی که ریشه دندان ها را می پوشانند به عقب توصیف می شود. زمانی که این اتفاق می افتد، قسمت پایینی دندان ها و ریشه ها نمایان می شود که علاوه بر زیبایی شناختی، می تواند منجر به یک سری مشکلات دندانی در انواع مختلف شود.

علل تحلیل لثه چیست

هنگامی که ریشه دندان که معمولاً در زیر بافت نرم پنهان است، آشکار می شود، معمولاً به یکی از دلایل زیر این کار را انجام می دهد:

بیماری های لثه

این شایع ترین دلیل این مشکل است و معمولاً به دلیل وجود پلاک باکتریایی است که بافت های لثه را ملتهب و از بین می برد. ژنژیویت و بیماری پریودنتال عفونت های لثه ای هستند که در صورت عدم درمان مناسب می توانند باعث تحلیل لثه شوند.

مسواک زدن بیش از حد تهاجمی

مسواک زدن باید با فرکانس و فشار مناسب انجام شود. افرادی هستند که اغلب مسواک می زنند، این کار را با نیروی بیش از حد انجام می دهند یا از برس هایی با موهای بسیار سفت استفاده می کنند و معتقدند که این کار به نتایج بهتری منجر می شود. با این حال، مسواک زدن بیش از حد در مناطقی که لثه بسیار نازک است، می تواند توسعه رکود را تسهیل کند.

عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست

عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی

برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای داشتن لثه های نازک تر داشته باشند که خطر تحلیل لثه را افزایش می دهد. این عامل می تواند در صورت بروز برخی از علل فوق، ظهور این مشکل را تسهیل کند. همچنین برخی مواقع تغییر هورمون های درون بدن منجر به تحلیل لثه ها می شود

مال اکلوژن و دندان قروچه دندان

دندان ها ارگانیسم هایی هستند که در طول زمان تکامل می یابند و مشکلات هم ترازی می تواند فشار بیشتری بر لثه ها وارد کند و باعث عقب نشینی آنها شود. همچنین با سایش دندان و دندان قروچه از عوامل دیگیری است که اگر در زمان مناسب و به درستی ردمان نشود نشود منجر به تحلیل لثه خواهد شد.

جدای از این، لازم به ذکر است که اکثر افراد دارای درجه خفیف پسرفت هستند که نگران کننده نیست. همچنین طبیعی است که روند طبیعی پیری منجر به رکود بیشتر لثه شود.

مصرف دخانیات

همیشه و بارها تکرار شده که دود و دخانیات برای دهان و دندان مضر است و عواقب جبران ناپذیری ممکن است برای دهان ، لثه و دندان ایجاد کند. این مورد نیز مستثنی نمی باشد و مصرف دخانیات باعث از بین رفتن بافت لثه می شود.

علائم تحلیل لثه چیست

اگرچه در مراحل اولیه آن ممکن است آشکار نباشد، اما با پیشرفت انقباض لثه، یک سری علائم تشخیص داده می شود. یکی از رایج ترین آنها حساسیت دندان است، زیرا زمانی که ریشه دندان در معرض دید قرار می گیرد، تحت تأثیر گرما، سرما، اسیدیته برخی غذاها یا مسواک زدن قرار می گیرد.

علائم دیگری که اغلب رخ می دهد، درد لثه یا خونریزی لثه است. خونریزی لثه معمولاً در نتیجه مسواک زدن شدید رخ می دهد.

در نهایت، عقب ‌رفتن لثه‌ها می‌تواند خطر تجمع پلاک و باکتری‌ها را در مناطقی که در معرض آن هستند افزایش دهد. این معمولا باعث مشکلات بوی بد دهان می شود که می تواند زندگی اجتماعی شما را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

این مطلب نیز برایتان کاربردی است: قیمت کامپوزیت دندان اصفهان

پیشگیری و درمان عقب‌رفتگی لثه

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از تحلیل رفتن لثه جلوگیری کرد. یک مسواک نرم و فشار کنترل شده در حین مسواک زدن از آسیب دیدن لثه ها در این فرآیند جلوگیری می کند. استفاده از نخ دندان و دهانشویه نیز از ایجاد پلاک که ارتباط نزدیکی با تحلیل لثه دارد، جلوگیری می کند.

با داشتن یک سبک زندگی سالم می توان تا حد زیادی از تحلیل لثه جلوگیری کرد. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی، کنترل استرس یا ترک سیگار می تواند اقدامات پیشگیرانه موثری باشد.

علاوه بر این، شرکت در معاینات منظم با دندانپزشک (حداقل یک بار در سال) ضروری است، زیرا تشخیص زودهنگام از بروز آسیب بیشتر جلوگیری می کند و روش های ساده تری را امکان پذیر می کند. و به همین دلیل، اگر آن را در خانه شناسایی کرده اید و/ یا فکر می کنید ممکن است این مشکل را داشته باشید، توصیه می شود در درخواست بررسی تاخیر نکنید.

در مورد درمان تحلیل لثه باید هم علت و هم شدت مشکل بررسی شود. بر اساس این تجزیه و تحلیل، متخصص سلامت دندان تصمیم می گیرد که آیا استفاده از یک رویکرد محافظه کارانه مناسب تر است یا به روش های تهاجمی بیشتری نیاز است.

برای موارد خفیف، بهبود بهداشت دهان و دندان و استفاده از محصولات ملایم ممکن است کافی باشد. همچنین استفاده از تکنیک صحیح و اجتناب از اشتباه در هنگام مسواک زدن بسیار مهم است. هنگامی که رکود به بیماری پریودنتال مربوط می شود، درمان معمولاً شامل تمیز کردن عمیق است.

برای موارد شدید می توان پیوند انجام داد، از تکنیک های بازسازی بافت استفاده کرد و یا درمان های زیبایی و استفاده از ارتودنسی را در نظر گرفت. پیوند لثه یک گزینه پیشرفته است که می تواند در پیچیده ترین موارد استفاده شود. در موارد رکود که لثه قبلاً عقب رفته است، باید به متخصص پریودنتال مراجعه کنید تا ارزیابی کند که آیا درمان پیوند لثه انجام می شود یا خیر. درمان رکود ممکن است به دلیل مشکلات دندان (حساسیت دندان، التهاب لثه، سایش ریشه…) یا به دلایل زیبایی باشد.

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه شامل برداشتن بافت از یک ناحیه نرم برای پوشاندن ریشه دندان در معرض یا برای پوشاندن ایمپلنت دندانی در معرض دید است. هدف این میکروجراحی بازگرداندن بافت از دست رفته به دندان است. از آنجا باید درمان حمایتی انجام دهید و از ظهور رکودهای جدید جلوگیری کنید.

همچنین بد نیست در مورد راهنمای هزینه ایمپلنت دندان اصفهان مطالعه کنید

عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست

عواقب در صورت عدم درمان

عدم درمان پوسیدگی لثه پیامدهای قابل توجهی برای سلامت دهان و زیبایی دندان دارد. قرار گرفتن در معرض ریشه دندان خطر ایجاد حفره در این نواحی را افزایش می دهد و می تواند منجر به از بین رفتن تکیه گاه دندان شود که به نوبه خود می تواند باعث تحرک و از بین رفتن دندان شود. علاوه بر این، زیبایی دندان به خطر می‌افتد، زیرا ریشه‌ های باز می‌توانند دندان‌ها را بلندتر و ناخوشایند نشان دهند و ظاهر لبخند را از بین ببرند.

تحلیل لثه همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال همراه است که در صورت عدم درمان مناسب می تواند پیشرفت کرده و به بافت های نگهدارنده دندان آسیب برساند. در موارد شدید، تحلیل لثه می تواند به دلیل حساسیت دندان و از دست دادن تکیه گاه، غذا خوردن را ناراحت کند و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

رکود لثه: آنچه نباید فراموش کنید

بهداشت خوب دهان و دندان بهترین پیشگیری برای هر مشکل سلامت دهان و دندان است. اما جامع بودن در نظافت و مراقبت از دهان مانع از بروز پسرفت نمی شود.

به همین دلیل است که باید با مشاهده لثه ها به علائم احتمالی عقب افتادگی لثه توجه کرد و در صورت مشاهده عقب نشینی لثه باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرد تا وضعیت را ارزیابی کرده و اقدامات لازم را ارزیابی کند.

از آنجایی که ما در حین مسواک زدن به ندرت به دهان توجه می کنیم و تشخیص آسیب در مراحل اولیه این مشکل همیشه آسان نیست، مراجعه منظم به دندانپزشک بهترین راه برای تشخیص مشکلات دهان و دندان مانند عقب نشینی لثه است.

از شما دعوت می کنیم این پست را در مورد عقب نشینی لثه با افرادی که فکر می کنید علاقه مند هستند به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *