تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

جرم گیری یکی از فرآیند های زیبایی و درمانی در دندان پزشکی به شمار می‌ آید. شاید شما هم با این واژه آشنا باشید، اما آیا می دانستید جرم گیری فقط مختص به دندان‌ ها نمی باشد و یک روش دیگری هم وجود دارد که توسط آن لثه ‌ها را جرم ‌گیری می ‌کنند؟ به وسیله این دو روش می ‌توان پلاک ‌ها و عوامل عفونت زایی که در اطراف دندان‌ ها و لثه ‌ها به وجود آمده ‌اند را برطرف نمود.

 اما نحوه ی انجام شدن این دو متد با هم فرق دارد. من با نوشتن این محتوا قصد دارم، به بررسی تفاوت‌ های بین جرم گیری لثه و دندان‌ ها بپردازم. برای انجام تمامی خدمات درمانی و زیبایی و ایمپلنت دندان در اصفهان من به شما کلینیک تخصصی دکتر عاطفت را معرفی می‌ کنم.

آشنایی با جرم گیری لثه:

اگر دقت کرده باشید، بعد از خوردن غذا جرم‌ های سفید رنگی در حد فاصلِ لثه و دندان‌ ها ایجاد می ‌شوند که به آن ها جرم لثه می ‌گویند. اگر بعد از خوردن هر وعده ی غذایی این جرم‌ ها را به وسیله مسواک و خمیر دندان و یا نخ دندان برطرف نکنید، با گذشت زمان سفت تر و سخت ‌تر شده و حالت آهکی پیدا می ‌کنند. در این صورت دیگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کار ساز نیست و نمی‌ توانید از این طریق آن ها را از روی دندان ‌های خود پاک کنید. بنابراین نیاز به جرم ‌گیری لثه دارید.

چنان چه در اولین فرصت این جرم‌ های آهکی بر داشته نشوند، می ‌توانند به زیر لثه نفوذ کنند و کار را برای زدودنشان سخت ‌تر نمایند. هم چنین می توانند باعث عفونت در ریشه ی دندان‌ ها شوند. دکتر عاطفت متخصص کامپوزیت دندان در اصفهان می ‌توانند در صورت جرم گیری لثه ها به شما عزیزان کمک نمایند و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهند.

تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

منظور از جرم گیری دندان چیست؟

رعایت نکردن بهداشت دهان- دندان مصرف دخانیات و خوردن برخی غذا ها می‌ توانند سبب به وجود آمدن لک و جرم ‌هایی بر روی دندان‌ ها گردند. که این رسوبات و جرم‌ ها به مرور زمان باعث تغییر رنگِ دندان از سفید به زرد می شوند. در چنین شرایطی فرد هر چقدر مسواک بزند باز هم نمی ‌تواند رنگ دندان‌ های خود را به حالت سفید بر گرداند. چرا که این لکه های زرد به وجود آمده به خورد دندان می روند و فقط در صورتی این پلاک‌ ها از روی دندان‌ ها برطرف می‌ شوند که به یک دندان پزشک برای جرم گیری آن ها مراجعه نمایید.

بررسی تفاوت بین جرم گیری لثه و دندان:

_ همان طور که ذکر کردم، در جرم گیری دندان‌ ها پلاک ‌ها فقط بر روی سطح آن ها تشکیل می ‌شوند و به لثه‌ ها منتهی نمی گردند. در این روش فقط با تراشیدن پلاک ‌های روی سطح دندان‌ ها زردی و لکی که روی آن ها ایجاد شده است را از بین می ‌برند و در واقع آن را به حالت سفید بر می گردانند. در صورتی که در روش جرم گیری لثه ‌ها رسوباتی که در حد فاصل دندان‌ ها و لثه ها قرار دارند و گاهی به زیر آن نیز نفوذ کرده ‌اند، برداشته می ‌شوند. که کمی خطرناک ‌تر است.

_ از نظر تعداد جلساتی که برای درمان در این روش‌ ها بایستی به دندانپزشک مراجعه کنید، می توان گفت که برای هر دو روش تعداد جلسات بین دو تا چهار جلسه متغیر است. اما برای جرم گیری لثه‌ ها چنان چه پلاک‌ های تشکیل شده به زیر آن ها نفوذ کرده باشند، ممکن است درمان طولانی‌ تر شود.

_ در جرم گیری کردن لثه امکان اینکه بافت های زیرین صدمه ببینند و عفونت کنند وجود دارد. در صورتی که در جرم گیری دندان فقط پلاک‌ ها از روی سطح دندان ‌ها برداشته می ‌شوند و صدمه ای به لثه ها وارد نمی ‌گردد.

_ در جرم گیری کردن دندان‌ ها چنان چه دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد، امکان این که به سطح دندان ‌ها آسیب وارد گردد و مینای آن ها از بین بروند، وجود دارد و این باعث می‌ شود که طول عمر و سلامت دندان‌ ها کاهش پیدا کند.

_ از نظر ابزاری هم این دو روش با هم تفاوت دارند و دستگاه‌ هایی که برای جرم گیری لثه به کار می ‌روند با جرم گیری دندان‌ ها متفاوت است. به طور کلی می‌ توان گفت که با توجه به نوع و جنس دندان‌ ها و میزان پلاک‌ هایی که بر روی سطح دندان ‌ها و روی خط لثه به وجود آمدند این ابزار ها نیز تغییر می‌ کنند.

_ میزان وقتی که برای جرم گیری کردن لثه ها نیاز است خیلی بیشتر از جرم گیری دندان‌ ها می ‌باشد. چرا که در جرم گیری کردن دندان‌ ها فقط پلاک ‌های تشکیل شده روی سطح آن ها برداشته می ‌شوند. در صورتی که در جرم گیری لثه دندان پزشک بایستی با دقت بیشتری به زدودن پلاک‌ ها در کنار خط لثه ‌ها و زیر آن ها بپردازد و انجام این فرایند زمان زیادی می برد.

تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

سخن آخر:

من با نوشتن این محتوا سعی کردم، هر دو روش درمانی جرم گیری لثه و دندان را برای شما عزیزان بررسی کنم. و به تفاوت‌ های بین این دو فرایند بپردازم. همان طور که با خواندن این محتوا متوجه شدید تفاوت‌ های زیادی را می‌ توان برای این دو متد بیان کرد. در واقع هدف از هر دوی این درمان‌ ها بر طرف نمودن پلاک ‌ها و رسوبات موجود در داخل دندان ‌ها و لثه‌ های شما عزیزان است، تا از بروز هر گونه عفونت و بیماری در داخل دهان و فک شما جلوگیری شود.

 انجام شدن این پروسه‌ های درمانی توسط یک دندانپزشک متخصص زیبایی اصفهان به شما عزیزان کمک می ‌کند که کم تر دچار عارضه شوید و مشکلی برای سلامت دندان‌ ها و لثه‌ های شما پیش نیاید. چنان چه در این باره سوالی دارید، می‌ توانید با مرکز تخصصی دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر عاطفت در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *