ایمپلنت زیگوماتیک چیست

ایمپلنت زیگوماتیک چیست

اگر دندان از دست داده اید و به فکر بازیابی لبخند خود هستید، ایمپلنت زیگوماتیک می تواند جایگزینی برای شما باشد. این نوع درمان زمانی گزینه ای مناسب است که مدت زیادی از، از دست دادن دندان گذشته باشد و ضخامت استخوان ها دیگر برای نگه داشتن پیچ یا پروتز به روش معمول کافی نباشد.

توانبخشی دهان با ایمپلنت یکی از بهترین گزینه ها برای بازیابی زیبایی و عملکردهای از دست رفته دهان است. این درمان شامل قرار دادن پیچ در ضخامت استخوان فک شما است تا به عنوان ریشه دندان عمل کند.

سپس پروتز به این پیچ متصل می شود. با ایمپلنت دندان اصفهان به مزایای زیادی برای دهان خود دست خواهید یافت که بار دیگر ظاهری زیبا و توانایی غذا خوردن و صحبت کردن را مانند قبل خواهد داشت.

اما با گذشت زمان برجستگی های فک جذب شده و استخوان کافی برای نگه داشتن پیچ ها وجود ندارد. در این موارد، ایمپلنت زیگوماتیک جایگزینی برای درمان معمولی است. بنابراین، علیرغم داشتن بافت استخوانی کم، می توانید به لبخند جذاب و کاربردی مورد نظر خود دست یابید.

بیایید با جزئیات ببینیم ایمپلنت های زیگوماتیک چیست و چه زمانی از آنها استفاده می شود.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک امروزه یکی از کارآمدترین راه حل هاست تا افراد مبتلا به آتروفی شدید فک بالا بتوانند از درمان دندان های ثابت لذت ببرند. این یک تکنیک پیشرفته ایمپلنتولوژی است که با پروتکل مناسب نتایج عالی ارائه می دهد.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک مانند ایمپلنت‌های معمولی عمل می‌کنند و به‌ عنوان تکیه ‌گاهی در استخوان عمل می‌کنند که پروتز جایگزین دندان‌های از دست رفته را نگه می‌دارد. تفاوت آن با درمان های معمول این است که در این حالت، پیچ به جای اینکه در برجستگی های فک شما قرار گیرد، در استخوان زیگوماتیک شما قرار می گیرد. استفاده از آن محدود به برخی موارد خاص است که در آن ضخامت استخوان فک بالا برای انجام یک درمان سنتی کافی نیست.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست

ایمپلنت های زیگوماتیک به صورت مورب روی استخوان مالار قرار می گیرند که قوس استخوانی است که، استخوان گونه های شما را تشکیل می دهد.

به دلیل فاصله بیشتر بین دندان ها و ساختار استخوانی که ایمپلنت در آن قرار می گیرد، پیچ های استفاده شده از پیچ های معمولی بلندتر هستند. اندازه آنها بین 30 تا 55 میلی متر است، در حالی که نمونه های سنتی معمولاً از 10 میلی متر تجاوز نمی کنند.

مزیتی که این استخوان‌ها دارند این است که جذب نمی‌شوند و در نتیجه انکراژ کافی را تضمین می‌کنند. داشتن این نوع تکیه گاه استخوانی به شما این امکان را می دهد که از پروتز ثابت و پایدار استفاده کنید و با آن لبخند خود را بازیابی کنید.

بیشتر بخوانید: فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد

استخوان زیگوماتیک

برای اینکه بهتر متوجه ناحیه صورت که ایمپلنت‌های زیگوماتیک روی آن قرار می‌گیرند، آناتومی این ناحیه را به شما خواهیم گفت.

اینها دو استخوان هستند، یکی در هر طرف صورت شما، که در مرکز صورت شما به هم متصل شده اند. در داخل آنها یک حفره هوا پوشیده از مخاط وجود دارد که “سینوس ماگزیلاری” نامیده می شود.

سینوس‌های ماگزیلاری شما، همراه با سینوس‌های فرونتال، اتموئیدال و اسفنوئید، چیزی را تشکیل می‌دهند که به نام «سینوس‌های پارانازال» شناخته می‌شوند. 8 حفره در داخل استخوان وجود دارد، 4 حفره در هر طرف صورت، که با مجرای بینی شما ارتباط برقرار می کند. آنها عملکردهای بسیار مهمی را در تنفس و آواسازی انجام می دهند.

به سمت پشت و خارج صورت، فک بالا با استخوان مالار یا زیگوماتیک مفصل می شود. این ساختار بخشی از مدار را تشکیل می دهد و قسمت استخوانی استخوان گونه شما را در بیرونی ترین ناحیه صورت شما تشکیل می دهد.

استخوان زیگوماتیک

چه زمانی از ایمپلنت زیگوماتیک استفاده می شود؟

قبلاً به شما گفته ‌ایم که اگر دندان‌های خود را از دست داده باشید و ساختار استخوانی مناسبی برای پشتیبانی از اتصالات معمولی ندارید، ایمپلنت‌های زیگوماتیک مفید هستند.

اگر دندان هایتان را از دست دادید و بلافاصله آنها را جایگزین نکردید، احتمالاً استخوان دندان شما جذب شده است. این به این دلیل است که بدون ریشه، فک شما از دریافت محرک ها و نیروهای جویدن متوقف شده است. سپس، قد خود را از دست می دهد.

کیفیت استخوان شما همچنین می تواند مانعی برای قرار دادن ایمپلنت معمولی باشد. علاوه بر این، سن، جنسیت، آسیب به صورت یا ابتلا به بیماری های استخوانی، می تواند در درمان های سنتی مشکلاتی ایجاد کند. اما ناامید نباشید. در این مواقع می‌توانیم به دنبال گزینه‌های دیگری باشیم تا از لبخندی که می‌خواهی بی بهره نمانی.

ایمپلنت های زیگوماتیک یکی از این جایگزین ها هستند که به شما این امکان را می دهند که یک پیچ را در محل دیگری قرار دهید و در نتیجه یک پروتز محکم در دهان خود داشته باشید. این استخوان سطح مناسبی را برای دستیابی به یکپارچگی استخوانی اتصالات و در نتیجه دستیابی به ثباتی که به دنبال آن هستیم ارائه می دهد.

درست است که این نوع مداخله بسیار پیچیده تر و تهاجمی تر از جراحی ایمپلنت معمولی است. برای تعیین اینکه آیا این بهترین گزینه برای مورد شما است یا خیر، ما همه گزینه های ممکن را به طور عمیق مطالعه می کنیم و راحت ترین گزینه را انتخاب می کنیم.

به طور کلی، زمانی که دیگر گزینه‌های ساده‌تر قابل اجرا نیستند، به این نوع روش‌ها متوسل می‌شویم. به عنوان مثال، در صورتی که نیاز به بازتوانی کل قوس بالای شما پس از چندین سال بدون دندان ماندن داشته باشیم و از دست دادن استخوان بسیار زیاد باشد، ممکن است کاشت ایمپلنت زیگوماتیک را در نظر بگیریم.

ایمپلنت های زیگوماتیک چگونه قرار می گیرند؟

همانطور که به شما گفتیم، قبل از کاشت ایمپلنت زیگوماتیک، به دنبال راهکارهای ممکن دیگری برای بازگرداندن لبخند شما خواهیم بود. اما اگر سایر گزینه‌های توانبخشی را تمام کنیم و ببینیم که این روش درمانی برای شما مناسب ‌تر است، تمام آزمایش‌ها و مطالعات لازم را برای برنامه ‌ریزی جراحی شما به صورت شخصی انجام می‌دهیم.

ما مداخله را با بی حسی موضعی انجام می دهیم و در صورت نیاز می توانیم آن را با آرامبخشی قوی تر تکمیل کنیم تا آرامش بیشتری داشته باشید. سپس خود جراحی را انجام می دهیم و سوراخ هایی در استخوان ایجاد می کنیم تا ایمپلنت را وارد کنیم. ما این کار را به صورت مورب، با استفاده از زاویه ای که قبلاً هنگام برنامه ریزی مداخله شما تعریف کرده بودیم، انجام می دهیم.

ما تکنیک های جراحی مختلفی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان زیگوماتیک شما داریم. بسته به مورد شما، می توانیم از سینوس فک بالا عبور کنیم تا به بافت استخوانی برسیم. با این حال، در مواقع دیگر، می‌توانیم یک مداخله خارج سینوس انجام دهیم و پیوست را در خارج از فک قرار دهیم. ما آن را مستقیماً روی استخوان گونه شما معرفی می کنیم و آن را فقط با بافت نرم می پوشانیم.

ما نوع مانور جراحی را بر اساس آناتومی شما، ویژگی های بافت استخوانی اطراف و نیازهای شما انتخاب می کنیم. حتی اگر مورد شما اجازه دهد، ما می توانیم این مداخله را ترکیب کرده و ایمپلنت های معمولی را در مناطقی که استخوان فک شما اجازه می دهد قرار دهیم.

این نوع روش به ما این امکان را می‌دهد که فوراً پروتز را قرار دهیم، بنابراین در همان روز جراحی می‌توانید پروتز موقت را در جای خود قرار دهید. هنگامی که بافت های شما بهبود یافتند، پروتز ثابت قطعی را قرار می دهیم.

ایمپلنت های زیگوماتیک چگونه قرار می گیرند؟

عوارض احتمالی ایمپلنت زیگوماتیک

جراحی که برای کاشت ایمپلنت زیگوماتیک انجام می‌دهیم، پیچیده تر و تهاجمی تر از جراحی معمولی است. ضمائم معمولاً به صورت دو طرفه با زاویه خاصی به ناحیه استخوان گونه شما وارد می شوند.

تجربه گسترده ما و دستگاه های خاصی که استفاده می کنیم به ما امکان می دهد بسیار دقیق باشیم. اما با توجه به عمق ناحیه، نزدیکی به سایر نواحی تشریحی و دشواری خود فرآیند جراحی، خطر برخی از عوارض زیر وجود دارد:

التهاب ناحیه

درد

پری ایمپلنتیت

خون ریزی

سینوزیت یا رینوسینوزیت

عفونت های بعد از عمل

پارستزی عصب زیگوماتیک

همچنین باید بدانید که دوره بعد از جراحی نسبت به یک جراحی معمولی ایمپلنت ناراحت ‌کننده‌تر و طولانی‌ تر است. اگر توصیه های ما را دنبال کنید و مراقبت مناسب را انجام دهید، بافت های شما به اندازه کافی بهبود می یابند.

چه جایگزین دیگری برای کاشت ایمپلنت بدون استخوان وجود دارد؟

اگر استخوان فک خود را از دست داده اید، قبل از پیشنهاد ایمپلنت زیگوماتیک، مورد بالینی شما را به دقت بررسی خواهد شد. در این نوع ارزیابی ما گزینه های دیگری را در نظر خواهیم گرفت که به ما امکان می دهد لبخند شما را راحت تر بازیابی کنیم.

اینها برخی از جایگزین های ممکن برای ایمپلنت زیگوماتیک هستند:

پیوند استخوان: وقتی از دست دادن استخوان زیاد نیست، می‌توانیم با انجام پیوند استخوان، ارتفاع برجستگی‌های آلوئولی را افزایش دهیم. این شامل قرار دادن پر کردن بر اساس هیدروکسی آپاتیت و کلسیم برای دستیابی به سطح استخوانی بزرگتر است که پشتیبانی از ایمپلنت دندان معمولی را تضمین می کند.

لیفت سینوس فک بالا: راه دیگری برای دستیابی به ضخامت بیشتر استخوان فک بالا در بخش خلفی، از طریق روشی به نام “لیفت سینوس” است. این شامل یک مداخله جراحی است که اندازه این حفره را کاهش می دهد و اجازه می دهد تا مقدار استخوان موجود برای قرار دادن ایمپلنت معمولی وارد شود.

در کلینیک دندانپزشکی ما همه جایگزین های موجود را در نظر می گیریم و بهترین گزینه را برای مورد شما انتخاب می کنیم. شما می توانید اعتماد کنید که بالاترین اولویت ما سلامت و تندرستی شماست.

ایمپلنت زیگوماتیک، گزینه ای مناسب برای حجم کم استخوان

با ایمپلنت زیگوماتیک دیگر نیازی به پیوند استخوان نخواهید داشت! در صورتی که از دست دادن استخوان فک اجازه سایر اشکال توانبخشی را نمی دهد، ایمپلنت زیگوماتیک ممکن است گزینه مناسبی برای بازیابی لبخند شما باشد. اگرچه این جراحی پیچیده‌ تر است، اما دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان آموزش و تجربه کافی برای انجام موفقیت ‌آمیز این نوع جراحی را دارد.

ساختار استخوانی استخوان زیگوماتیک، ثبات و پشتیبانی لازم را برای ایمپلنت برای حمایت از پروتز ثابت شما فراهم می کند. با این تکنیک کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشیم و می توانیم لبخندتان را به شما برگردانیم. در تماس با ما دریغ نکنید و تمام شک و تردیدها را در مورد آن برطرف کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *