فیکسچر ایمپلنت چیست

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

از دست دادن دندان برای همه ی افراد در هر رده ی سنی اتفاق ناخوشایندی است. برای جبران این نقصان راه های زیادی امتحان شده است. ایمپلنت از بهترین و جدیدترین راهکارهای مدرن برای جایگزین کردن دندانی است که دچار مشکلاتی غیر قابل حل شده است. این دندان می تواند تا پایان عمر به جای دندان اصلی کاربرد داشته باشد. از اجزایی که برای انجام ایمپلنت ضروری به نظر می رسد فیکسچر ایمپلنت می باشد. از این قطعه در مرحله ای از کاشت دندان استفاده می کنند و برای نگه داشتن دندان در جای خود بسیار کاربردی می باشد.

مطب دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان، با ارائه ی خدمات تخصصی دندانپزشکی در خدمت مراجعان عزیز می باشد. دکتر عاطفت با اخذ بورد تخصصی دندانپزشکی و تجربه ای که در این زمینه کسب کرده اند برای ارائه ی خدمات بی نظیر بیماران را تا پایان مراحل درمان یاری می کنند.

آشنایی با فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر پایه ای که است که آن را در جای خالی دندان قرار می دهند تا بتواند دندان جایگزین را نگه دارد. این جزء از ایمپلنت مانند پیچی است که در درون استخوان فک قرار داده می شود و در ظاهر دیده نمی شود. فیکسچر در درون استخوان فک کاشته می شود و به دلیل ساخته شدن آن از جنس تیتانیوم به سرعت به فک جوش می خورد. این پیچ تیتانیومی از تاج دندان نگهداری می کند و مانع از افتادن آن می شود. به دلیل پذیرش استخوان تیتانیوم با استخوان فک یکی می شود و امکان ایجاد مشکلاتی از قبیل عفونت وجود ندارد.

نحوه ی کاشت فیکسچر

برای ایمپلنت و کامپوزیت دندان در اصفهان بهتر است به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. در زمان کاشت فیکسچر جراح در اولین گام اقدام به ایجاد بی حسی موضعی می کند تا بتواند بدون ایجاد مشکل این قطعه را با شکافتن لثه در فک جای دهد. دریل کردن استخوان و ایجاد سوراخ با توجه به اندازه ی فیکسچر و موقعیت کلی فک بیمار صورت می گیرد. این قطعه نقش ریشه ی دندان را بازی می کند با این تفاوت که این ریشه هرگز فرد را دچار مشکلاتی از قبیل درد دندان نمی کند. بعد از گذشت یک دوره ی درمانی استخوان فک به فیکسچر جوش می خورد و این قطعه را بافت استخوانی احاطه می کند.

فیکسچر ایمپلنت چیست

جنس فیکسچر ایمپلنت

فلزات مختلفی برای تولید فیکسچر توسط کمپانی های بزرگ امتحان شد ولی همه ی این فلزات مشکلات عدیده ای را به وجود می آوردند. با آزمایش اتفاقی فلز تیتانیوم بر روی یک خرگوش پزشکان به این نتیجه رسیدند که تنها تیتانیوم است که می تواند به استخوان جوش بخورد و مشکلاتی را برای بیمار به وجود نمی آورد. برای ساخت تجهیزات دندانی از اوردنچر، بریج و فیکسچر ایمپلنت استفاده می کنند. فیکسچر های تیتانیومی دارای ویژگی هایی همچون نارسایی، مطابقت با ph بدن و مقاومت زیاد در برابر خوردگی است.

ویژگی های فیکسچر

فیکسچر از نظر قطر، شکل و ارتفاع اندازه های مختلفی دارد. یک پیچ سازگار با استخوان دارای برخی از ویژگی هایی است که باعث می شود به سادگی بتوان آن را برای فیکس کردن دندان جدید مورد استفاده قرار داد.

برای ساخت فیکسچر و ایجاد مقاومت بیشتر آن را با تیتانیوم یا وانادیوم ترکیب می کنند. پوشش دادن سطح فیکسچر با مواد مخصوص باعث می شود استخوان ها سریع تر بازسازی شوند. بر روی سطح فلزی فیکسچر یک بافت غلافی کشیده می شود تا بتواند بافت را در سطح میکروسکوپیک به شکل منظم نگه دارد. این بافت ارتباط بین ایمپلنت و استخوان را منظم نگه می دارد. شکل کلی این محصول در طول زمان تغییرات زیادی داشته است و به مرور شکل آن تکامل پیدا کرده است.

ساختار فیکسچر ایمپلنت

ساختار فیکسچر بر اساس شرکت سازنده ی آن متفاوت می باشد. این تفاوت در شکل رزوه، عمق و فاصله ی آن ها است. رزوه ها باعث افزایش ثبات فیکسچر می شوند. افزایش عمق و تعداد آن ها باعث می شود سطح تماس ان با استخوان و بالای ایمپلنت بیشتر باشد. تعداد رزوه ها باعث می شود فیکسچر ایمپلنت در فک با سرعت بیشتری قرار بگیرد. شکل رزوه ها به چهار دسته ی باترس، مربعی، مخروطی و باترس معکوس تقسیم می شود. استفاده از این محصولات به سلیقه ی جراح بستگی دارد. هیچ کدام از این رزوه ها برتر از نوع دیگر نیستند.

کاربرد فیکسچر ایمپلنت

در پروسه ی ایمپلنت فیکسچر از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان ریشه ی دندان عمل می کند. استفاده از ایمپلنت باعث اصلاح طرح لبخند توسط بهترین دندانپزشک زیبایی در اصفهان می شود. در مرحله ی اول ایمپلنت از فیکسچر ایمپلنت و کاور اسکرو استفاده می کنند. بعد از انجام جراحی و ایجاد شکاف فیکسچر در درون شکاف لثه می توان دندان جدید را جایگزین کرد. در صورتی که حفره مناسب نباشد جراح با دریل حفره در دندان ایجاد می کند و بعد از پوشاندن آن با کارو اسکرو لثه را بخیه می زند.

انتخاب فیکسچر مناسب

نوع فیکسچر بنا به تشخیص دندانپزشک‌ جراح مشخص می شود. با عکس رادیوگرافی از دندان به سادگی می توان اندازه، ضخامت و دیگر مشخصات فیکسچر را تعیین کرد. پوشش سطح فیکسچر نیز بستگی به توان مالی و بودجه بیمار دارد. برای انتخاب فیکسچر مناسب هیچ فردی به غیر از دندانپزشک نمی تواند بیمار را راهنمایی کند. به همین دلیل بهتر است فقط از پزشک معالج خود در این زمینه مشورت بگیرید.

فیکسچر ایمپلنت

نکات مراقبتی بعد از کاشت فیکسچر

تا زمانی که فیکسچر جوش می خورد بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا از ایجاد مشکلاتی از قبیل باز شدن بخیه ها جلوگیری شود. تا گذراندن دوران نقاهت بهتر است از انجام فعالیت های سنگین اجتناب شود. در زمانی که لثه شکافته شود اولین مشکلی که به وجود می آید عفونت است به همین دلیل بهتر است با مصرف آنتی بیوتیک می توانید از این مشکل جلوگیری کنید. استفاده از دهانشویه، آب نمک و مسواک زدن ملایم در اطراف زخم مشکلی به وجود نمی آورد و باعث تمیز شدن دندان ها می شود.

نتیجه گیری

برای انجام لمینت و ایمپلنت و دیگر خدمات مربوط به دندان مراجعه به بهترین دکتر برای ایمپلنت دندان در اصفهان باعث رضایت از دوره های درمانی می شود. در صورت نیاز به انجام هر کدام از این خدمات و استفاده از بهترین تجهیزات دندانپزشکی مانند فیکسچر می توانید به شماره های درج شده در سایت مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *