عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان

عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان

در حال حاضر یکی از چالش های اصلی ایمپلنتولوژی دندان عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان و ارائه توانبخشی زیبایی و عملکردی طولانی مدت به بیمار است.

ایمپلنت های دندانی به بسیاری از افراد این امکان را می دهد که زیبایی و عملکرد دهان خود را بازیابی کنند، که هم سلامت دهان و دندان و هم سلامت عمومی آنها را بهبود می بخشد. ایمپلنت ها به این معنی است که ما می توانیم با اطمینان و امنیت دوباره غذا بخوریم، صحبت کنیم، لبخند بزنیم و بخندیم، که به افزایش رفاه روانی ما نیز منجر می شود.

با این وجود، هنوز تردیدهای زیادی در مورد موفقیت ایمپلنت دندان وجود دارد. در این مقاله از مجموعه مقالات دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان می خواهیم یکی از رایج ترین موارد زیر را حل کنیم:

عوامل خطر برای موفقیت ایمپلنت های دندانی

از نظر زیبایی و عملکرد دندان، یکی از عوامل کلیدی برای نتیجه موفقیت آمیز پس از کاشت ایمپلنت دندان توسط جراح و متخصص ایمپلنت در اصفهان، نگهداری از بافت هایی است که در اطراف ایمپلنت استخوانی یکپارچه وجود دارد. هنگامی که صحبت از استخوان می شود، نشان داده شده است که از دست دادن استخوان طبیعی سالانه در اطراف ایمپلنت های دندانی وجود دارد.

با این حال، مطالعات تایید کرده‌اند که یک سری عوامل وجود دارند که می‌توانند این رفتار طبیعی بافت‌های اطراف ایمپلنت‌های دندانی را تغییر دهند و آسیب‌هایی ایجاد کنند که از دست دادن استخوان را افزایش می‌دهد و بنابراین یکپارچگی استخوانی ایمپلنت را در معرض خطر قرار می‌دهد.

از جمله عوامل خطری که می تواند یکپارچگی استخوانی ایمپلنت های دندانی را تغییر دهد، عوامل سیستمیک هستند. این عوامل سیستمیک عبارتند از عادات سیگار کشیدن، ژنتیک بیمار، بهداشت دهان و دندان و وجود یا عدم وجود بیماری هایی مانند دیابت.

علاوه بر عوامل سیستمیک، عوامل موضعی نیز وجود دارد که می تواند بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد، از جمله حجم و کیفیت استخوان، نوع لثه و وجود باکتری یا بیماری لثه.

تکنیک های جراحی که توسط جراح و بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان استفاده می شود، نوع ایمپلنت و پروتز ایمپلنت قرار داده شده نیز بر دوام ایمپلنت های دندانی تاثیر می گذارد.

مهم است که اطمینان حاصل شود که جراح که شما را درمان می کند، آموزش های لازم برای انجام این نوع درمان را دارد و از ایمپلنت های دندانی با کیفیت ثابت استفاده می کند، زیرا در حال حاضر مواد بی شماری در بازار وجود دارد که دارای کیفیت های متفاوتی هستند..

به عنوان آخرین نکته برای در نظر گرفتن دوام ایمپلنت‌های دندانی، لازم است بار جویدنی که ایمپلنت دریافت می‌کند و اینکه آیا بیمار از هر گونه عادت پارافانکشنالی رنج می‌برد که می‌تواند روی ایمپلنت اضافه بار داشته باشد و همچنین بر روی استخوان ‌سازی طولانی ‌مدت آن تأثیر بگذارد، ارزیابی شود.

با در نظر گرفتن همه این عوامل و کنترل از همان لحظه اول توسط دندانپزشکی زیبایی اصفهان که شما را درمان می کند، بدون شک درمان با ایمپلنت دندان در دراز مدت موفقیت آمیز خواهد بود.

ایمپلنت زیرکونیا در اصفهان

عواملی که بر موفقیت ایمپلنت های دندانی تأثیر می گذارد

یعنی اینکه آیا آنها در بافت استخوان ادغام می شوند یا نه، در مدت زمان یا عملکرد صحیح آن.

این عوامل می‌توانند درون ‌زا باشند ( تولید شده یا مستقیماً توسط خود بدن ایجاد می‌شوند )  یا برون ‌زا – عوامل خارجی برای بدن ما. در هر صورت، همه آنها به طور مشترک بر موفقیت ایمپلنت تأثیر می گذارند.

استئواینتگراسیون:

حجم و کیفیت استخوان موجود برای ساخت ایمپلنت نه تنها موفقیت آن را تعیین می کند، بلکه تعیین می کند که آیا می توانیم ایمپلنت را انجام داد یا خیر. خوشبختانه، پیشرفت‌ها در درمان‌های ایمپلنتولوژی، به ویژه بارگذاری فوری، امکان پیش ‌بینی کمبود استخوان را فراهم می‌کند و از طریق بازسازی تصویر سه ‌بعدی فک، عمل جراحی مجازی انجام داده و ایمپلنت‌ ها را به روشی ایمن و قابل پیش ‌بینی قرار می‌دهند.

عادات سالم:

پرهیز از تنباکو و سایر مواد سمی مانند الکل و پیروی از یک رژیم غذایی سالم به ما در مراقبت از ایمپلنت های دندانی کمک می کند. تنباکو به ویژه با کاهش توانایی لثه در دفاع از خود در برابر عفونت باکتریایی، تأثیر بسیار منفی بر دوام ایمپلنت ها دارد. از سوی دیگر، عادات جویدن یا خوردن غذاهای پررنگ مانند چای یا ادویه جات یا حتی عدم حفظ سلامت عمومی نیز روی ایمپلنت تاثیر می‌گذارد.

سلامت عمومی:

برخی از بیماری ها مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی یا مشکلات لثه – التهاب لثه یا پریودنتیت – باید قبل از کاشت ایمپلنت دندان ارزیابی و کنترل شوند. این بدان معنا نیست که افرادی که از این بیماری ها رنج می برند نمی توانند ایمپلنت انجام دهند، فقط باید با مشورت و رعایت دستورالعمل های دندانپزشک خود عمل کنند. این باید با پزشک مسئول بیمار تماس بگیرد تا پروتکل پیگیری، تغییر دارو و کنترل وضعیت عمومی سلامت و سایر متغیرها را هماهنگ کند.

پیشنهاد می کنم حتما مقاله آیا ایمپلنت برای بیماران قلبی ضرر دارد و کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی را مطالعه نمایید.

عادات بهداشت دهان و دندان:

بهداشت دهان و دندان صحیح و معاینات دوره ای با دندانپزشک برای سلامت دهان و دندان هر فردی ضروری است، عدم رعایت بهداشت کافی باعث التهاب بیشتر بافت های نرم و تحلیل استخوان در بیمار می شود که تاثیر منفی بر درمان ایمپلنت دندانی خواهد داشت. این بدان معنا نیست که آنها نیاز به توجه بیش از حد دارند، با رعایت این نکات ساده می توانید از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کرده و در شرایط عالی نگه دارید.

مواد ایمپلنت

کیفیت مواد یک عامل تعیین کننده در موفقیت ایمپلنت است. تحقیقات در مورد ترکیبات جدید پیشرفت زیادی در این زمینه داشته است و مواد بسیار زیست سازگاری مانند تیتانیوم را فراهم کرده است که به لطف لایه اکسیداسیون خود سبک و در برابر تغییرات شیمیایی بسیار مقاوم است. علاوه بر این، سازندگان پیشگامی مانند ایمپلنت Nobel Biocare© تضمین‌های سازگاری و دوام بسیار بالاتر از حد متوسط ​​را ارائه می‌دهند.

پروتکل های جراحی جدیدترین فناوری ‌های بکار رفته در دندانپزشکی اجازه داده است که مداخلات ایمپلنتولوژی به روشی بسیار قابل اطمینان ‌تر، قابل پیش ‌بینی و ایمن ‌تر برنامه ‌ریزی و اجرا شود، تا میزان موفقیت آن تا 98.6٪ باشد.

بیماری پریودنتال

بنابراین، برای مثال، بیماری پریودنتیت به دو دلیل روی ایمپلنت‌های دندانی تأثیر می‌گذارد: شباهت بین میکرو فلورایی که دندان‌ها را کلونیزه می‌کند و چیزی که ایمپلنت‌ها را کلونیزه می‌کند. نباید فراموش کنیم که پریودنتیت بر کیفیت استخوان، ارتفاع استخوان و بعد باکو-زبانی استخوان تأثیر می گذارد که برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی در محل مورد نظر بسیار مهم است.

سیگار کشیدن

 از سوی دیگر تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان، که عامل اصلی آن تنباکو است، یکی دیگر از عوامل خطر است. زیرا بر موفقیت درمان ایمپلنت تأثیر می گذارد. میزان شکست در بیماران سیگاری به طور قابل توجهی بیشتر از بیماران غیر سیگاری است. این در نتیجه انقباض عروق سیستمیک، کاهش جریان خون، افزایش تجمع پلاکتی و اختلال عملکرد لکوسیت‌های پلی‌ مورفونوکلئر است که به طور منفی در ادغام استخوانی ایمپلنت‌های دندانی دخالت می‌کنند.

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست

پوکی استخوان

پوکی استخوان مشکلی است که معمولاً تقریباً در یک سوم افراد بالای 60 سال وجود دارد و در زنان بیشتر از مردان است. بسته به میزان درگیری استخوان در ناحیه کاشت ایمپلنت، کاشت ایمپلنت ممکن است انجام شود یا نباشد.

رادیوتراپی

می توان گفت رادیوتراپی می تواند عوارض جانبی در بیمار ایجاد کند که بر موفقیت ایمپلنت تاثیر می گذارد، مانند خشکی دهان، موکوزیت و استئو نکروز استخوان. از این نظر، برای انجام این نوع درمان باید چند سال و همیشه با در نظر گرفتن شرایط خاص بیمار صبر کنیم.

تجربه دندانپزشک مانند هر تخصص دیگری

تجربه و تعداد مداخلات انجام شده عاملی است که بر موفقیت مداخله و نتیجه نهایی ایمپلنت تاثیر می گذارد. این چنین است که دندانپزشکی با آموزش تخصصی و منظم در جراحی دهان، با تجربه زیاد و استفاده از بهترین فناوری ها و مواد در درمان های ایمپلنتولوژی، می تواند موفقیت بیشتری داشته باشد.

به طور خلاصه، ایمپلنتولوژی با بارگذاری فوری یک درمان به طور فزاینده قابل پیش بینی و ایمن با نتایج بهتر است. اگر این عوامل را در نظر بگیریم و با دندانپزشک خود مشورت کنیم، دلیلی ندارد که از لبخندی زیبا و دهانی سالم در شرایط عالی لذت نبریم.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان و مهم‌ترین عوامل موثر بر موفقیت آن

همانطور که قبلاً در بیش از یک مورد اشاره کردیم، ایمپلنت های دندانی به بازیابی عملکردهای زیبایی، جویدن، آوایی و ساختاری پس از از دست دادن یک یا چند دندان کمک می کنند.

اما هنگامی که تحت درمان ایمپلنت دندان قرار می گیریم، باید در نظر بگیریم که چه عوامل خطری می توانند روی ایمپلنت تاثیر بگذارند و مشکلاتی ایجاد کنند. می توان گفت که عوامل خطر اصلی پریودنتیت، تنباکو، پوکی استخوان، بهداشت نامناسب دهان و دندان، رادیوتراپی علاوه بر سن بسیار بالا هستند.

هنگامی که بیمار تحت درمان قرار می گیرد، باید معاینات سالانه را انجام دهد تا درمان در طول زمان ادامه داشته باشد و عواملی که ممکن است به ایمپلنت آسیب برساند در نظر گرفته شود و موفقیت ایمپلنت دندان در تشخیص صحیح، برنامه درمانی و همچنین در نگرش و استعداد بیمار نهفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *