تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست ؟

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست ؟  

ایمپلنت های دندانی موثرترین و ایمن ترین جایگزین برای اصلاح و مهمتر از همه پنهان کردن از دندان های از دست رفته هستند. ایمپلنت یک ریشه مصنوعی است که از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته شده است که در استخوان فک بالا یا پایین توسط بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان قرار داده می شود تا بعداً یک پروتز دندان تا حد امکان شبیه به دندان از دست رفته شده باشد.

ایمپلنت ها به طور ویژه برای بهبود کیفیت زندگی بیماران، هم از نظر زیبایی و هم در رابطه با سلامت دهان و دندان به طور کلی طراحی شده اند و مزایای متعددی را برای به ارمغان می آورند. امروز ما در مورد اثرات تنباکو بر روی یکی از رایج ترین و محبوب ترین درمان های دندانپزشکی امروزی یعنی ایمپلنت دندان در اصفهان به شما خواهیم گفت.

دخانیات چگونه روی ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد؟

آسیبی که دود تنباکو به سلامت دهان و دندان وارد می کند فراتر از لکه های شناخته شده روی دندان ها و بوی بد دهان است. استعمال دخانیات ارتباط تنگاتنگی با بیماری پریودنتال دارد، علت اصلی سرطان دهان و علاوه بر آن یکی از عوامل اصلی شکست ایمپلنت دندان است.

سیگار کشیدن برای استئواینتگراسیون و طول مدت ایمپلنت مضر است. میزان موفقیت در ایمپلنتولوژی در مورد بیماران سیگاری کمتر است. قبل از شروع درمان ایمپلنت، دندانپزشکان توصیه می کنند که عادت تنباکو را ترک کنید.

اثرات منفی تنباکو و زمان بدون سیگار پس از ایمپلنت دندان سوالات متداول در بیماران سیگاری ایمپلنتولوژی است.

اگر سیگاری هستم می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟ چه مدت بعد از ایمپلنت دندان باید بدون سیگار بمانید؟ و … با ما همراه باشید تا از خطراتی که مصرف تنباکو برای شما ایجاد می کند آگاه باشید.

اثرات تنباکو بر ایمپلنت های دندانی بسیار منفی است و موفقیت توانبخشی دهان را به خطر می اندازد. سیگار کشیدن در طول درمان ایمپلنت دندان منجر به بهبودی کندتر می شود و همیشه خطر عوارض و رد ایمپلنت دندان چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت را بیشتر خواهد کرد.

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست

مدت زمان منع مصرف سیگار پس از انجام ایمپلنت دندان

دود سیگار و الکل اتصال استخوان و ایمپلنت دندان را دشوار می کند. تنباکو علاوه بر بسیاری از اثرات منفی دیگر بر سلامت دهان و دندان، تاج پروتز را خراب می کند. قبل از شروع درمان ایمپلنت، به شدت توصیه می شود که سیگار را ترک کنید.

اگر سیگاری هستید، امکان انجام درمان با ایمپلنت دندان وجود دارد. با این حال، توصیه می شود قبل از کاشت ایمپلنت، سیگار را به شدت کاهش دهید یا آن را ترک کنید، در غیر این صورت شانس موفقیت کمتر خواهد بود.

اثرات سیگار بر درمان شما با ایمپلنت دندان

سیگار کشیدن می تواند مشکلات جدی در طول درمان ایمپلنت ایجاد کند و احتمال شکست و عفونت را افزایش دهد. بسیاری از مطالعات تأثیر منفی سیگار بر موفقیت ایمپلنت های دندانی را نشان داده اند. درمقایسه بیمارانی که ایمپلنت های دندانی سیگار می کشند با افراد غیر سیگاری، مشاهده می شود که افرادی که معمولاً روزانه سیگار می کشند، تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد که ایمپلنت های دندانی از کار بیفتند.

دخانیات چگونه بر بهبودی پس از جراحی ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

سیگار کشیدن می تواند مشکلات جدی در طول درمان ایمپلنت ایجاد کند و احتمال شکست و عفونت را افزایش دهد. اگر بعد از جراحی ایمپلنت دندان به سیگار کشیدن ادامه دهید، کل فرآیند درمان ایمپلنت را در معرض خطر قرار می دهید. این بدان معنی است که کشیدن تنباکو در طول بهبودی احتمال عفونت را بیشتر می کند که می تواند منجر به از بین رفتن ایمپلنت دندان شود.

در درمان ایمپلنت های دندانی، تنباکو می تواند اثرات منفی زیر را ایجاد کند:

1- بازسازی و ادغام استخوان کند تر می شود

برخی از مواد موجود در دود تنباکو، مانند نیکوتین، بر سرعت بازیابی یا بازسازی استخوان تأثیر می گذارد. بازسازی استخوان در ایمپلنت های دندانی برای موفقیت آمیز بودن استخوان بندی ضروری است.

در افراد غیر سیگاری و در سلامت دهان و دندان، پیوند استخوان و ایمپلنت معمولاً به یک دوره زمانی 1 تا 3 ماهه پس از کاشت نیاز دارد. در بیمارانی که در طول درمان ایمپلنت سیگار می کشند، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد.

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست

2- استعمال دخانیات باعث ضعیف شدن استخوان محل قرارگیری ایمپلنت ها می شود

همانطور که سیگار زمان فرآیند بازسازی استخوان را افزایش می دهد، در بسیاری از موارد می تواند آن را ضعیف کند و مشکلاتی را در درمان ایمپلنت دندان مانند کاهش قابل توجه استخوان پس از کاشت ایمپلنت ایجاد کند.

کیفیت یا کمیت استخوان تشکیل ‌شده در اطراف ایمپلنت‌ها نیز می‌تواند توسط همه عوامل مضر تنباکو آسیب ببیند، که منجر به شکست درمان یا ادغام “جزئی” ایمپلنت می‌شود که در بیشتر مواقع، ایمپلنت های دندانی باید در یک توده استخوانی سالم و کافی قرار داده شوند، در غیر این صورت ایمپلنت ها ضعیف، شل و در نهایت از بین می روند که برخی از قسمت‌های ایمپلنت (تیتانیوم) خارج از پایه باقی می ماند و در نتیجه امید به آینده را کاهش می دهد و البته زیبایی غیر قابل قبولی به دست می آورد.

3- خطر عفونت باکتریایی را افزایش می دهد

کاهش خون تولید شده توسط تنباکو، ظرفیت دفاعی بدن را در برابر حملات احتمالی میکروبی یا غلظت باکتری ها کاهش می دهد، به گونه ای که ظهور عفونت ها تسهیل می شود همچنین فعالیت آرژیناز بزاقی را افزایش می دهد. که در نتیجه می تواند خطر عفونت را در درمان با ایمپلنت دندان افزایش دهد.

عفونت باکتریایی در لثه می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه شود که باعث بیماری لثه و پریودنتیت می شود. در سایر موارد شدیدتر، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.

4- تنباکو روند بهبود استخوان و ایمپلنت ها را کند می کند

نیکوتین منقبض کننده عروق است و به طور قابل توجهی به روند بهبود آسیب می زند و به تأخیر می اندازد، بنابراین ظهور عفونت ها در نواحی مداخله شده را تسهیل می کند. تأثیر منفی بر سنتز پروتئین سلولی دارد و ظرفیت چسبندگی فیبروبلاست را کاهش می دهد که به طور مستقیم و منفی با بهبود زخم تداخل می کند.

مشکلات بهبودی، بدتر شدن سلامت دهان و دندان و بروز عفونت‌ها، پوشاندن ایمپلنت با بافت‌های طبیعی بدن، یعنی فرآیند استئواینتگراسیون، یعنی پیوند بین تیتانیوم ایمپلنت دندان و استخوان را دشوار می‌کند.

5- بوی بد دهان و رنگدانه

علاوه بر ایجاد بوی بد دهان یا بوی بد دهان، مشکلاتی با تغییر رنگ، لکه های دندان و پوسیدگی لثه ایجاد می کند.

چندین مطالعه و مقالات دندانپزشکی نشان داده اند که سیگار باعث افزایش بیان سایتوکین های پیش التهابی می شود که باعث افزایش آسیب بافتی و تحلیل فک بالا و فک پایین می شود.

تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست

سخن پایانی

سیگار به طور کلی برای سلامتی مضر است و همچنین برای سلامت دهان و دندان ما مضر است. هشدارهایی که افراد سیگاری دریافت می کنند معمولاً در مورد احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی یا تنفسی است. اما حقیقت این است که سیگار باعث آسیب به بسیاری از اعضای بدن می شود و سلامت دهان ما نیز از این امر دور نیست.

اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت دندان دارید، باید در نظر داشته باشید که چه در حین و چه بعد از درمان، باید بهداشت دهان و دندان را به شدت رعایت کنید. اگر سیگاری هستید و تمایلی به ترک سیگار ندارید، باید سعی کنید تا حد امکان تعداد سیگارهایی را که در روز می‌کشید کاهش دهید. این می تواند مشکلات جدی برای ایمپلنت های دندانی ایجاد کند و حتی منجر به شکست درمان شود.

در مطب بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان یادآوری می کنیم که سیگار کشیدن قبل یا بعد از کاشت ایمپلنت ممنوع نیست، با این حال، بیماران سیگاری ما باید توجه داشته باشند که ترک این عادت به شدت توصیه می شود. در بیمارانی که سیگار نمی کشند، ایمپلنت می تواند مادام العمر باقی بماند، در حالی که در افراد سیگاری این زمان کاهش می یابد.

اگر به فکر انجام یک درمان ایمپلنت دندان هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید و از دندانپزشک متخصص ایمپلنت در اصفهان وقت ملاقات بخواهید. تیم ماا خوشحال خواهند شد که درمان های زیبایی را به بهترین نحو برای شما عزیزان انجام دهند.

4 پاسخ
    • دکتر عاطفت
      دکتر عاطفت گفته:

      لیستی از خطرات و عوارض تنباکو در درمان ایمپلنتولوژی در مقاله عنوان شد. با این حال، اگر سیگاری هستید، امکان انجام درمان ایمپلنت برای شما وجود دارد.
      به طور کلی ایمپلنت دندان در بیماران سیگاری منع استفاده ندارد، تا زمانی که آنها بدانند که خطر شکست یا رد شدن به دلیل سیگار کشیدن بیشتر است.
      سعی کنید در روز جراحی، پس از گذاشتن ایمپلنت دندان، توصیه می شود سیگار نکشید و چند هفته صبر کنید تا التهاب کاهش یافته و بهبود یابد

      پاسخ
    • دکتر عاطفت
      دکتر عاطفت گفته:

      پس از قرار دادن ایمپلنت توسط متخصص، لازم است بیمار سیگار نکشد و بهداشت دهان و دندان را به اندازه کافی رعایت کند و در قرار ملاقات ایمپلنت دندان و معاینات با ایمپلنتولوژیست را به موقع انجام دهد.
      با توجه به خطرات فوق، مهم است که بیماران به مدت 1 هفته قبل از شروع جراحی ایمپلنت دندان و در طول روند بهبودی از استعمال دخانیات خودداری کنند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *