کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

بدون شک یکی از بزرگترین اکتشافات پزشکی در قرن بیستم، کشف و کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف بود. مطالعات در این زمینه امروزه ادامه دارد و امکان درمان سرطان، پارکینسون یا آلزایمر به طور فزاینده ای واقعی است، اما کاربرد آن در پزشکی پایانی ندارد. آیا می دانستید که سلول های بنیادی می توانند دندان های شما را نیز بازسازی کنند؟ مطالعات اخیر در دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا می‌تواند روش انجام درمان‌های دندانپزشکی را متحول کند.

لیزر، سلول های بنیادی و خود ترمیم دندان

برای اولین بار، یک مطالعه جدید نشان داد که می توان از لیزرهای کم توان برای تحریک سلول های بنیادی برای تولید بافت جدید استفاده کرد. در زمینه دندانپزشکی به معنای امکان بازسازی عاج قطعات دندانی است.

این مطالعه توسط تیمی از مهندسان زیستی از دانشگاه هاروارد انجام شد و پایه و اساس کاربردهای بالینی جدید سلول‌های بنیادی را که شامل ترمیم زخم یا بازسازی استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود، ایجاد کرد. این تحقیق در مجله Science Transnational Medicine منتشر شده است.

این نشریه توضیح می دهد که چگونه آنها از نور لیزر کم توان برای تحریک سلول های بنیادی دندان، به منظور بازسازی عاج یا بافت استخوانی سخت که بیشتر دندان ها را تشکیل می دهند، استفاده می کنند.

در حال حاضر، برای استفاده از سلول های بنیادی در درمان ها، ابتدا باید آنها را از بدن استخراج کرد و قبل از کاشت مجدد، در آزمایشگاه با آنها کار کرد که مراحل متعددی را می طلبد. با این حال، با این روش جدید مبتنی بر استفاده از لیزر، این فرآیند با فرض پیشرفت قابل توجهی در زمینه دندانپزشکی ساده می شود و امکان بازسازی دندان ها به جای جایگزینی آنها را فراهم می کند.

کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که درمان‌های سلول‌های بنیادی عمدتاً تجربی هستند و هنوز در حال توسعه هستند. اما به دلیل پتانسیل بالای آن، تحقیقات سلول های بنیادی به طور مداوم در حال پیشرفت است و پیشرفت های بزرگی در این زمینه پیش بینی می شود. بنابراین در حال حاظر تنها روشی که جایگزین دندان های از دست رفته است استفاده از ایمپلنت دندان اصفهان است.

دندان های جدید بدون نیاز به ایمپلنت

گروهی از محققان آزمایشگاه پزشکی بازساختی و مهندسی بافت دانشگاه کلمبیا روش جدیدی را مطالعه کرده اند که می تواند دنیای ایمپلنت های دندانی را متحول کند.

همانطور که توسط خود دانشگاه توضیح داده شده است، این سیستم امکان هدایت مسیر سلول های بنیادی را به سمت یک قالب سه بعدی که در خود حفره دهان یافت می شود را ممکن می کند و باعث رشد سلولی می شود. به این ترتیب دندان های مصنوعی در زمان رکورد در داخل خود دهان ایجاد می شود.

در آزمایش‌هایی که روی 22 موش صحرایی انجام شد، نشان داده شد که به لطف قالب دندانی ایجاد شده توسط محقق جرمی مائو، سلول‌های بنیادی می‌توانند تنها در 9 هفته به سمت قالب هدایت شوند و دندان‌های جدیدی ایجاد کنند.

استفاده از سلول های بنیادی، آینده ای امیدوارکننده

سلول های بنیادی در همه موجودات چند سلولی یافت می شوند. آنها سلول هایی هستند که می توانند به انواع مختلف سلول تقسیم شده و تخصص پیدا کنند، به همین دلیل است که بسیار مهم هستند و همچنین می توانند با تولید بیشتر خود را تجدید کنند. در پستانداران دو نوع سلول اصلی وجود دارد: جنینی و بالغ.

سلول های بنیادی با بقیه تفاوت دارند زیرا:

آنها می توانند خود را در یک دوره زمانی طولانی تقسیم کرده و تجدید کنند.

آنها سلول های تخصصی نیستند اما پتانسیل تبدیل شدن به سلول های تخصصی مانند سلول های عضلانی یا سلول های مغزی را دارند.

یکی از اولین بیماری هایی که با سلول های بنیادی درمان شد، لوسمی بود. پیوند مغز استخوان بر اساس درمان با سلول های بنیادی انجام می شود. لوسمی نوعی سرطان است که خون را تحت تأثیر قرار می دهد، به موجب آن مغز استخوان گلبول های سفید غیرطبیعی تولید می کند که جایگزین سلول های خونی سالم می شود و در درمان عفونت ها در بدن مشکل ایجاد می کند. سرطان خون شایع ترین سرطانی است که در دوران کودکی تشخیص داده می شود.

درمان با سلول های بنیادی مبتنی بر جایگزینی سلول های بیمار و ناکارآمد با سلول ها در شرایط بهینه است. از طریق این سیستم می توان بیماری های مختلفی مانند پارکینسون، دیابت، ضایعات نخاعی و غیره را درمان کرد. اگرچه استفاده از سلول های بنیادی درمان کامل بیمار را تضمین نمی کند، اما کیفیت زندگی بهتری را به همراه دارد.

گستره بیماری هایی که درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای آنها وجود دارد هنوز بسیار اندک است. مشکلات مختلف هماتولوژیک و سیستم ایمنی را می توان در برخی موارد به طور موثر با سلول های بنیادی سیستم خونساز درمان کرد.

کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

پیوند سلول های بنیادی خون بیش از 50 سال است که انجام می شود و تکنیک های برداشت سلول های بنیادی در استفاده بالینی امروزه راه طولانی را طی کرده است. بند ناف، مانند سلول های مغز استخوان، در حال حاضر به عنوان منبع سلول های بنیادی خون استفاده می شود و ممکن است جایگزینی برای پیوند سلول های مغز استخوان باشد. علاوه بر این، در بافت ها و اندام هایی مانند پوست یا قرنیه، سلول های بنیادی موجود در این بافت ها به بازسازی طولانی مدت آنها کمک می کنند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید در مورد بهترین کامپوزیت دندان در اصفهان بیشتر بدانید.

کاربردهای احتمالی سلول های بنیادی در دندانپزشکی

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که سلول‌های دندانی، بر خلاف سایر انواع سلول‌های بنیادی، به سرعت تکثیر می‌شوند و می‌توانند به انواع سلول‌های مختلف تمایز یابند و انواع مختلفی از بافت ایجاد کنند. بنابراین، دندان ها منبع بالقوه بزرگی از سلول های بنیادی هستند که می توانند به استخوان، پوست یا حتی سلول های عصبی تبدیل شوند.

کاربرد سلول های بنیادی در زمینه دندانپزشکی در مرحله مطالعه امیدوارکننده ای قرار دارد. در حال حاضر، نقش سلول های بنیادی در دندانپزشکی بر دو حوزه بزرگ متمرکز شده است: جراحی، با تاکید بر ایمپلنتولوژی و ریشه.  اندودنتیکس، در درمان های آپیکوفرماسیون. 5 نوع سلول بنیادی با منشا دندانی وجود دارد: از پالپ، از رباط پریودنتال، از دندان های شیری لایه برداری شده، از پاپیلای دندان و از فولیکول دندان.

بازسازی بافت استخوانی

در آینده، سلول های بنیادی قادر خواهند بود بافت استخوانی مجموعه جمجمه و صورت را برای ترمیم نقایص ناشی از بیماری های دژنراتیو بازتولید کنند. بنابراین، ممکن است جایگزینی برای درمان کمبودهای فک پایین، شکاف کام و شکاف لب باشند.

بازسازی عاج

عاج یک بافت معدنی است که بسیار شبیه به استخوان است، اگرچه در طول زندگی مانند استخوان جایگزین نمی شود، اما پتانسیل ترمیم پس از زایمان محدودی دارد. در تحقیقات انجام شده، توانایی سلول‌های بنیادی پالپ برای خود نوسازی و تمایز به رده‌های سلولی مختلف که می‌توانند عاج تشکیل دهند تأیید شد.

بازسازی رباط پریودنتال

مطالعات تجربی در جایی انجام شده است که سلول های بنیادی از رباط پریودنتال دندان انسان جدا شده است. در این مطالعات، تمایز به سلول هایی مانند سلول های چربی، سمنوبلاست ها و سلول های کلاژن ساز مشاهده شد. تشکیل استخوان جدید در نواحی تحت تأثیر بیماری پریودنتال از طریق کاشت سلول های بنیادی به دست آمد و امکان درمان های جدید برای درمان پریودنتیت را باز کرد.

بازسازی دندان

در مطالعاتی که در سطح تجربی انجام شد، مشاهده شد که سلول‌های بنیادی بالغ با تحریک مناسب می‌توانند باعث ایجاد دندان با بافت استخوانی اطراف آن شوند.

کاربردهای سلول های بنیادی در دندانپزشکی

 

مزایا نسبت به درمان های فعلی دندانپزشکی

پیشرفت‌های اخیر در سلول‌های بنیادی دندانی نشان می‌دهد که در دهه آینده مهندسی زیستی قادر خواهد بود بافت دندانی ایجاد کند که درمان ایمن‌تر و کمتر تهاجمی‌تر را ارائه دهد و همچنین باعث طرد بیمار نشود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید در مورد قیمت لمینت دندان در اصفهان بیشتر بدانید.

سیستم تولید دندان مصنوعی طبیعی تر است و به زمان بهبودی کوتاه تری نیاز دارد. به گفته محققان، اگر این کافی نباشد، این سیستم ارزان‌تر از ایمپلنت‌های معمولی است که دسترسی به سلامت دهان و دندان را برای بسیاری از بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه‌های درمان گران قیمت را ندارند، تسهیل می‌کند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده، دندانپزشک می‌تواند سلول‌هایی را در لثه‌های بیمار کاشت کند که باعث ایجاد یک دندان زنده از سلول‌های بنیادی خود بیمار می‌شود. این می تواند یک مزیت بزرگ نسبت به تکنیک های ایمپلنتولوژی فعلی باشد و دندانپزشکی مدرن را متحول کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *