رنگ لثه در مورد سلامتی شما چه می گوید

رنگ لثه در مورد سلامتی شما چه می گوید

رنگ لثه در مورد سلامتی شما چه می گوید ؟ وقتی لبخند می زنیم نه تنها دندان هایمان را نشان می دهیم، بلکه قسمت هایی از لثه هایمان را نیز نشان می دهیم. با این حال، اگرچه ما تمایل زیادی به زیبا سازی رنگ دندان های خود داریم، اما معمولاً به رنگ لثه خود توجه نمی کنیم که این می توانند سرنخ های زیادی در مورد سلامتی ما به ما بدهد.

پس اینجا سوال پیش می آید که لثه سالم چه رنگی است؟ اگرچه رنگدانه‌ های پوست به رنگ لثه‌ها مربوط می‌شود و آنها را کمی روشن ‌تر یا تیره ‌تر می‌کند، اما رنگ‌هایی وجود دارد که به وضوح نشان‌ دهنده وجود ناهنجاری‌ هایی هستند که باید اصلاح شوند. هیچ بازتابی بهتر از وضعیت لثه در سلامت دهان وجود ندارد. و از جمله خصوصیاتی که می تواند نشان دهنده ایراد باشد رنگ آن است.

همه این مراقبت ها برای کمک به وضعیت مطلوب سلامت شما ضروری است. در ادامه، متخصص دندانپزشکی زیبایی اصفهان ،توضیح می دهد که رنگ لثه شما می تواند نشان دهنده چه چیزی باشد.

معنی رنگهای متخلف لثه چیست؟

رنگ لثه می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی باشد. رنگ ها و سایه های اصلی را بشناسید تا اقدامات مناسب را از آنجا انجام دهید. بیایید ببینیم رنگ ها و سایه های مختلفی که لثه ها می توانند می توانند داشته باشند؛ چیست و هر کدام از آنها از نظر سلامتی چه معنایی دارند.

لثه های صورتی

اگر لثه های سفت و صورتی دارید، نشانه این است که از آنها به خوبی مراقبت می شود. بافت صحیح آن شبیه پوست پرتقال است و نباید هیچ گونه ناراحتی یا خونریزی داشته باشید.

اگر لثه های شما این گونه است، تبریک می گویم! به مراقبت از آنها ادامه دهید و به خاطر داشته باشید که به طور دوره ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بررسی کنید که وضعیت آنها به همان اندازه خوب است.

لثه های قرمز و متورم

اگر لثه های شما قرمز شده است، به احتمال زیاد آنها نیز ملتهب هستند. شایع ترین چیز این است که شما مقداری حساسیت دارید و هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خونریزی می کنند. به یاد داشته باشید که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهید که آیا بیماری پریودنتال است یا خیر.

بیماری پریودنتال معمولاً به دلیل تجمع پلاک های باکتریایی ناشی از یک روال بهداشت دهان و دندان ناکارآمد ایجاد می شوند. در موارد کمتر شایع، قرمزی لثه‌ ها توسط قارچ‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شود، اما اثرات آنها می‌تواند باعث پریودنتیت نیز شود.

لثه های قرمز و متورم

لثه های تیره یا قهوه ای

اگر پوست شما تیره است، قهوه ای رنگ طبیعی لثه های شماست و نشانه سلامتی خواهد بود. اگر سفید پوست هستید و لثه های قهوه ای دارید، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره شده باشند.

دلیل دیگر در نیکوتین موجود در تنباکو نهفته است که می تواند باعث تیره شدن عمومی لثه ها شود و باعث بروز آسیب شناسی های مختلف شود. پیامدهای متعدد مصرف زیاد دخانیات برای سلامتی شناخته شده است، بنابراین سیاه شدن لثه ها، اگرچه به خودی خود خطری کوتاه مدت برای سلامتی ندارد، اما می تواند نشان دهنده این باشد که دیر یا زود آن فرد به دلیل مصرف زیاد با عوارضی مواجه خواهید شد.

بنابراین این فرصت خوبی است که به بیمار پیشنهاد شود نه تنها به دلیل یک مشکل زیبایی شناختی مانند ظاهر ناخوشایند لثه‌هایش، بلکه به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، سیگار را ترک کند. ترک سیگار معمولا لثه های شما را به رنگ و سایه طبیعی خود باز می گرداند.

علاوه بر این، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی یا ضد افسردگی های سه حلقه ای نیز می تواند لثه ها را تیره کند.

لثه های تیره یا قهوه ای

همیشه بافت لثه ها را بررسی کنید و به لبه های اطراف دندان توجه کنید تا بررسی کنید که تغییر رنگی رخ نداده باشد. گاهی اوقات، حتی با رنگ طبیعی لثه، نوعی مشکل ممکن است رخ دهد که با توجه و معاینه حرفه‌ای می‌توانیم آن را زود تشخیص دهیم.

حالا که در اینجا بحث سیگار به میان آمد؛ بد نیست مقاله تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان هم مطالعه نمایید.

لثه های سفید یا صورتی کم رنگ

لثه های سفید می تواند به دلایل متعددی باشد که برای ارائه درمان بهینه باید شناسایی شوند:

اگر زخم های سفید رنگ دردناکی نیز داشته باشند، ممکن است یک عفونت ویروسی باشد. این زخم ها می توانند خود به خود در نتیجه مالش روی پروتز، دفاع ضعیف، استرس یا کمبود ویتامین ظاهر شوند.

اگر پلاک های سفید مشاهده شود، ممکن است کاندیدیازیس دهان ( برفک ) باشد که در نتیجه کاهش قدرت دفاعی ایجاد می شود.

به خاطر داشته باشید که اگر لثه هایتان سفید است به دندانپزشک مراجعه کنید! اقدام سریع برای جلوگیری از تشدید وضعیت ضروری است.

لثه های زرد

اگر لثه های شما زردتر است، ممکن است دچار التهاب لثه شده باشید. این علامت با التهاب یا تورم همراه است که برای بیمار آزاردهنده است.

التهاب لثه ( ژنژیویت ) یک بیماری بسیار شایع است که به راحتی قابل حل است. برای تشخیص دقیق به مطب دندانپزشک خود بروید و اهمیت تمیز کردن دهان را برای وضعیت لثه ها به خاطر بسپارید. بیشتر بیماری ها از مراقبت نادرست سرچشمه می گیرند، بنابراین بهترین پیشگیری، رعایت بهداشت است!

لثه های خاکستری

لثه های مایل به خاکستری نشانه ای از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بیمار، چه در اثر مصرف تنباکو یا استرس است. علاوه بر این، این تن رنگ معمولاً مربوط به عفونت باکتریایی است که باید در اسرع وقت درمان شود تا از عوارض عمده جلوگیری شود.

 

رنگ لثه در مورد سلامتی -لثه های خاکستری

اهمیت عادات بهداشت دهان و دندان و معاینات دوره ای با دندانپزشک

برای تعیین وقت معاینه دندان، نیازی به تغییر رنگ لثه نیست. در واقع، معاینات باید به طور منظم برنامه ریزی شود، زیرا بهترین روش پیشگیری از مشکلات دهان و دندان است.

درست است که عادات بهداشتی دهان و دندان اولین قدم است، اما این اشتباه است، که باور کنیم مسواک زدن روزانه برای حفظ سلامت دهان کافی است. همیشه نمی توان با مسواک زدن از یک مشکل بهداشتی دندان جلوگیری کرد، بنابراین مراجعه گاه به گاه به متخصص یک روش موثر برای تشخیص به موقع هرگونه عارضه احتمالی است.

در این بازدید می توانید یک بررسی کلی از وضعیت دندان ها و لثه های خود انجام دهید و همچنین برای تمیز کردن برنامه ریزی کنید. تمیز کردن دهان به شما این امکان را می دهد که بقایای تارتار را که جمع شده اند از بین ببرید و دندان ها را به وضعیت مطلوب خود بازگردانید.

حداقل توصیه شده این است که یک بار در سال جرم گیری انجام شود، اگرچه بسته به ویژگی های بیمار ممکن است این زمان کوتاه تر یا بلند تر باشد. تمیز نگه داشتن دهان با از بین بردن دوره ای باکتری ها عوارض بسیار کمتر و سلامت دندان ها را بهبود می بخشد.

رنگ لثه و وضعیت سلامتی شما

رنگ لثه های سالم باید صورتی روشن یا مرجانی باشد که کمی تندتر است. تغییر رنگ های دیگر مانند سفید، قرمز یا بنفش ممکن است نشانه یک بیماری یا عفونت باشد.

به طور خلاصه، اگر رنگ لثه های شما با صورتی مرجانی که سایه طبیعی آنهاست متفاوت است، باید به آنها توجه کنید. رنگی که آنها دارند، نشان دهنده این است که مشکل کجاست، اما اولین چیز این است که به دندانپزشک برویم تا آنها را معاینه کنیم و منشا و انگیزه این تغییر رنگ را تأیید کنیم.

امروز ما در این مقاله به شما آموزش دادیم که چگونه این سایه های غیر طبیعی را شناسایی کنید و سرنخ هایی از علل احتمالی آنها به شما ارائه دادیم. به هر حال، در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در رنگ لثه، توصیه می کنیم به کلینیک دندانپزشکی دکتر عاطفت ؛ متخصص ایمپلنت در اصفهان مراجعه کنید، جایی که ما می توانیم یک تشخیص خاص برای مورد شما ارائه دهیم.

از شما دعوت می کنیم این پست را در مورد رنگ لثه ها با آن دسته از خانواده و دوستانی که فکر می کنید علاقه مند هستند به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *