تفاوت بین لیفت سینوس باز و بسته

تفاوت بین لیفت سینوس باز و بسته

تفاوت بین لیفت سینوس باز و بسته قبل از کاشت ایمپلنت دندان. ایمپلنتولوژی دندان یکی از تخصص های دندانپزشکی است که به طور مداوم پیشرفت هایی را به همراه دارد. امروزه استفاده از فناوری در این زمینه به ما این امکان را می دهد که درمان هایی را با ایمپلنت های دندانی انجام دهیم که سال ها پیش غیرقابل تصور بود.

این مورد جراحی، سینوس لیفت است که به بستر استخوانی اجازه می دهد تا برای کاشت ایمپلنت در بیمارانی که این پایه کمبود دارد آماده شود. لیفت سینوس فک بالا یک تکنیک جراحی است که در ایمپلنتولوژی دندان در بیمارانی که فاقد توده استخوانی در قوس بالایی هستند، توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت در اصفهان انجام می شود. اساساً آنچه مورد نیاز است افزایش میزان استخوان در دسترس است، با این هدف که ایمپلنت های دندانی را بهتر نگه دارند. به این ترتیب این تکنیک جایگزینی دندان در ناحیه خلفی فک بالا را امکان پذیر می کند.

سینوس های ماگزیلاری چیست؟

سینوس ماگزیلاری حفره‌ای است که در ناحیه فک بالا قرار گرفته و در سینوس‌های پارانازال ادغام شده است. حفره ای که سینوس ماگزیلاری را تشکیل می دهد از داخل توسط مخاط پوشیده شده است. از جمله وظایف سینوس فک بالا می توان به عملکردهای حفاظت حرارتی، رزونانس و تهویه اشاره کرد.

وجود سینوس های فک بالا، قرار دادن ایمپلنت در فک را دشوار می کند.

سینوس ماگزیلاری در کجا قرار دارند؟

همانطور که در تصویر زیر می بینیم، سینوس های ماگزیلاری حفره هایی هستند که سینوس های بینی صورت را تشکیل می دهند. آنها حفره های بزرگ و شکل هرمی دارند، در هر طرف مجرای بینی، پشت دندان نیش و پرمولر قرار دارند.

سینوس ماگزیلاری

سینوس لیفت چیست؟

لیفت سینوس فک بالا یک تکنیک جراحی است که در ایمپلنتولوژی انجام می شود و امکان افزایش توده استخوانی قوس بالایی را برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی در پشت فک فراهم می کند. این یکی از تکنیک های همه کاره است و در مواردی که ارتفاع استخوان در فک کم است انتخاب می شود.

چرا به لیفت سینوس نیاز است؟

لیفت سینوس فقط در بیمارانی که کمبود استخوان دارند، انجام می شود. متأسفانه وقتی دندانی را از دست می‌دهیم، استخوانی که از آن حمایت می‌کند آتروفی می‌شود و حجمش از دست می‌رود. علاوه بر این، اندازه سینوس ماگزیلاری افزایش می‌یابد و استخوان‌های موجود در ناحیه خلفی فک بالا را کاهش می‌دهد. سینوس لیفت یک روش پیوند استخوان است که در ناحیه دندان های آسیاب بالایی انجام می شود. این به شما این امکان را می دهد که به صورت عمودی مقدار استخوانی را که بیمار برای حمایت مناسب از ایمپلنت های خود نیاز دارد، افزایش دهید.

انجام اسکن CBCT برای اینکه هم استخوانی که دیواره های سینوس ماگزیلاری را تشکیل می دهد و هم ضخامت غشاء و محلی که باید مداخله انجام شود به وضوح دیده شود بسیار مهم است. به لطف این تصویربرداری تشخیصی، موفقیت لیفت سینوس به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

تمامی روش های لیفت سینوس فک بالا با بیحسی موضعی انجام می شود و یا در صورت تمایل بیمار می توان آن را با آرامبخش انجام داد، بنابراین عمل در هر دو مورد کاملا بدون درد بوده و بیمار نیازی اقدام خاصی، قبل از عمل نخواهد داشت.

همچنین بد نیست در مورد جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان مطالعه کنید

جراحی لیفت سینوس ماگزیلاری شامل چه مواردی است؟

جراحی لیفت سینوس فک بالا یک عمل جراحی است که در ایمپلنتولوژی دندان انجام می شود. این امکان را به بیمار می دهد تا توده استخوانی قوس بالایی را با هدف آماده سازی بهینه بستر به طوری که ایمپلنت متعاقباً قرار داده شود، افزایش دهد و در نتیجه ثبات آن را بهبود بخشیده و احتمال شکست ایمپلنت را کاهش داده شود.

این یکی از چند کاره ترین تکنیک ها در جراحی دهان است و ممکن است زمانی مناسب باشد که ارتفاع استخوان در فک برای قرار دادن ایمپلنت کافی نباشد.

انواع سینوس لیفت: باز و بسته

چندین تکنیک جراحی وجود دارد که می توان در روش لیفت سینوس ماگزیلاری استفاده کرد. عمدتاً روش انتخابی به استخوان موجود بستگی دارد.

سینوس لیفت باز

زمانی انجام می شود که فاصله پایه تاج استخوانی تا کف سینوس کمتر از 5 میلی متر باشد که امکان قرار دادن ایمپلنت را نمی دهد. از طریق دیواره جانبی سینوس انجام می شود و یک پنجره دسترسی ایجاد می کند که از طریق آن به استخوان وارد می شود.

سینوس لیفت باز مرحله 1

 

غشای اشنایدرین را با دقت بالا می بریم تا آسیبی به آن وارد نشود و در نتیجه فضای لازم برای افزودن استخوان خشک شده با انجماد را بین غشاء و کف سینوس ایجاد کنیم. از این پیوند استخوان برای ایجاد خود استخوان استفاده می شود که پس از حدود 6 یا 7 ماه به دست می آید.

 

سینوس لیفت باز مرحله 2

لیفت سینوس بسته یا آتروماتیک

زمانی انجام می شود که استخوان کمی از دست رفته باشد و حداقل 6 میلی متر فضا وجود داشته باشد. این کار از طریق بستر باقی مانده از آماده سازی ایمپلنت انجام می شود. به این ترتیب، دندانپزشک از ابزار جراحی به نام استئوتوم استفاده می کند تا غشای اشنایدرین را بالا ببرد و دهانه آن را با استخوان خشک شده پر کند.

لیفت سینوس بسته یا آتروماتیک

اگر مقدار مشخصی استخوان در دسترس باشد، بهتر است سینوس لیفت آتروماتیک انجام شود

زمان بعد از عمل و نقاهت

دوره بعد از عمل لیفت سینوس نباید دردناک باشد، اگرچه می تواند باعث التهاب یا هماتوم در ناحیه عمل شود. التهاب می تواند تا 48 ساعت پس از مداخله به اوج خود برسد، اگرچه این علائم تقریباً 7 یا 10 روز پس از مداخله ناپدید می شوند.

بررسی ارتباط حجم سینوس ماگزیلاری و کاشت ایمپلنت

بالا بردن سینوس فک بالا یک تکنیک جراحی است که به دنبال افزایش استخوان در قوس بالایی است و در نتیجه به پایه استخوانی لازم برای ایمپلنت دندانی دست می یابد. دو نوع سینوس لیفت وجود دارد: بسته و باز.

قبل از انجام درمان، دندانپزشک مطالعه ای را انجام می دهد تا بررسی کند که استخوان فک شما چقدر است و آیا از 5 میلی متر بیشتر است یا خیر. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا نیاز به لیفت سینوس باز یا بسته دارید یا خیر.

در کلینیک دکتر عاطفت، بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان ما این تکنیک جراحی پیچیده را با موفقیت انجام می دهیم و درمان ها را با ارتفاع کوچک اولیه استخوان که کار گذاشتن ایمپلنت های دندانی را دشوار می کرد، حل می کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *