اباتمنت ایمپلنت چیست

اباتمنت ایمپلنت چیست

اباتمنت ایمپلنت چیست

در بخش دندانپزشکی یکی از روش هایی که  امروزه با استفاده از آن میتوان برای دندان هایی که از دست رفته جایگزین خوب و مناسبی قرار داد، ایمپلنت می باشد. در واقع ایمپلنت وسیله ای است که نقش یک دندان مصنوعی ثابت را در دهان ایفا می کند و به صورت تخصصی ساخته می شود. جنس ایمپلنت از تیتانیوم می باشد و به دو صورت یک تکه و دو تکه بر روی فک استخوان نصب می شود. دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک ایمپلنت اصفهان با استفاده از بهترین متریال و مواد با کیفیت و با تکیه بر تخصص بالا و تجربه ی طولانی مدت خود، به انجام ایمپلنت برای بیماران پرداخته است و تا به امروز نمونه های موفقیت آمیز و رضایت بخشی را در رزومه ی کاری خود رقم زده است.

 ایمپلنت از یک ساختار چند بخشی تشکیل شده است که مجموعه ی این اجزا یک دندان از جنس ایمپلنت را بوجود می آورد. از اجزای ایمپلنت می توان به اباتمنت، فیکسچر و تاج و روکش مصنوعی اشاره نمود. هنگامی که بنا به دلایلی ریشه ی دندان از بین برود با استفاده از روش ایمپلنت، مجموعه اجزای آن بر روی فک استخوان جوش خورده می شود و مانند ریشه ی دندان عمل می کند و پس از آن تاج مصنوعی بر روی ان قرار داده می شود. در این مقاله قصد داریم تا اجزای ایمپلنت را بصورت جزئی تر توضیح دهیم.

آشنایی با اباتمنت ایمپلنت

همانطور که در مطلب بالا اشاره نمودیم ایمپلنت دارای سه جزء اصلی می باشد که یکی از اجزای آن اباتمنت ایمپلنت می باشد. اباتمنت قطعه ای است که وظیفه ی اتصال دو جزء دیگر یعنی تاج و پایه ایمپلنت را بر عهده دارد. اباتمنت زمانی که فیکسچر همزمان با بهبود بافت استخوانی در فک در جای خود قرار گرفت، بر روی پایه ی ایمپلنت پیج می شود و سبب نگهداری تاج دندان می شود. این قطعه در انواع مختلفی ساخته می شود متخصص ایمپلنت در اصفهان با دقت و توانایی بالای خود تمام مراحل اجرای ایمپلنت را بخوبی و درستی انجام می دهد. اباتمنت در واقع نوعی اتصال دهنده ی فیکسچر و تاج دندان می باشد و در اندازه و ابعاد مختلف تولید و در بازار موجود می باشد.

اباتمنت ایمپلنت چیست

اباتمنت از جنس موادی که با محیط زیست سازگاری دارند از جمله آلومینا و تیتانیوم با روکش طلا ، زیرکونیا و تیتانیوم ساخته می شوند که در این بین اباتمنت از جنس زیرکونیا و آلومینا بیشترین طرفدار و کاربرد را دارد علت آن هم این است که با نصب آن دیگر هاله ی خاکستری بر روی دندان بر اثر تابش نور خورشید صورت نمی گیرد. اباتمنت ها در دو نوع سفارشی و پیش ساخته تقسیم می شوند. در نوع اباتمنت سفارشی، یک اباتمنت خاص که مناسب با وضعیت بیمار می باشد بوسیله ی دندانپزشک در لابراتوار سفارش داده می شود که دندانپزشک  آن را با استفاده از قالب فیکسچر لول توسط ایمپرشن کوپینگ می سازد. در نوع دوم که گفتیم پیش ساخته می باشد، اباتمنت های پیش ساخته به اباتمنت های استوک نیز معروف می باشند و از نظر قیمت نسبت به نوع سفارشی اباتمنت ارزانتر می باشد. اغلب در برخی موارد که اصلاحات پروتزی بوسیله ی ایمپلنت عادی و استاندارد انجام می شود، از این نوع اباتمنت استفاده میگردد. این نوع اباتمنت ایمپلنت با استفاده از قالب های فیکسچر لول ساخته می شوند و به کارگیری و انجام آن زمان کمی را بخود اختصاص می دهد.

جنس اباتمنت ایمپلنت

در مطالب بالا به انواع جنس این قطعه اشاره نمودیم که در این قسمت بصورت جداگانه درباره ی آنها توضیح خواهیم داد تا با سازو کار ایمپلنت دندان اصفهان بیشتر آشنا شوید.

اباتمنت تیتانیومی: تیتانیوم یکی از مواد پرکاربرد در صنعت دندانپزشکی و پزشکی می باشد و با توجه به خاصیت و ویژگی آلیاژ یایی که در آن وجود دارد، از قابلیت سازگاری با محیط زیست به میزان بسیار بالایی برخوردار می باشد، همین مسئله باعث شده تا این جنس، کاربرد گسترده ای در دندانپزشکی داشته باشد.

-اباتمنت زیرکونیایی: اباتمنت زیرکونیایی از نوع اباتمنت های جدید می باشند که اغلب در خصوص زیباساری و کامل نمودن فرآیند زیبایی بکار می روند. این نوع اباتمنت ایمپلنت برای بازسازی زیرکونیومی یا سرامیکی می توانند گزینه ی بسیار خوبی واقع شوند. از ویژگی دیگر  استفاده از این اباتمنت زیرکونیایی می توان به جلوگیری از ایجاد سایه در قسمت پایینی و زیرین روکش ایمپلنت اشاره نمود.

مواد دیگری نظیر آلیاژهای طلا و فولاد ضد زنگ در ساخت اباتمنت ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع اتصال اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت ها از نظر اتصال به چند روش تقسیم بندی می شوند که این روش های اتصال عبارتند از:

1-اتصال دندان بوسیله ی چسب دندان به اباتمنت:

در این روش سطح آن به شکل صاف و هموار می باشد و با استفاده از یک چسب مخصوص، دندان به اباتمنت چسبانده می شود و ترمیم صورت می گیرد. از مزیتی بارزی که این روش دارد، زیباتر جلوه دادن دندان ایمپلنتی می باشد.

2-اتصال دندان به اباتمنت با استفاده از پیچ لگ:

در این روش ترمیم، اباتمنت دارای یک سوراخ در وسط می باشد که با یک پیچ به اباتمنت متصل می شود به نحوی که  پیچ از روکش دندان عبور می کند و به سوراخ رزوه دار اباتمنت می رسد. پس از این مرحله و جاگیر یپیج در جای خود، سوراخی که بر روی روکش قرار دارد بوسیله ی مواد کامپوزیتی پوشش داده می شود و در نهایت می بندد. از مزیت این روش میتوان به قابلیت ترمیم و تعویض روکش در زمان شکستن و لب پر شدن همچنین نگهداری آسان و راحت ان اشاره نمود.

3-اتصال دندان با استفاده از اباتمنت ایمپلنت و ضمایم ویژه:

هنگامی که قرار است دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت نصب شود از این روش استفاده می کنند. در این روش ضمایم نری ایمپلنت در ضمایم مادگی دندان مصنوعی قرار می گیرند و به نوعی چفت می شوند. این اباتمنت ها که از نوع پیش ساخته می باشند به دندان مصنوعی این امکان را می دهد تا حرکت داشته باشند. ناگفته نماند این اباتمنت ها بصورتی محکم و ثابت در جای خود قرار گرفته اند بطوری که هیچ نگرانی از بایت لغزش و بیرون آمدن دندانها وجود ندارد و فرد به راحتی می تواند صحبت کند و غذا بجود. بخش مادگی در این اباتمنت باید پس از مدتی تعویض شود.

اباتمنت ایمپلنت چیست

4-اباتمنت زاویه دار:

اباتمنت ها همواره به موازات پایه ایمپلنت کار گذاشته نمی شوند. از اباتمنت زاویه دار در مواقعی که ایمپلنت نسبت به پروتزی که باید روی آن قرار بگیرد دارای زاویه می باشد. اباتمنت زاویه دار با هدف قرار گیری کلیه دندانها و اباتمنت ها در موازات هم، طراحی شده است.

قیمت اباتمنت ایمپلنت

برای قیمت اباتمنت باید گفت این قطعه به عواملی از جمله جنس، نوع و نحوه ی اتصال همچنین آماده و یا سفارشی بودن اباتمنت، بستگی دارد و کاملا متغیر می باشد. بطور کلی قیمت اباتمنت جزئی از هزینه ی ایمپلنت می باشد بنابراین به بیمار یک قیمت کلی از ایمپلنت می دهند.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم اباتمنت در بین دو قطعه ی فیکسچر و تاج یا روکش قرار می گیرد و نقش رابط را ایفا می کند بنابراین باید از جنس محکم و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا با گذشت زمان فرد را دچار مشکل نکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *