مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax : بهترین گزینه برای شما کدام است؟

امروزه در زمینه دندانپزشکی، طیف وسیعی از مواد برای روکش های دندانی موجود است که همگی دارای استحکام بالا و همرنگ دندان هستند، یعنی با رنگ طبیعی دندان ها سازگاری دارند. با چنین گزینه های متنوعی، گیج شدن و غرق شدن در تلاش برای درک کاربردها و مزایای منحصر به فرد آنها قابل درک است. این مقاله قصد دارد شما را در انتخاب مناسب ترین روکش های سرامیکی راهنمایی کند که نه تنها به شما کمک می کند تا لبخندی زیبا داشته باشید، بلکه گزینه های مقاومی را نیز برای شما تضمین می کند.

روکش های زیرکونیا و روکش های لیتیوم دی سیلیکات به ویژه E-max از محبوب ترین انواع روکش های دندانی هستند. هر دو گزینه کاملاً زیست سازگار هستند، به این معنی که آنها آلرژی یا اثرات ناخواسته ایجاد نمی کنند. نه تنها هر دو از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند، بلکه دوام طولانی مدتی نیز ارائه می دهند. بیماران اغلب در مورد تفاوت روکش های زیرکونیا و روکش های E-max زمانی که در حال بررسی انتخاب تاج دندان خود هستند جویا می شوند.

روکش های زیرکونیا و E-max در زمینه دندانپزشکی ترمیمی بسیار گسترده هستند، اما تفاوت های مهمی دارند که عملکرد و کاربرد آنها را مشخص می کند. برای اطلاع از تفاوت آنها در عملکرد، زیبایی شناسی و نشانه ها، با یکی دیگر از مجموعه مقالات دکتر عاطفت بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان همراه باشید.

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

روکش های زیرکونیا چیست؟

روکش های زیرکونیا روکش های دندانی هستند که از اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند، یک اکسید سرامیکی که به دلیل مقاومت و زیست سازگاری اش شناخته شده است. این ماده به دلیل خواص مقاومتی خود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و از دهه 1970 به موفقیت دست یافته است. این ماده در اوایل دهه 2000 محبوبیت پیدا کرد.

روکش های زیرکونیا یکی از قوی ترین گزینه ها برای ترمیم های همرنگ دندان در دندانپزشکی زیبایی اصفهان محسوب می شوند. آنها برای روش هایی که قبلا به ترمیم های تمام فلزی نیاز داشتند، محبوبیت پیدا کرده اند. روکش های زیرکونیا برای بیمارانی که بایت سخت دارند، دندان قروچه می کنند و در فضاهای محدود کار می کنند مناسب است.

روکش های زیرکونیایی به دلیل ظاهر مات، ظاهر طبیعی کمتری نسبت به تاج های E-max دارند. در نتیجه، دندانپزشکان ترجیح می دهند از روکش های زیرکونیا برای دندان های پشتی مانند مولر و پرمولر استفاده کنند.

از انواع اصلی تاج های زیرکونیا می توان به تاج های زیرکونیایی BruxZir Full-Strength و BruxZir Esthetic اشاره کرد. BruxZir Full-Strength سطح فوق العاده ای از مقاومت را ارائه می دهد که قادر به مقاومت در برابر قوی ترین نیروهای بالینی است. از طرف دیگر BruxZir Esthetic مقداری از استحکام خود را با ظاهری واقعی تر عوض می کند، اما همچنان یک ماده ارتجاعی است. از ترمیم های تک دندانی گرفته تا پروتزهای تمام قوس، تاج های زیرکونیا را می توان تقریباً برای هر نشانه ای استفاده کرد.

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax - روکش زیرکونیا

روکش های ایمکس چیست؟

روکش های E-max نوعی روکش دندانی ساخته شده از لیتیوم دی سیلیکات، ماده ای شیشه-سرامیکی متشکل از عناصری مانند دی اکسید لیتیوم، آلومینا، کوارتز، اکسید پتاسیم و اکسید فسفر است. این ترکیب به شما این امکان را می دهد که تاج هایی مناسب برای استفاده در ترمیم های دندانی، به ویژه در عمل های ارتودنسی ایجاد کنید. علاوه بر این، آنها زیبایی شناسی بی نظیری را ارائه می دهند. سازنده مواد دندانی Ivoclar Vivadent ( Ivoclar یک شرکت دندانپزشکی در سراسر جهان است که طیف وسیعی از محصولات و سیستم‌ها را برای دندانپزشکان و تکنسین‌های دندانپزشکی تولید می‌کند. ) ادعا می کند که IPS E-max پرمصرف ترین ماده دندانپزشکی شیشه سرامیک در جهان است. آنها معمولاً برای پل های قدامی سه واحدی و ترمیم های تک واحدی استفاده می شوند.

مقایسه ویژگی های روکش های زیرکونیا و ایمکس

هنگام ارزیابی عملکرد مواد سرامیکی، یکی از ویژگی هایی که اغلب مورد توجه قرار می گیرد، مقاومت خمشی ( توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر نیروی ضربه بدون شکستگی با مقاومت خمشی آن اندازه گیری می شود. ) آنها است.

در یک زمینه بالینی، این به طور مستقیم بر میزان استرس جویدنی که روکش دندان می تواند تحمل کند و دوام کلی آن تأثیر می گذارد. استحکام خمشی یک ماده همچنین بر مناسب بودن آن برای ساخت پل‌ های با دهانه طولانی تأثیر می‌گذارد، زیرا ظرفیت باربری بازسازی را تعیین می‌کند. علاوه بر این، مواد با استحکام خمشی بالاتر می‌توانند از ایجاد ترمیم‌هایی با ضخامت دیواره کاهش‌یافته پشتیبانی کنند و به یک رویکرد محافظه‌کارانه‌تر و کم تهاجمی‌تر در دندانپزشکی ارائه دهند.

روکش های زیرکونیا دارای استحکام خمشی بالاتری نسبت به روکش های E-max هستند که نشان دهنده عملکرد برتر آنها در محیط های بالینی است که به استحکام و دوام نیاز دارند.

از نظر استحکام، روکش های زیرکونیا دوام بیشتری دارند، اما در یک مطالعه بالینی 10 ساله مستقل، هم BruxZir زیرکونیا و هم IPS E-max نتایج قابل توجهی نشان دادند.

طبق تحقیقات، 94 درصد روکش های E-max و 100 درصد روکش های با استحکام کامل BruxZir پس از یک دهه استفاده به کار خود ادامه دادند. در مقایسه با ترمیم‌های سنتی فلز چینی (PFM) که سال‌ها به طور گسترده در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، روکش‌های زیرکونیا و E-max بهبودی در استحکام و عملکرد دارند.

همچنین می توانید مقاله مقایسه روکش PFM با روکش زیرکونیا را نیز مطالعه نمایید.

زیبایی شناسی

قرار دادن دقیق ترمیم سرامیکی بین دندان های طبیعی یک کار دشوار در دندانپزشکی ترمیمی و کامپوزیت دندان اصفهان است. با این حال، هر نسل از مواد ترمیمی زیبایی شناسی ترمیم های دندان را بهبود بخشیده است. سازندگان مواد تلاش کرده اند تا گزینه هایی را توسعه دهند که از نزدیک ویژگی های انتقال نور، انعکاس و رنگ دندان های طبیعی را تقلید کنند. آخرین نسل از مواد ترمیمی مورد استفاده در دندانپزشکی شامل روکش های زیرکونیا و E-max است که هر دو از فرآیندهای ساخت پیشرفته بهره می برند.

در دهه گذشته، روکش های IPS E-max به عنوان انتخاب پیشرو برای ترمیم های سرامیکی یکپارچه شهرت پیدا کرده اند. آنها شباهت قابل توجهی به رنگ طبیعی و شفافیت دندان های طبیعی دارند. بر این اساس از روکش های IPS E-max برای ترمیم در ناحیه قدامی دهان استفاده می شود.

روکش های زیرکونیا به دلیل ترکیبات با استحکام بالا، سطح انتقال نور کمتری نسبت به روکش های E-max دارند و در نتیجه ترمیم ظاهری کمتری دارند. اما در سال های اخیر پیشرفت هایی برای حل این مشکل و بهبود زیبایی روکش های زیرکونیایی صورت گرفته است. روکش های مدرن با استحکام بالا ظاهر طبیعی تری نسبت به اولین ترمیم زیرکونیایی دارند که در سال 2009 معرفی شدند. روکش های با استحکام کامل BruxZir در ترکیب خود برجسته هستند و کیفیت بصری بهتری نسبت به بسیاری از مارک های دیگر روکش های زیرکونیا ارائه می دهند.

اکنون دندانپزشکی کلاس جدیدی از روکش های زیرکونیایی را ارائه می دهد که نه تنها استحکام قابل توجهی را حفظ می کنند، بلکه زیبایی حتی بهتری نیز ارائه می دهند. BruxZir Esthetic که در سال 2018 معرفی شد، از نظر رنگ و شفافیت، گزینه ای طبیعی تر از زیرکونیای تمام استحکام سنتی است. دندانپزشکان از روکش های زیبایی BruxZir برای دندان های جلو استفاده می کنند.

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید: مقایسه انواع روکش های دندان 

انتخاب مناسب برای زنجیر جلو و عقب چیست؟

روکش های زیرکونیا معمولا برای دندان های عقب انتخاب می شوند، در حالی که E-max برای دندان های جلو ترجیح داده می شود. دلیل این امر این است که دندان‌های عقب در هنگام جویدن به نیروی زیادی نیاز دارند و کمتر دیده می‌شوند، بنابراین زیبایی‌شناسی اهمیت کمتری دارد. در هر صورت انتخاب مواد روکش در نهایت به شرایط خاص دندانی بیمار بستگی دارد. در سال‌های اخیر، زیبایی روکش‌های زیرکونیایی بهبود یافته و آن‌ها را برای ترمیم دندان‌های قدامی و خلفی مناسب کرده است. امروزه آنها دوام استثنایی و زیبایی شناسی کامل را ارائه می دهند.

مزایای روکش ایمکس

استحکام: روکش های دی سیلیکات لیتیوم دارای ساختار یکپارچه و استحکام 380-500 مگاپاسکال هستند.

عملکرد: روکش‌های لیتیوم دی سیلیکات عملکرد دندان‌ها را به‌ویژه در نواحی جویدن کاملاً باز می‌گردانند. آنها به ویژه در نواحی دندان های جلویی قابل توجه هستند.

زیبایی: این روکش ها از نظر ظاهری از دندان های طبیعی قابل تشخیص نیستند و ساختار مات ندارند. دندانپزشکان می توانند دقیق ترین رنگ و شفافیت را متناسب با دندان طبیعی بیمار انتخاب کنند. رنگ روکش های لیتیوم دی سیلیکات ثابت می ماند و در طول زمان تغییر نمی کند.

راحتی: روکش های لیتیوم دی سیلیکات با دقت بالایی ساخته می شوند و شکل آناتومیکی را تضمین می کنند که گاز گرفتن صحیح، بسته شدن عالی و تجربه جویدن راحت را تضمین می کند.

ایمنی: لیتیوم دی سیلیکات زیست سازگار است، به این معنی که باعث ایجاد حساسیت یا تحریک نمی شود. این ماده به خوبی توسط بیماران جذب می شود.

دوام: با مراقبت مناسب، روکش های لیتیوم دی سیلیکات می توانند بیش از 15 سال دوام بیاورند و خواص و ظاهر اصلی خود را حفظ کنند.

مزایای روکش زیرکونیا

استحکام: روکش های زیرکونیا ساختاری یکپارچه و استحکام بالایی دارند، بین 800 تا 1200 مگاپاسکال.

عملکرد: روکش های زیرکونیا عملکرد دندان ها را در تمام نواحی دهان به طور کامل باز می گرداند.

زیبایی شناسی: ترمیم های لایه ای زیرکونیا یک انتخاب عالی برای دستیابی به زیبایی و استحکام مطلوب هستند.

راحتی: روکش‌ های زیرکونیا با دقت بالایی ساخته می‌شوند و شکل آناتومیکی را تضمین می‌کنند که باعث گاز گرفتن صحیح، بسته شدن راحت و سهولت جویدن می‌شود.

ایمنی: زیرکونیا زیست سازگار است، اکسید نمی شود و باعث ایجاد حساسیت یا تحریک نمی شود. این مواد برای همه بیماران مناسب است.

دوام: با نگهداری مناسب، روکش های زیرکونیا می توانند بیش از 15 سال عمر کنند و خواص و ظاهر اصلی خود را حفظ کنند.

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

معایب روکش زیرکونیا چیست؟

تاج های زیرکونیایی دارای حداقل معایب هستند. استحکام این ماده نگرانی هایی را در مورد شکستگی در برابر ریشه دندان و سایش ایجاد کرده است. یکی از معایب قابل توجه روکش های زیرکونیا قیمت آن است.

تولید روکش ایمکس و  زیرکونیا چقدر طول می کشد؟

در مرکز دندانپزشکی ایمپلنت دندان اصفهان ما فایل‌های اسکن شده را دریافت می‌کنیم و تیم ما از فناوری CAD/CAM برای طراحی روکش‌ها استفاده می‌کند که در نتیجه تناسب دقیق و زیبایی‌شناسی دلپذیری به دست می‌آید. مرحله بعدی آسیاب تاج ها است و به دنبال آن توسط تکنسین های خبره پردازش می شود تا ظاهر نیمه شفاف نهایی به دست آید. کل فرآیند تا دو روز تکمیل می شود.

بهترین راه حل چیست؟

هر دو تاج E-max و زیرکونیا را می توان برای ترمیم دندان های شکسته یا آسیب دیده، پوسیدگی شدید دندان، دندان های از دست رفته، تغییر رنگ دندان ها و دندان های نامرتب استفاده کرد. علاوه بر این، هر دو ماده برای جایگزینی روکش های چینی ذوب شده به فلز (PFM) قدیمی که ممکن است دارای خطوط فلزی باشند، موثر هستند. تفاوت اساسی بین این دو ماده این است که روکش های E-max شفاف تر هستند. بیمارانی که به دنبال تعویض دندان های جلویی خود برای بازگرداندن لبخند خود هستند ممکن است آنها را ترجیح دهند. حتی اگر روکش های E-max نیمه شفاف هستند، همچنان می توان آنها را برای ایجاد استحکام برای جایگزینی دندان های آسیاب واقع در پشت دهان ساخت.

تصمیم برای انتخاب بین روکش های E-max و زیرکونیا به تعداد روکش های مورد نیاز بستگی دارد. در حالی که هر دو برای جایگزینی یک دندان بسیار مناسب هستند، استفاده چندگانه در بریج های دندانی یا برای دندان های مجاور باید ملاحظات جدی دندانی را دنبال کند. همچنین ممکن است بخواهید خواص روکش های زیرکونیایی که از موادی مانند چینی استفاده می کنند را در نظر بگیرید.

انتخاب بین E-max و زیرکونیا برای روکش های دندان می تواند دشوار باشد. هر دو ماده در طول زمان نتایج عالی و بادوام ارائه می دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، E-max شفاف تر از زیرکونیا است. برای تعیین مناسب ترین ماده برای درمان تاج دندان، توصیه می کنیم با بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان مشورت کنید.

اگر علاقه مند به دریافت قیمت رایگان تاج های E-max یا زیرکونیا هستید، لطفا با ما تماس بگیرید. برای مشاوره آنلاین می توانید عکس های دندانپزشکی یا عکس های اشعه ایکس خود را برای ما ارسال کنید. تیم دندانپزشکی ما پس از ارزیابی پرونده شما با شما تماس خواهد گرفت و توصیه هایی در مورد هزینه های مربوطه به شما ارائه می دهد. ما درمان‌های دندانپزشکی مقرون به صرفه را در اصفهان ارائه می‌دهیم و خدمات ما تضمین می‌کند که درمان تاج E-max یا تاج زیرکونیا شما در کمترین زمان ممکن تکمیل می‌شود.

مقایسه و تفاوت روکش زیرکونیا با روکش EMax

سخن پایانی

روکش های زیرکونیایی با استحکام کامل بسیار بادوام تر و مقاوم تر از روکش های لیتیوم دی سیلیکات هستند. روکش‌ های زیرکونیا علیرغم استحکامشان، همچنان ظاهر زیبایی دارند و در عین حال امکان کاهش کمتر دندان‌ها را فراهم می‌کنند، و آنها را برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب می‌سازد. تاج های زیرکونیا برای کسانی که به دنبال نتایج طولانی مدت هستند و برای مواردی که به بالاترین سطح قدرت و طول عمر نیاز دارند توصیه می شود.

تاج های IPS E-max بهترین انتخاب برای دستیابی به زیبایی برتر در ترمیم های قدامی هستند. این روکش ها به طور وفاداری رنگ و شفافیت دندان های طبیعی را تقلید می کنند. اگرچه روکش‌های IPS E-max دارای دامنه محدودتری از نشانه‌ها هستند، اما نسبت به مواد زیرکونیایی یکپارچه ضعیف‌تر هستند. به این دلایل، روکش‌های IPS E-max به ویژه برای موارد قدامی که کیفیت زیبایی را ترجیح می‌دهند توصیه می‌شود.

تاج های زیرکونیایی BruxZir Esthetics تعادلی را برای کسانی که به دنبال ترکیبی از استحکام و زیبایی هستند ارائه می دهد. بنابراین آنها انتخاب ایده آلی هستند، زیرا عمر طولانی و در عین حال ظاهری طبیعی و واقعی را تضمین می کنند.

برای انتخاب مناسب ترین درمان برای یک بیمار خاص، دندانپزشکان بر تجربه و دانش خود تکیه می کنند. ترمیم های زیرکونیا و E-max راه حل های موثری برای چندین مورد رایج دندانپزشکی هستند. اگر مطمئن هستید که می خواهید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید یا سؤالی دارید، از شما دعوت می کنیم برای مشاوره با ما تماس بگیرید. تیم ما آماده ارائه اطلاعات بیشتر و پاسخگویی به هرگونه سوال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *