چرا دندان ها پیر می شوند

چرا دندان ها پیر می شوند؟

چرا دندان ها پیر می شوند ؟

پیری دندان چیزی است که نمی توانیم از آن فرار کنیم، اما می توانیم اثرات آن را کاهش دهیم. آیا واقعا می دانید چرا دندان ها پیر می شوند و آیا می توان از این پدیده جلوگیری کرد؟ سوالات و تردیدهای زیادی وجود دارد که افراد با آنها به بهترین دندانپزشک اصفهان برای لمینت به جهت زیباتر کردن دندان ها مراجعه می کنند.

بنابراین، در این مقاله، پیری دندان را از مفهوم آن، علائم یا نشانه‌هایی که پیری دهان را نشان می‌دهند، و همچنین مشکلاتی که باعث ایجاد این علائم می‌شوند و مهم‌ترین درمان‌ها برای به تأخیر انداختن این روند را بررسی می‌کنیم. پس آن را از دست ندهید.

پیری دندان چیست؟

یا چرا دندان ها پیر می شوند؟ پیری دندان فرآیندی از بلوغ و تغییراتی است که با گذشت سال ها در سطح دندان ها و به طور کلی در سراسر دهان رخ می دهد. این یک چیز طبیعی است، زیرا مانند سایر قسمت های بدن، دهان نیز دستخوش تغییرات خاصی می شود. بسته به مراقبتی که فرد در طول زندگی از خود دارد، این موارد می تواند کم و بیش جزئی باشد یا بسیار وحشتناک.

تخریب اندام های دهان یک فرآیند طبیعی است و سلول ها همیشه در حال تجدید شدن هستند. با این حال، با بالا رفتن سن، این فرآیندها کند می شود و عملکرد اندام ها کاهش می یابد.

چه علائمی نشان می دهد که دندان ها پیر شده اند؟

علائم پیری دندان ها نشانه هایی هستند که به ما منتقل می کنند و قبل از بروز مشکل یا از بین رفتن تکه های دندانی باید به آنها توجه کنیم که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین علامت شایع تغییر رنگ مینا است که تیره می شود. این محصول پیر شدن کانال های کلاژن یا الیاف تشکیل دهنده عاج است که در طول سال ها پیر می شوند و رنگ خود را تغییر می دهند. به همین ترتیب، مینای دندان نیز پیر می شود و کدر تر می شود.

یکی دیگر از نشانه های پیری دندان ها سایش است که به دلیل عوامل فیزیکی یا شیمیایی است. انسداد یا فقدان سایر قطعات دندانی می تواند از طریق سایش از نظر فیزیکی تأثیر بگذارد. در حال حاضر، غذا یا نوشیدنی می تواند باعث سایش شیمیایی شود، زیرا حاوی موادی است که اگر به درستی حذف نشود، مینای دندان را خراش داده و فرسوده می کند و علاوه بر آن مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کند.

در نهایت، شما نمی توانید عقب نشینی لثه را که در نهایت منجر به کوچک شدن لثه می شود را متوقف کنید. یکی از علائم واضح پیری دندان، به ویژه پس از 50 سالگی می تواند ناشی از عادات بد مسواک زدن یا بیماری لثه معروف به ژنژیویت باشد که همچنین باعث عقب نشینی لثه ها می شود.

این مطلب نیز برایتان کاربردی است: بیماری لثه یا ژنژیویت چیست

چرا دندان ها پیر می شوند

دندان های پیر معمولاً چه مشکلات دندانی دارند؟

پیری دندان ها در یک سن خاص می تواند تغییراتی در ساختار و عملکرد نه تنها دندان ها، بلکه در اندام های مرتبط ایجاد کند. با این حال، پیری سریع (یعنی در سنین پایین) محصول مشکلات یا بیماری های دندانی است. در این مرحله به 5 مشکل دندانی اشاره می کنیم که دندان ها را خیلی سریع پیر می کند.

حفره ها

به یاد داشته باشیم که حفره ها محصول رشد باکتری های منفی هستند که به مینای دندان آسیب می رسانند. به همین ترتیب، برخی از مشکلات دهان می تواند شکل گیری آنها را تسریع کند. اگر این قسمت خیلی سریع فرسوده شود، ظهور حفره ها در سنین بالا و با اثرات منفی (مانند درد یا از دست دادن دندان) بسیار بیشتر می شود.

حساسیت دندان

با افزایش سن، سایش دندان یا عقب‌ رفتگی لثه عاج دندان بیشتر نمایان می شود. بنابراین یکی دیگر از مشکلات دندانی سالمندان حساسیت دندانی است که مسئله ایی بسیار ناخوشایند است، زیرا فرد نمی تواند احساس سرما یا گرما غذا ها را تحمل کند. حتی محرک های دیگری که در جوانی یا اوایل بزرگسالی طبیعی بودند، با افزایش سن غیرقابل تحمل می شوند.

افزایش بیماری هایی مانند پریودنتیت

با افزایش سن، بیماری های دندانی بیشتر ظاهر می شوند (تقریباً از 40 تا 45 سالگی). به همین ترتیب، اندام هایی مانند لثه آسیب پذیرتر می شوند، خونریزی می کنند، ملتهب می شوند یا باعث هالیتوزیس بیشتر ( بوی بد دهان) می شوند.

خشکی دهان

خشکی دهان از فقدان بزاق تشکیل شده است که باعث خشکی دهان می شود. بزاق برای سلامت دهان ضروری است، اگرچه با افزایش سن، غدد بزاقی کمتر تولید می کنند.

از پیامدهای خشکی دهان می توان به کاهش مینای دندان و همچنین تغییر میکروبیوتای دهان اشاره کرد. بنابراین، باکتری‌های «خوب» کاهش می‌یابند و جای خود را به ارگانیسم‌هایی می‌دهند که به حفره‌ها علاقه دارند.

بی دندانی

اگر یک یا چند مورد از مشکلاتی که ذکر کردیم ظاهر شد، احتمالاً با آشکار شدن سن، دچار از دست دادن دندان (کل یا جزئی) خواهید شد. این فرآیند به عنوان بی دندانی شناخته می شود. این نه تنها در سطح زیبایی بر دهان تأثیر می گذارد، بلکه فراتر می رود، حتی می تواند بیمار را به صورت ارگانیک تحت تأثیر قرار دهد.

اگر دچار این عارضه شده اید و به دنبال راه حلی برای این موضوع هستید می توانید به بهترین دندانپزشک ایمپلنت در اصفهان مراجعه نمایید. چرا که با مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن می توانید دارای دندان های جایگزین شوید.

چگونه از پیری دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ظاهر شدن پیری در دندان ها، راحت است که مراقبت خوبی داشته باشید. اگرچه این درست است که دندان ها پیر می شوند، اما با این توصیه ها می توان ظاهر شدن اثرات آن را به تاخیر انداخت. از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسواک زدن منظم دو تا سه بار در روز

استفاده از مسواک های نرم و خمیردندان های حاوی فلوراید

حداقل یک بار در روز مسواک زدن به همراه دهانشویه و نخ دندان کشیدن را انجام دهید

حداقل سالی یکبار به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید

از رذایلی مانند سیگار دوری کنید

غذاهای غنی از قند را کاهش دهید یا عادات غذایی خوب را حفظ کنید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید

چرا دندان ها پیر می شوند

حفظ سلامت دندان ها حتی در سنین بالا تنها با رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان به صورت روزانه امکان پذیر است. به همین ترتیب، مشاوره با متخصص یک امر تجملی نیست، بلکه یک ضرورت است، یک یا دو بار در سال.

هنگامی که آسیب قابل توجهی وجود دارد، می توان درمان هایی مانند پرکردن یا عصب کشی دندان را برای محافظت از دندان در برابر حمله باکتری هایی که می تواند باعث آسیب بیشتر یا تخریب آن شود، انجام داد. همچنین کانال های ریشه یا در جدی ترین موارد، توانبخشی از طریق روکش یا پروتزهای دندانی وجود دارد. حتی ممکن است موردی باشد که این آخرین درمان ها با هم ترکیب شوند.

اگر مایل هستید که دندان های خود را کامپوزیت یا لمینت کنید می توانید به بهترین دکتر کامپوزیت دندان در اصفهان مراجعه نمایید.

آیا احساس می کنید دندان هایتان پیر شده اند؟

اگر پیری دندان دارید، اما در سنین پایین، بهتر است با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص از این عارضه جلوگیری کنید و حتی اگر نیاز بود می توانید به دندانپزشک زیبایی اصفهان مراجعه نمایید تا زیبایی را مجدد به دندان های خود بازگردانید. ما برای شما توصیه و درمان های لازم را پیشنهاد می کنیم تا بتوانید با متخصصان عالی و بهترین تجهیزات از پیری زودرس دندان جلوگیری کنید. برای تماس با ما منتظر چه چیزی هستید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *