حساسیت دندان روش درمان، عوامل و علائم

حساسیت دندان روش درمان، عوامل و علائم

حساسیت دندان روش درمان، عوامل و علائم  ، هشداری که باید به سرعت به آن توجه کرد

وقتی دندان‌ های حساسی دارید، برخی فعالیت‌ها می‌توانند باعث ناراحتی یا حتی درد شوند. این می تواند شامل مسواک زدن، خوردن یا نوشیدن باشد. حتی با تنفس هوای سرد ممکن است دندان ها حساس شوند.

دندان های حساس معمولاً نتیجه ساییدگی مینای دندان یا نمایان شدن ریشه های دندان به دلیل عقب نشینی لثه ها هستند. موارد دیگرعلل حساسیت دندان ها شامل: خرابی ، دندان شکسته، عصب کشی، پرکردن یا بیماری لثه است.

حساسیت دندان زنگ بیداری است که باید همیشه آن را در نظر بگیریم. این نشانه آن است که چیزی درست نیست و همیشه توصیه می شود در صورت ناراحتی به متخصص مراجعه کنید. این توصیه ای است که توسط دکتر محمد عاطفت، بهترین دندانپزشک لمینت دندان در اصفهان ارائه شده است که موارد متعددی از این بیماری را درمان کرده است. پس تا انتها همراه ما باشید که این مطلب به طور کامل در مورد راهکار های درمان و پیشگیری از این بیماری است.

علل و تشخیص حساسیت های دندانی

حساسیت دندانی یک ناراحتی شایع است که بین 15 تا 20 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر عاطفت توضیح می‌دهد: «این حساسیت خود را به صورت احساس درد یا گرفتگی شدید و کوتاه مدت نشان می‌دهد که از دندان عبور می‌کند و می‌تواند به قسمت‌ های دیگر سرایت کند».

احساس درد در دندان هنگام قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید یا خوردن غذاهای بسیار شیرین یا اسیدی زنگ خطری است که نباید نادیده گرفته شود. معمولاً به دلیل خراب شدن مینای دندان یا لثه است و توصیه می شود برای جلوگیری از آن و رد کردن مشکلات جدی تری که باعث ناراحتی می شوند به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. ناحیه خارجی یا مینای دندان، ناحیه داخلی یا پالپ و ناحیه میانی به نام عاج. مینا لایه بیرونی دندان است که محافظت از دندان ها را بر عهده دارد. دندان ها خواه یا ناخواه دچار پوسیدگی و زوال می شوند، و اگر این زوال بسیار زیاد باشد، انتهای عصب در عاج – که باعث درد می شود – آشکار می شود. عاج لایه ای از دندان است که درست زیر مینای دندان قرار دارد.

حساسیت دندان زمانی رخ می دهد که عاج محافظ طبیعی خود که مینا است را از دست داده و در معرض سایش قرار می گیرد. عاج حاوی هزاران لوله میکروسکوپی به نام توبول های عاجی است که قسمت بیرونی دندان را به انتهای عصب متصل می کند. حساسیت دندان در اثر قرار گرفتن این لوله ها در حفره دهان ایجاد می شود. این لوله‌ها مانند کانال‌هایی هستند که بیرون را به پالپ دندان متصل می‌کنند. هنگامی که این کانال ها به سرما، اصطکاک یا شیرینی حساس می شوند، این درد ایجاد می شود.

همچنین بد نیست در مورد هزینه کامپوزیت دندان در اصفهان مطالعه کنید

روش درمان، عوامل و علائم حساسیت دندان

درمان حساسیت دندانی با محافظت از مینا و لثه

چگونه حساسیت دندان را از بین ببریم؟ کلید در مینای دندان و لثه است. مینای دندان و لثه های قوی به جلوگیری از این مشکل کمک می کند. بهداشت خوب دندان به محافظت از مینای دندان و لثه کمک می کند. اما مراقبت از دندان باید با رعایت دستورالعمل های خاصی انجام شود و مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها را تعدیل کرد.

آنچه واضح است این است که بسیاری از مواردی که می تواند از حساسیت دندان جلوگیری کند در دستان شماست.

خمیر دندان برای دندان های حساس

از چه خمیر دندانی استفاده می کنید؟ اگر درد دندانی مشخصه دندان های حساس را دارید، فقط برای این نوع دندان ها از خمیر دندان استفاده کنید.

برای تسکین علائم این بیماری، خمیردندان مخصوص دندان های حساس می تواند بسیار مفید باشد. بیشتر این خمیردندان ها حاوی ماده ای هستند که به طور موقت سوراخ های کوچکی را در مینای دندان و عاج پر می کند. این باعث کاهش قرار گرفتن در معرض اعصاب حساس دندان می شود.

مسواک نرم

مسواک زدن روتین دندان نیز می تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند. شما باید حداقل دو یا سه بار در روز بعد از غذا مسواک بزنید. اما شما باید این کار را کمتر انجام دهید و باید به یک مسواک نرم روی بیاورید.

برس های سفت می توانند حساسیت دندان را تشدید کنند. دلیل آن این است که آنها می توانند سوراخ های میکروسکوپی بیشتری در مینا ایجاد کنند که به درد دندان بیشتر منجر می شود. علاوه بر این، مسواک‌های سخت می‌توانند تحلیل لثه را بدتر کنند، مشکلی که باعث می‌شود عاج و انتهای عصب دندان در معرض دید قرار گیرد.

برای درک بهتر هدف حتما محتوای انتخاب بهترین مسواک برای داشتن لبخندی سالم را مطالعه کنید.

رژیم بدون غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی های با محتوای اسید بالا کم کم باعث خراب شدن مینای دندان می شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که مصرف اسیدی ترین گزینه ها را به حداقل برسانید.

باید از نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید – اگر آنها را می نوشید، از نی استفاده کنید  و مصرف مرکبات پرتقال، نارنگی، لیمو و غیره را تعدیل کنید.

پس از خوردن یا نوشیدن یک ماده بسیار اسیدی، آب بنوشید تا سطح pH بزاق خود را متعادل کنید.

نکته دیگر: اگر چیزی اسیدی خورده اید، نیم ساعت یا بیشتر برای مسواک زدن صبر کنید. دلیل آن این است که درست بعد از غذا خوردن، مینای دندان بیش از حد آسیب پذیر است.

در نهایت، علاوه بر پرهیز از غذاهای حاوی اسید زیاد، توصیه می شود از غذاهای خیلی گرم یا سرد نیز خودداری کنید.

روش درمان، عوامل و علائم حساسیت دندان

مواد غذایی برای تقویت مینای دندان

برای تقویت مینای دندان چه غذاها و نوشیدنی هایی باید وزن بیشتری در رژیم غذایی داشته باشند؟

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر

پنیر

شیر

ماست ساده

همه این پیشنهادات دهان را آبرسانی می کند و به مبارزه با اسید و باکتری هایی که می توانند به دندان ها آسیب برسانند کمک می کند. تولید بزاق برای دهان سالم و بدون دندان های حساس تعیین کننده است.

این مطلب نیز برایتان کاربردی است: 12 غذای مفید برای دندان ها

چگونه دندانپزشک حساسیت دندان را حل می کند؟

گذشته از تمام اقدامات خوبی که توضیح دادیم، بسیاری از اوقات حساسیت دندان می تواند نشانه مشکلی باشد که باید در کلینیک دندانپزشکی حل شود. هر زمان که دندان و لثه درد داشت، صرف نظر از اینکه توصیه هایی که به شما داده ایم را رعایت می کنید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک دهان شما را معاینه می کند تا ببیند آیا دندان های حساس نشانه مشکلات دیگری هستند یا خیر. البته خوشبختانه در بسیاری از مواقع مشکل فراتر از حساسیت دندان نیست.

درمان های مختلفی برای کنترل حساسیت و جلوگیری از پیشرفت این مشکل وجود دارد.

لاک ها و روکش های دندان

دندانپزشک می تواند از لاک ها و روکش ها برای کاهش حساسیت دندان استفاده کند.

وارنیش فلوراید می تواند بسیار مفید باشد و سوراخ های ریز مینا را پر می کند که دندان را در معرض تغییرات دما و عوامل دیگر قرار می دهد. همچنین این گزینه برای بیمار وجود دارد که فلوراید را در خانه با استفاده از اسپلینت شخصی سازی شده با تجویز دندانپزشک تجویز کند. علاوه بر این، عوامل باندینگ و پوشش هایی وجود دارد که می توانند برای تقویت مینا و عاج استفاده شوند.

روش درمان، عوامل و علائم حساسیت دندان

محافظ دندان قروچه

یکی از راه های رفع حساسیت استفاده از محافظ دندان قروچه است. توضیح این است که گاهی اوقات دندان های حساس به دلیل دندان قروچه که همان فشردن و ساییدن دندان ها در ساعات خواب است، حساس می شوند. اگر دندان قروچه دارید، کلینیک دندانپزشکی می تواند یک آتل محافظ شخصی برای شما بسازد که فقط هنگام خواب باید از آن استفاده کنید.

لثه های سالم برای جلوگیری از حساسیت دندان

همانطور که توضیح دادیم، لثه های متورم و فرسوده می توانند باعث حساسیت دندان شوند. به همین دلیل معاینه لثه برای دندانپزشک بسیار مهم است. اگر پریودنتیت تشخیص داده شود، باید درمان خاصی برای رفع مشکل انجام شود.

پیوند لثه. اگر ریشه دندان لثه را از دست داده باشد، می توان بافت لثه را از قسمت دیگری از دهان برداشت و پیوند ایجاد کرد. به این ترتیب می توانید از این ریشه محافظت کنید و حساسیت دندان را کاهش دهید.

از بین بردن حساسیت دندان با درمان های خانگی

چندین درمان خانگی برای تسکین دندان های حساس وجود دارد.

آبکشی با نمک خانگی

این محلول خانگی شامل شستشو با نمک و آب است. آب نمک سطح pH دهان شما را دوباره متعادل می کند. یک راه ساده برای تهیه این است که دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید. این شستشو را می توان صبح و شب انجام داد تا زمانی که حساسیت کاهش یابد.

روش درمان، عوامل و علائم حساسیت دندان

روغن نارگیل

اگر به دلیل وجود باکتری بیش از حد در دهانتان حساسیت دندان دارید، روغن نارگیل می تواند به شما کمک کند. به این ترتیب این ماده باکتری ها را کنترل می کند، پلاک ها را از بین می برد و میکروب ها و سموم را از سطح لثه سرکوب می کند. همه این مزایا به حساسیت کمتر تبدیل می شوند.

فقط یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل در دهان برای شستشو کافی است که حدود 20 ثانیه طول می کشد. سپس روغن را تف کرده و دهان خود را با آب گرم بشویید.

روغن گل میخک

روغن میخک ضد التهاب، میکروب کش و ضد درد است. به عنوان یک عصاره برای شستشو، دارای اثر بی حسی است که برای حساسیت دندان مفید است.

سیر

سیر برای سلامت دهان و دندان مفید است. بنابراین، به کاهش باکتری ها و تسکین درد کمک می کند. منع مصرف آن بوی تند آن است.

می توانید ورقه های سیر درست کنید و روی دندان های حساس بگذارید. همچنین می توانید با یک حبه سیر، چند قطره آب و نصف قاشق چایخوری نمک خمیر درست کنید. خمیر حاصل را می توان مستقیماً روی ناحیه حساس اعمال کرد. هم سیر و هم خمیر آن باید 10 دقیقه روی دندان بماند. می توان آن را تا دو بار در روز انجام داد.

این مطلب نیز به دردتان می خورد: قیمت ایمپلنت دندان در اصفهان

7 کلید برای جلوگیری از حساسیت دندان

همیشه مهم است که هنگام ناراحتی به دندانپزشک مراجعه نمایید تا بیماری های جدی تر را رد کنید. علاوه بر این، همیشه رعایت بهداشت و مراقبت از دندان های خود توصیه می شود. در اینجا چند کلید برای جلوگیری از حساسیت دندان وجود دارد:

1 از غذاهای اسیدی که می توانند مینای دندان را از بین ببرند خودداری کنید، مانند نوشابه های گازدار، شراب ها، سس های حاوی سرکه زیاد…

2 استفاده از خمیر دندان با ساییدگی کم، استفاده از نخ دندان و پاک کننده زبان و تعویض مسواک هر سه ماه یکبار توصیه می شود.

3 از خمیردندان ها و دهانشویه های خاص نیز می توان برای کاهش حساسیت دندان استفاده کرد که باعث تسکین ناراحتی و تقویت مینای دندان می شود.

4 از یک برس رشته ای متوسط ​​سخت استفاده کنید و فشار اعمال شده را برای کاهش سایش و اصطکاک مینای دندان با لثه ها کنترل کنید.

5 از تغییرات ناگهانی دما در غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید.

6 اشیایی را که باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شوند مانند مداد و خودکار در دهان قرار ندهید یا از دندان‌های خود به طور نامناسب استفاده نکنید، مانند باز کردن ظروف یا بریدن اشیا با آنها.

7 اگر حساسیت ناشی از دندان قروچه باشد، بهتر است از آتل شب استفاده شود که از تماس دندان ها در هنگام خواب محافظت کند.

از شما دعوت می کنیم این مقاله را به اشتراک بگذارید تا به سایر افراد کمک کند حساسیت دندان را بهتر درک کنند، بدانند چگونه از آن پیشگیری کنند و در اولین علائم به دندانپزشک مراجعه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *